Halloj,
Är inne på att köpa en Tesla Model 3 SR+ från minst årsmodell 2021. Finns det någonting att kolla på extra noggrant på innan köp som jag missar som skulle kunna bil stor kostnad framöver. Jag tänker framförallt på slitagedelar och drivlina/stora batteriet så kollar därför noggrant:
Köpa en som gått max 10k mil så man har god marginal på drivlinan upp till 16k/8år.
Skick på länkarmar?
LFP-batteriet viktigt?
Är bilhandlarnas garantier onödiga om man tecknar trygg-hansas Insure MyTesla?
Annat jag inte tänker på vid köp?
Tack på förhand
Köpråd Tesla Model 3
Moderator: Redaktion
-
Nogo
- Teslaägare
Re: Köpråd Tesla Model 3
Övre länkarmar på båda sidor bör vara bytt annars kommer du uppleva gnekande ljud. Hjulinställning som är utfört efter det eller senaste tiden kan vara bra. Kolla att slitaget är jämnt på sommar- och vinterdäcken. Många bilar med dålig hjulinställning från Tesla.
Kolla främre hjulhus noggrant gällande lacksläpp eller till och med rost på skärmkanter.
Kolla om värmepumpen har blivit bytt. Kan bli en dyr kostnad annars.
Batteriet behöver du vara minst orolig för skulle jag säga.
Kolla främre hjulhus noggrant gällande lacksläpp eller till och med rost på skärmkanter.
Kolla om värmepumpen har blivit bytt. Kan bli en dyr kostnad annars.
Batteriet behöver du vara minst orolig för skulle jag säga.
Model Y RWD -23
Model S Plaid -23
Model S Plaid -23
-
SwedishAdvocate
@za0385:
Lite mer om generellt om det här. Med reservation för att jag inte längre kommer ihåg specifikt ang. årsmodell '21.
viewtopic.php?p=694950#p694950
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
za0385
Tack för tipsen!SwedishAdvocate skrev: ↑29 aug 2026 15:50@za0385:
Lite mer om generellt om det här. Med reservation för att jag inte längre kommer ihåg specifikt ang. årsmodell '21.
viewtopic.php?p=694950#p694950
-
SwedishAdvocate
Nu minns jag väl inte hur det ligger till för just LFP-batterier, men degradering på dom här kanske inte är någon större issue. Så det kanske inte ger så mycket att räkna på degradering enl. följande:
viewtopic.php?p=756436#p756436
viewtopic.php?p=756436#p756436
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
Är dragkrok viktigt?
Om du vill kunna dra lagligt med en Model 3 årsmodell '21 så måste bilen ha fästanordning för dragkrok monterad från fabrik. Vill du kunna dra lagligt går det inte att eftermontera det här fästet.
Har för mig att det här ändrats från och med den så kallade Highland-refreshen, men kanske säkrast att dubbelkolla ifall någon annan som läser är intresserad. Minnet är inte längre 100…
-
za0385
Bra att veta. Nja dragkrok är ett plus men absolut inget måste. Största frågan är vad man ska tänka på innan köp som gör mig orolig för kommande slitagedelar. Jag köper inte privat utan endast från bilhandlare, kanske kan man då vara tryggare med att dom undersökts ordentligt...SwedishAdvocate skrev: ↑29 aug 2026 16:11Är dragkrok viktigt?
Om du vill kunna dra lagligt med en Model 3 årsmodell '21 så måste bilen ha fästanordning för dragkrok monterad från fabrik. Vill du kunna dra lagligt går det inte att eftermontera det här fästet.
Har för mig att det här ändrats från och med den så kallade Highland-refreshen, men kanske säkrast att dubbelkolla ifall någon annan som läser är intresserad. Minnet är inte längre 100…
-
Pius
Tvärtom. Bilhandlare säljer nästan bara begagnade tjänste-/leasingbilar som användarna sällan har tagit väl hand om. Du får sannolikt både en billigare och bättre bil genom att köpa en privatägd bil av första ägaren.za0385 skrev: ↑29 aug 2026 16:17Bra att veta. Nja dragkrok är ett plus men absolut inget måste. Största frågan är vad man ska tänka på innan köp som gör mig orolig för kommande slitagedelar. Jag köper inte privat utan endast från bilhandlare, kanske kan man då vara tryggare med att dom undersökts ordentligt...SwedishAdvocate skrev: ↑29 aug 2026 16:11Är dragkrok viktigt?
-
za0385
Sant, det kan absolut vara både billigare och fräschare om det är en bil med endast en brukare. Juridiskt sett känns det dock betydligt tryggare att köpa av en bilhandlare.Pius skrev: ↑29 aug 2026 16:33Tvärtom. Bilhandlare säljer nästan bara begagnade tjänste-/leasingbilar som användarna sällan har tagit väl hand om. Du får sannolikt både en billigare och bättre bil genom att köpa en privatägd bil av första ägaren.za0385 skrev: ↑29 aug 2026 16:17Bra att veta. Nja dragkrok är ett plus men absolut inget måste. Största frågan är vad man ska tänka på innan köp som gör mig orolig för kommande slitagedelar. Jag köper inte privat utan endast från bilhandlare, kanske kan man då vara tryggare med att dom undersökts ordentligt...SwedishAdvocate skrev: ↑29 aug 2026 16:11Är dragkrok viktigt?