SuC eller andra laddnätverk

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

ErransEgo

Re: SuC eller andra laddnätverk

Inlägg av ErransEgo »

Niklas Z skrev: 26 aug 2026 17:08
holden skrev: 26 aug 2026 16:58
Nej, jag skulle aldrig orka hålla på med 11kw laddare och dylikt, det tar helt enkelt för mycket fokus från det som är roligt enligt vårt förmenande.
Det är inte ett dugg jobbigt. Det är så enkelt att det tar inte bort fokus från det som är roligt. Tvärtom får man mer tid och energi över till att ha roligt.
Jag skulle självklart inte heller hålla på med 11 kW laddare eller DC-laddare från andra operatörer, om det inte vore så att den totala reseupplevelsen blev bättre än alternativen.
Glad att du försöker få ut oss utanför våra trygghetszoner.

Men blivit bränd så många gånger att jag vägrar installera nya laddappar numera. Åker gladeligen omvägar och tittar på okända omgivningar.
Sedan vill jag inte ge mina pengar till företag som har installationer som är oergonomiska med usla skärmar och usel UX.

Då jag på mina resor har fastnat eller fått stå där i många minuter för att dyngan inte fungerar, ologisk aktiveringsprocessen, ryggen böjd som en hängbjörk och kisande för att interagera med usel skärm med förvirrade inmatning med knappar eller lagg.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

jonasl skrev: 26 aug 2026 18:19
holden skrev: 26 aug 2026 16:58
Nej, jag skulle aldrig orka hålla på med 11kw laddare och dylikt, det tar helt enkelt för mycket fokus från det som är roligt enligt vårt förmenande.
Beror ju helt på situation. Om bilen står över natten och man kan starta nästa dags resa med fullt istället för nästan tomt batteri så är det värt några minuters fippel tycker jag, resten av familjen kan ju göra något annat under tiden.

Men dutt-ladda med AC orkar inte jag heller med.

När jag ruttplanerar brukar jag låta bilen grovplanera med Suc, men vill vi stanna tidigare så finns det ju nästan alltid en laddare i närheten (eftersom det blir på bensinstationer, rastplatser, restauranger nära vägen osv) och är det då en med autocharge som jag aktiverat (OKQ8, CircleK för min del. Lite meck med båda att få igång) eller med kortbetalning så är det ju korkat att inte passa på att ladda.

Men är det en för min del okänd aktör så är det sällan värt friktionen.
Ja, fördelen med att långsamladda med AC på hotell över natten/nätterna, är att när man vaknar på morgonen så har man alltid en fulladdad bil för att kunna direkt använda för dagens utflykter och aktiviteter.

Även den dagen man reser vidare till en annan region och till ett nytt hotell, så är det skönt och bekvämt att starta morgonen med en bil med 100% i batteriet.

Bäst gillar jag hotell som har "dumma" 3-fas uttag, då de sällan kräver att krångla med QR-koder eller konstiga appar man måste regga en massa konton och kreditkort hos. Oftast är det gratis, eller en mindre fast kostnad man betalar enkelt på hotellfakturan.

Att "duttladda" AC-ladda dagtid, som tex. när man handlar eller äter lunch, är däremot extremt sällan något jag gör (även om det hänt enstaka gånger). Det är oftast inte ens värt jobbet att orka ta fram kabeln och orka plugga i den, även om det är gratis el och därmed inget betalkrångel.

Undantaget är om man arbetar på ett kontor hela dagen på en annan ort, och står parkerad utanför med elbilsladdning, och skall sedan åka hem direkt efter. Då kan det vara värt att koppla in sladden.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Dr_bus
Teslaägare

Inlägg av Dr_bus »

Är den någon som testat att använda Tesla Multipass för betalning av extern laddning. Jag har inte provat själv, men det verkar vara ett smidigt sett för att enbart ha en och samma app för laddning.
Beställt en Model 3 SR+ ,2019-04-15, Levererad, 2019-06-22. Såld 2021-09-07.
Beställt en Model 3 LR, 2021-08-12, Levererad, 2021-09-24
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

I grund och botten tycker jag att det borde vara så att man överallt, inklusive AC-stolpar, bara kan plugga in kabeln och så fixar sig betalning automatiskt, oavsett operatör. Så är det ju tyvärr inte, och frågan blir då hur man gör i en värld som inte är perfekt.
Min utgångspunkt är att platsen laddstationen ligger på har mycket stor betydelse för valet att ladda där eller inte. Det kan röra sig om att bilen då kommer ner i lägre laddnivå, vilket gör att laddeffekten blir bättre, att man ändå vill stanna för att göra ett ärende, att det finns en bra restaurang som man vill besöka, att platsen är sevärd, eller något annat skäl. Man kan ha många olika skäl för att välja en viss plats att ladda på.
Efter att ha fått min Model 3 LR levererad i september 2020, kunde jag inte börja köra utomlands innan pandemirestriktionerna lättades, sommaren 2021. Då var SuC-nätverket en mycket stor fördel. Troligen hade jag inte vågat ge mig av annars. Visserligen hade jag kollat upp att apparna från Maingau och EnBW kunde vara bra att ha och installerat dem samt registrerat kreditkort, men under redan i juli 2021 valde jag att aldrig köra utanför räckvidd till en SuC.
De inledande åren var otvivelaktigt tillförlitligheten hos SuC ett starkt argument. Visserligen var det trist att bara få 75 kW på SuC-V2 om någon annan bil laddade från den parkopplade stolpen, men laddning startade alltid och det hände inte att jag kom fram till en fullbelagd station.
Att ladda hos andra operatörer var mer struligt, men fungerade gissningsvis i mer än 90 % av fallen. Det var dock inte tillräckligt bra för att våga köra utanför möjligheten att kunna ladda på en SuC. Fungerade laddningen, vilket den i allmänhet gjorde, var det en trevlig bonus, men inte jag vågade luta mig helt emot.
De senaste åren har det emellertid hänt mycket vad gäller laddning. Inte minst gäller det utbyggnaden av laddstationer. Jämfört med för fem år sedan är det enormt tätt mellan laddstationerna, i alla fall i stora delar av Europa. Andra operatörer har byggt ut så mycket att jag misstänker att överetablering råder på marknaden. Det medför att det är oerhört lätt att hitta en ledig laddstation, även om jag vanligt vis använder chargefinder för att se om laddstolpar är lediga.
Fler roamingoperatörer har också tillkommit. Förutom EnBW och Maingau, som jag använt sedan 2021 har jag installerat Elli och Electroverse på mobilen och även skaffat deras laddbrickor. Tillförlitligheten har definitivt gått upp hos icke-SuC. Roamingtjänsterna är inte billigast, men numera fungerar de på ett tillförlitligt sätt. På senare tid har jag mest använt Electroverse, som ofta har lägst pris av de roamingoperatörer jag har provat.
Jag ska villigt medge att jag inte bryr mig särskilt mycket om pris. Min bil har så pass låg förbrukning att elkostnaden är en mycket lite del av mina utgifter för resor. För den som har en törstig bil kanske läget blir annorlunda, eller för den som har gratis SuC. Hade jag haft det sistnämna hade jag definitivt oftare laddat på SuC.
I en del områden jag åkt är laddinfrastrukturen inte så bra utbyggd. Förra sommaren körde jag i Baltikum och nordöstra Polen. Samtidigt är elbilarna så få i dessa länder, att det inte är mycket trängsel på laddstationerna. Det ska också sägas att antalet SuC i dessa områden är lågt. I dagsläget finns sammanlagt sju SuC i de tre baltiska länderna. Det underlättar starkt att ha alternativ, när det är så glest mellan SuC. Det lönar sig att kolla upp före resan vilka andra alternativ för laddning som kan vara bra. Samma gäller för t ex Polen och i en annan tråd tipsades om bland annat appar från Orlen och Greenway. Dessa har jag också använt med fördel.
I sommar har jag haft stor nytta av Teslas multipass. Det har fungerat på väldigt många ställen, inklusive AC-stolpar. Mycket bra lösning och förhoppningsvis något som Tesla fortsätter att arbeta med för att inkludera fler laddare. Jag skulle dock önska att det framgick i Chargefinder om laddare stöder Tesla multipass, eftersom jag gillar Chargefinder.
Teslastationerna har visserligen blivit fler, men antalet som åker dit för att ladda verkar ha ökat i snabbare takt, delvis för att Tesla öppnat alla sina stationer för andra fordon från september 2022. Det har fått till följd att trängseln, enligt min erfarenhet, numera är värst just på Teslas stationer. Å andra sidan finns det numera så gott om laddstationer att jag bara åker till en annan om det är fullt på en SuC.

Det jag gjort för att smidigt kunna ladda på långfärd utomlands är alltså att ladda ner och registrera mig i apparna Electroverse, Elli, Mobility+ (EnBW) och Autostrom (Maingau), med tillhörande laddbrickor. Jag har inte orkat undersöka andra alternativ. Dessa appar har jag haft några år och de har gjort jobbet. Därför har jag inte brytt mig om att leta mer.
Förutom i vissa länder, t ex Estland, har jag klarat mig väldigt bra på dessa fyra alternativ + Tesla Multipass. I år och förra året fungerade de 100 % av tillfällena och vi pratar om ett ungefär hundratal tillfällen. Laddning har alltid startat med dessa. Mitt extra jobb, förutom att blippa en laddbricka eller göra några tryckningar i en app, har ibland varit att kolla i Chargefinder efter vilka betalmetoder som kan fungera, strax före ankomsten.
Jag gillar AC-laddning, eftersom jag sällan bor på ett och samma hotell mer än en natt. När jag letar hotell i booking.com eller liknande passar jag på att kolla i Chargefinder om det finns någon AC-station i närheten. Finns det en sådan utgår jag från att det går att ladda där, vilket fungerat till 100 % för mig de senaste åren. Mycket trevligt att kunna starta dagen med ett fulladdat batteri.
Som jag beskrivit i en annan tråd stannar jag rätt ofta vid AC-stolpar även dagtid. Det har ibland berott på att jag inte kunnat hitta parkeringsplats på annat sätt. Det kan också vara så parkering är gratis för laddande fordon, medan parkeringsavgift måste betalas annars. Då får jag endera plocka fram en app för att betala laddning, eller en app för att betala parkering. Men generellt brukar jag inte bry mig om AC-laddning om jag stannar mindre än en timme. Blir det troligen ett längre stopp än så är det mer värt att aktivera laddning på AC-stolpe.

Uppenbarligen har människor väldigt olika bild av laddning på andra stationer än SuC. Jag har behövt göra några saker i förväg för att kunna köra på det sätt jag önskar utomlands: ladda ner en handfull appar, beställa några laddbrickor och aktivera Multipass hos Tesla. Denna hemläxa kräver inte ens en timmes arbete och kan fixas medan man sitter och slappar. Det är knappast så att jag är ett tursamt fall. Om jag vore ett tursamt fall så har jag varit det under ett mycket stor antal laddsaessioner i ett par år. Med den turen kanske jag borde köpa lotter.
Har man inte gjort detta så kanske det fungerar sämre. Men jag vet ju att det finns många förutom jag som upplever att det fungerar bra att ladda utanför SuC. De kanske också vet hur man ska gå till väga. Förr var det inte alls lika enkelt att ladda utanför SuC, men det har som sagt hänt väldigt mycket de senaste åren.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

martinot skrev: 28 aug 2026 10:43
Ja, fördelen med att långsamladda med AC på hotell över natten/nätterna, är att när man vaknar på morgonen så har man alltid en fulladdad bil för att kunna direkt använda för dagens utflykter och aktiviteter.
Bäst gillar jag hotell som har "dumma" 3-fas uttag, då de sällan kräver att krångla med QR-koder eller konstiga appar man måste regga en massa konton och kreditkort hos. Oftast är det gratis, eller en mindre fast kostnad man betalar enkelt på hotellfakturan.
Ovan exempel visar den extra logistiken, som jag aldrig utför.
Jag sipper detta helt genom att alltid ladda på SC.
Tur vi är olika ;)
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

Sportbilsentusiasten skrev: 28 aug 2026 12:05
Tur vi är olika ;)
Det beror nog även, iaf. till en viss del, på kanske lite olika behov och resmönster.

Jag har kört extremt mycket med min Model 3 i tjänsten, och pendlat till många olika kontor och orter. Främst inom Sverige, men även inom Norge.

Då återkommer man oftast till samma hotell man trivs med, och då är det även lättare att välja hotell som har AC-laddning, och en enkel fungerande sådan.

Hur det fungerar i praktiken är dock väldigt olika. I vissa svenska hotell som jag bor på tex. ett Raddison Blu har de ett CEE tre-fas-uttag som jag bara pluggar in i. Kostar inget extra, och inget speciellt som behöver göras. I andra svenska hotell som Clarion så har de Typ2-uttag som jag enkelt kan starta med OKQ8-appen (som jag använder för både AC på hotell, men även DC-snabbladdning som komplement till Tesla SuC).

Sedan finns det även klart annorlunda och excentriska hotell-lösningar. Den mest udda är ett av mina norska favortithotell i Oslo (det norska hotell som jag bott på absolut mest på genom tiderna). Där lämnar man sitt Tesla-kort (och kod) till en dörrvakt, som sedan kör in bilen i en bilhiss i hotellet. Därefter så åker bilen ner i ett underjordiskt garage, och även tillika bilserviceverkstad, i hotellets källare. Där kopplar personalen sedan, utan att man frågar, in alla elbilar på laddning i deras laddboxar. :D

Men jag håller med Mikebike, och förstår även dig, att tyvärr så är AC-laddning oftast allt för extremt krångligt rent generellt. Det är nog, även om variationen är enorm (som i mina egna exempel), där man skulle behövt göra mest arbete och störst insats för att förenkla det hela.

Bara att kunna i förväg reservera plats för hotellparkering med elbilsladdning (som man kan på många av de hotell jag använder återkommande), är rätt ovanligt och långt ifrån någon självklarhet. De flesta kan inte göra den typen av reservationer, och då blir det inte något man kan lite på kommer finnas när man anländer.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
mikebike
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Sportbilsentusiasten skrev: 28 aug 2026 12:05
Tur vi är olika ;)
Det är ganska långt mellan varje Servicecenter (SC). :lol:

Personligen lär SuC Dorotea vara den enda av Teslas snabbladdare som jag använder hädanefter.
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

mikebike skrev: 28 aug 2026 13:05
Å andra sidan kan man under laddningen där, få både kaffe och vindrutan rengjord :mrgreen:
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

martinot skrev: 28 aug 2026 12:35
Bara att kunna i förväg reservera plats för hotellparkering med elbilsladdning (som man kan på många av de hotell jag använder återkommande), är rätt ovanligt och långt ifrån någon självklarhet. De flesta kan inte göra den typen av reservationer, och då blir det inte något man kan lite på kommer finnas när man anländer.
Skönt att slippa det tycker jag.
Undviker all form av admin på mina tjänsteresor och privatresor.
Har nog med dessa på jobbet redan
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Sportbilsentusiasten skrev: 28 aug 2026 13:56
mikebike skrev: 28 aug 2026 13:05
Å andra sidan kan man under laddningen där, få både kaffe och vindrutan rengjord :mrgreen:
Om det vore så att inte bara SC, utan även SuC innehöll tjänsten att få varm dryck, rutan rengjord och även lufttrycket i däcken kollat och kanske t o m få bilen handtvättad under laddningen skulle jag verkligen uppleva SuC som premium.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

En burger då? :D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Sportbilsentusiasten skrev: 28 aug 2026 16:12
En burger då? :D
Om det finns ett hål i magen så gärna, men det ska vara en bra burgare.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Apropå laddlyx har e.On precis öppnat en "laddmack" med lounge i Norrköping.

Bild

Liknar en bensinmack med det där taket med loggor på. Verkar äntligen vara en lätthittad laddstation.

Bild

https://alltomelbil.se/nya-lyxmacken-fo ... en-lounge/
Användarvisningsbild
Smarve
Teslaägare

Inlägg av Smarve »

TiborBlomhall skrev: 28 aug 2026 16:32

Bild

Liknar en bensinmack med det där taket med loggor på. Verkar äntligen vara en lätthittad laddstation.

Bild

1 kr/kWh billigare på närliggande Preem, undrar om de kunderna portas från loungen? :-)
2023 MY LR blå/svart 19"
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Hotell laddning på 11 kw är ju perfekt. Vi åker ofta till Göteborg. Vi kommer dit på laddning hemmifrån, kör till hotellet och sedan brukar de bli spårvagn.
Laddar under natten och när vi sedan ska hem dagen efter så är man "fulltankad" igen så man kommer hem.
Vi brukar tom välja ett hotell som har gott om laddare bara för att slippa stöket att köra till en snabbladdare.

I korthet jag lägger gärna de få minuter som krävs för kunna lämna ett hotell med fyllt batteri men de funkar såklart även utan men tyvärr får man gå slösa tid på att snabbladda.

Är de vinter är de dessutom ännu sämre och man måste planera så man kan köra en bit innan för att få varmt batteri.
Volvo EC40 MY25 och Volvo EX30 MY24
100% fossilfria bilar i familjen från aug 2026
ErransEgo

Inlägg av ErransEgo »

TiborBlomhall skrev: 28 aug 2026 16:32

Bild

Bild

Kul med nya aktörer inom stationsbranchen.
Får se var de kan knö in dessa någonstans.

Vore fint om Autobahn kunde släppa in fler aktörer på deras autohof.
Jag röstar för mer och fler SuC med lounger längs autobahn….
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Jag har stött på två Tesla lounger vid SuC i Europa, den ena som var rätt lyxig och påkostad i något köpcenter i Danmark, den andra ganska basic i Slovakien (osäker, kan ha vart något närliggande land) där det satt en extremt liten skylt på baksidan av ett ordinärt hus med kodlås som nog få hittar till.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Dr_bus skrev: 28 aug 2026 11:53
Är den någon som testat att använda Tesla Multipass för betalning av extern laddning. Jag har inte provat själv, men det verkar vara ett smidigt sett för att enbart ha en och samma app för laddning.
Yes! Om laddaren syns i navigatorn (måste ställa in att du vill visa externa laddar) så funkar det utmärkt. Supersmidigt med multipass istället för att ladda ner massa andra appar.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

holden skrev: 28 aug 2026 19:42
Jag har stött på två Tesla lounger vid SuC i Europa, den ena som var rätt lyxig och påkostad i något köpcenter i Danmark, den andra ganska basic i Slovakien (osäker, kan ha vart något närliggande land) där det satt en extremt liten skylt på baksidan av ett ordinärt hus med kodlås som nog få hittar till.
Tesla har sedn länge rätt många standardiserade lounger vid SuC i Tyskland genom ett samarbete med ett företag som heter BK World. Är i princip en designad låda som lyfts på plats med toaletter, autoomater för dryck och snacks samt något enklare alternativ på mat.

Fungerar bra men utsätts tyvärr ibland för vandalism.

https://bk.world/bk-world-lounge/?lang=en
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
ErransEgo

Inlägg av ErransEgo »

ReNewAble skrev: 29 aug 2026 07:19
holden skrev: 28 aug 2026 19:42
Tesla har sedn länge rätt många standardiserade lounger vid SuC i Tyskland genom ett samarbete med ett företag som heter BK World. Är i princip en designad låda som lyfts på plats med toaletter, autoomater för dryck och snacks samt något enklare alternativ på mat.

Fungerar bra men utsätts tyvärr ibland för vandalism.

https://bk.world/bk-world-lounge/?lang=en
De BK-loungerna jag varit i senaste åren har varit bra, enda som strulat var att pizzan varit slut i pizzaautomaten.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Yes. Har kört det ibland och roamingtillägget är i princip alltid löjligt litet jämfört med originalproduktioner med ”rätt” app. Iaf i Sverige. En gång var Tesla billigare än ord pris. Nåja enkelt var det så jag orkade inte ödsla tid på en andra appen.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Yes. Har kört det ibland och roamingtillägget är i princip alltid löjligt litet jämfört med originalproduktioner med ”rätt” app. Iaf i Sverige. En gång var Tesla billigare än ord pris. Nåja enkelt var det så jag orkade inte ödsla tid på den andra appen.
M3 LR 2023
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag laddade vid en station i Altwarmbuchen i somras där man sålde staröl och grogg på burk i en automat vid teslas laddststion.
IMG_0118.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Fredrik j skrev: 30 aug 2026 00:05
Jag laddade vid en station i Altwarmbuchen i somras där man sålde staröl och grogg på burk i en automat vid teslas laddststion.

IMG_0118.jpeg
Kyld till kylskåpskall?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Sportbilsentusiasten skrev: 30 aug 2026 08:56
Fredrik j skrev: 30 aug 2026 00:05

IMG_0118.jpeg
Kyld till kylskåpskall?
Köpte inte. Men antar det. Maskinen sålde även läsk och choklad. Det var 35° varmt.