Skoda Elroq
Moderator: Redaktion
-
snowman
- elbilist
Skoda Elroq
Hittade ingen tråd specifikt (eller generell där Elroq omnämns) så tänkte skapa upp en här.
Vad är era tankar om den?
Har vi några Elroq-ägare här som kan tipsa en kommande ägare om bra saker att ordna tills bilen kommer eller saker att undvika?
Har någon koll på om det är någon skillnad på batteripacket på en 85a till MY27? Tänker huvudsakligen på laddkurva och om det är något annat man bör tänka på.
Beställde en för några veckor sedan efter att ha provkört flertalet olika modeller och märken. Det som gjorde att det blev en Skoda i slutänden var just att den inte stack ut på något utan gjorde allt helt ok. Min upplevelse är att många märken annars sticker ut positivt gällande vissa saker men tyvärr då också faller kort på andra eventuellt enklare saker.
En av de stora nackdelarna med VAG's MEB bilar har för mig varit priset, men det verkar som att man insett att priserna måste ner vilket gjorde att det gick att få en Elroq 85 för ett helt ok pris och då med en hel del utrustning.
Vad är era tankar om den?
Har vi några Elroq-ägare här som kan tipsa en kommande ägare om bra saker att ordna tills bilen kommer eller saker att undvika?
Har någon koll på om det är någon skillnad på batteripacket på en 85a till MY27? Tänker huvudsakligen på laddkurva och om det är något annat man bör tänka på.
Beställde en för några veckor sedan efter att ha provkört flertalet olika modeller och märken. Det som gjorde att det blev en Skoda i slutänden var just att den inte stack ut på något utan gjorde allt helt ok. Min upplevelse är att många märken annars sticker ut positivt gällande vissa saker men tyvärr då också faller kort på andra eventuellt enklare saker.
En av de stora nackdelarna med VAG's MEB bilar har för mig varit priset, men det verkar som att man insett att priserna måste ner vilket gjorde att det gick att få en Elroq 85 för ett helt ok pris och då med en hel del utrustning.
-
BTC
- elbilist
Re: Skoda Elroq
Kul!
Detta är en av mina huvudkandidater till nästa familjebil (efter årsskiftet).
Tror den kan bli en storsäljare. Skoda har ett starkt varumärke här i Sverige och bilen känns rimligt prissatt. Det enda negativa jag kan se (no pun intended) på pappret är att designen är...väldigt anonym. Å andra sidan passar det väl in i bilden av en bil som kan stoltsera med att vara precis…lagom i allt.
Faktablad åt sidan, hur upppevs bilen utrymmesmässigt i praktiken?
Vet du något kring ungefärlig leveranstid?
Tror den kan bli en storsäljare. Skoda har ett starkt varumärke här i Sverige och bilen känns rimligt prissatt. Det enda negativa jag kan se (no pun intended) på pappret är att designen är...väldigt anonym. Å andra sidan passar det väl in i bilden av en bil som kan stoltsera med att vara precis…lagom i allt.
-
snowman
- elbilist
Kan bara hålla med, stora nackdelarna som jag ser med bilen är väl huvudsakligen att den är väldigt anonym och gör allt just helt okej,dvs vill man köpa bil och ha den lite som ett statement och något som sticker ut så är detta kanske inte riktigt rätt bil. Sen är det väl just servicen som skall ske vartannat år och där man får räkna med 6000-8000kr. Men här verkar alla sälja bilen med ett mycket mer fördelaktigt serviceavtal.BTC skrev: ↑30 aug 2026 13:33Kul!
Gällande utrymme så är det svårt att svara på då det är kopplat till ens behov. Helt klart mycket mindre än en Model Y. Samtidigt är vi bara 2, så vi behöver inte så mycket utrymme egentligen och skulle kunna haft en mindre bil. Men jag sitter bra bakom mig själv och har gott om benutrymme och bra stöd för benen och stolarna fram samt bak är trevliga, mycket bättre komfort i stolarna än tex en Model Y. Utrymmet i bagaget är mer än tillräckligt för oss, behöver man mer utrymme så är det väl bättre att kolla på en enyaq. Bilen är ju fyrkantig och Skoda kör ju med sitt "Simply clever" vilket gör att det finns en hel del smarta och smidiga lösningar, sen har ju MY27 en frunk också.
Beställde bilen v35, har fått byggvecka 40 och beräknad leverans till mig v45. Vid beställning sa man 2-3mån och det verkar ju stämma mycket väl.
Kanske är jag som är gammalmodig, men jag uppskattar att ha en handlare att prata med och där jag kan få löpande information om leveransen av bilen och inte bara leva i ett informationsvakum tills bilen plötsligt dyker upp
-
manneson
Det är ju rent krasst samma bil som Enyaq, bara lite kortare.
Man säljer den för att kunna få upp volymen, utan att behöva dumpa priset på Enyag.
Förövrigt får man löpande info hos Tesla, som jag antar det syftas på. Men bilarna byggs inte på beställning, utan i batchar, och tilldelas först när de är byggda.
Man säljer den för att kunna få upp volymen, utan att behöva dumpa priset på Enyag.
Förövrigt får man löpande info hos Tesla, som jag antar det syftas på. Men bilarna byggs inte på beställning, utan i batchar, och tilldelas först när de är byggda.
-
snowman
- elbilist
Så är det absolut, vilket jag tackar och tar emot för då utrymmet är mer än tillräckligt. Stora nackdelen för mig gällande MEB har varit prislappen då de varit på tok för dyra, lite kampanjer kombinerat med ytterligare rabatt gjorde att det gick att köpa en Elroqs med en hel del utrustning för en okej summa.manneson skrev: ↑30 aug 2026 16:53Det är ju rent krasst samma bil som Enyaq, bara lite kortare.
Njae var mer allmänt då flertalet tillverkare verkar vara lite sådär med informationen. Sen verkar just Tesla ligga efter med leveranserna och följer man leveranstråden "vi som väntat.." så är det många som saknar information och har väntat länge och plötsligt fått info om att bilen är på gång, bara olika sätt att kommunicera på, varken rätt eller fel.
-
manneson
Så vad blev priset?snowman skrev: ↑30 aug 2026 17:19Så är det absolut, vilket jag tackar och tar emot för då utrymmet är mer än tillräckligt. Stora nackdelen för mig gällande MEB har varit prislappen då de varit på tok för dyra, lite kampanjer kombinerat med ytterligare rabatt gjorde att det gick att köpa en Elroqs med en hel del utrustning för en okej summa.manneson skrev: ↑30 aug 2026 16:53Det är ju rent krasst samma bil som Enyaq, bara lite kortare.
Njae var mer allmänt då flertalet tillverkare verkar vara lite sådär med informationen. Sen verkar just Tesla ligga efter med leveranserna och följer man leveranstråden "vi som väntat.." så är det många som saknar information och har väntat länge och plötsligt fått info om att bilen är på gång, bara olika sätt att kommunicera på, varken rätt eller fel.
Hur man än vänder och vrider på det så levererar Tesla i snitt enormt mkt snabbare än alla andra.
99% får sin bil samma kvartal den beställdes.
-
snowman
- elbilist
Strax under 540 för en Elroq 85 med metallic färg, adaptivt chassi och advancepaket vilket innebär heads-up display, stora ljudpaketet, el-stol på förarsidan med massage, eldrag och mycket mer.manneson skrev: ↑30 aug 2026 17:28Så vad blev priset?snowman skrev: ↑30 aug 2026 17:19Så är det absolut, vilket jag tackar och tar emot för då utrymmet är mer än tillräckligt. Stora nackdelen för mig gällande MEB har varit prislappen då de varit på tok för dyra, lite kampanjer kombinerat med ytterligare rabatt gjorde att det gick att köpa en Elroqs med en hel del utrustning för en okej summa.manneson skrev: ↑30 aug 2026 16:53Det är ju rent krasst samma bil som Enyaq, bara lite kortare.
Hur man än vänder och vrider på det så levererar Tesla i snitt enormt mkt snabbare än alla andra.
-
manneson
Hmm ok. Det tycker iofs jag är för mkt för en sån liten bil.snowman skrev: ↑30 aug 2026 18:24Strax under 540 för en Elroq 85 med metallic färg, adaptivt chassi och advancepaket vilket innebär heads-up display, stora ljudpaketet, el-stol på förarsidan med massage, eldrag och mycket mer.manneson skrev: ↑30 aug 2026 17:28Så vad blev priset?snowman skrev: ↑30 aug 2026 17:19Så är det absolut, vilket jag tackar och tar emot för då utrymmet är mer än tillräckligt. Stora nackdelen för mig gällande MEB har varit prislappen då de varit på tok för dyra, lite kampanjer kombinerat med ytterligare rabatt gjorde att det gick att köpa en Elroqs med en hel del utrustning för en okej summa.manneson skrev: ↑30 aug 2026 16:53Det är ju rent krasst samma bil som Enyaq, bara lite kortare.
När man kan få en fullutrustad Ioniq 9 för 700 tex.
-
snowman
- elbilist
Tur att det finns alternativ, hade inte velat ha en fullutrustad Ioniq 9 oavsett prislapp, matchar inte mina behov och jag är inte beredd att lägga 700k. För mig vore en sån för stor, otymplig och törstig för mig. När jag letade så var jag ursprungligen inne på Model Y standard, Xpeng G6/L03, Kia EV4. En Ioniq 9 för 700k matchar inte på något vis bilarna jag kollade på.manneson skrev: ↑30 aug 2026 19:03Hmm ok. Det tycker iofs jag är för mkt för en sån liten bil.snowman skrev: ↑30 aug 2026 18:24Strax under 540 för en Elroq 85 med metallic färg, adaptivt chassi och advancepaket vilket innebär heads-up display, stora ljudpaketet, el-stol på förarsidan med massage, eldrag och mycket mer.manneson skrev: ↑30 aug 2026 17:28Så vad blev priset?snowman skrev: ↑30 aug 2026 17:19Så är det absolut, vilket jag tackar och tar emot för då utrymmet är mer än tillräckligt. Stora nackdelen för mig gällande MEB har varit prislappen då de varit på tok för dyra, lite kampanjer kombinerat med ytterligare rabatt gjorde att det gick att köpa en Elroqs med en hel del utrustning för en okej summa.manneson skrev: ↑30 aug 2026 16:53Det är ju rent krasst samma bil som Enyaq, bara lite kortare.
-
manneson
Xpeng L03 är rätt intressant där tycker jag.snowman skrev: ↑30 aug 2026 19:30Tur att det finns alternativ, hade inte velat ha en fullutrustad Ioniq 9 oavsett prislapp, matchar inte mina behov och jag är inte beredd att lägga 700k. För mig vore en sån för stor, otymplig och törstig för mig. När jag letade så var jag ursprungligen inne på Model Y standard, Xpeng G6/L03, Kia EV4. En Ioniq 9 för 700k matchar inte på något vis bilarna jag kollade på.manneson skrev: ↑30 aug 2026 19:03Hmm ok. Det tycker iofs jag är för mkt för en sån liten bil.snowman skrev: ↑30 aug 2026 18:24Strax under 540 för en Elroq 85 med metallic färg, adaptivt chassi och advancepaket vilket innebär heads-up display, stora ljudpaketet, el-stol på förarsidan med massage, eldrag och mycket mer.manneson skrev: ↑30 aug 2026 17:28Så vad blev priset?snowman skrev: ↑30 aug 2026 17:19
Så är det absolut, vilket jag tackar och tar emot för då utrymmet är mer än tillräckligt. Stora nackdelen för mig gällande MEB har varit prislappen då de varit på tok för dyra, lite kampanjer kombinerat med ytterligare rabatt gjorde att det gick att köpa en Elroqs med en hel del utrustning för en okej summa.
-
toppo
- elbilist
En intressant parallell är att man idag får en ID4 GTX MY27 för 569 tkr efter rabatt. Men visst man får lägga till 15 000kr för DCC-chassi.manneson skrev: ↑30 aug 2026 19:03Hmm ok. Det tycker iofs jag är för mkt för en sån liten bil.snowman skrev: ↑30 aug 2026 18:24Strax under 540 för en Elroq 85 med metallic färg, adaptivt chassi och advancepaket vilket innebär heads-up display, stora ljudpaketet, el-stol på förarsidan med massage, eldrag och mycket mer.manneson skrev: ↑30 aug 2026 17:28Så vad blev priset?snowman skrev: ↑30 aug 2026 17:19Så är det absolut, vilket jag tackar och tar emot för då utrymmet är mer än tillräckligt. Stora nackdelen för mig gällande MEB har varit prislappen då de varit på tok för dyra, lite kampanjer kombinerat med ytterligare rabatt gjorde att det gick att köpa en Elroqs med en hel del utrustning för en okej summa.manneson skrev: ↑30 aug 2026 16:53Det är ju rent krasst samma bil som Enyaq, bara lite kortare.
Väntar på: EX60 P10 Plus
Mellanbil: ID4 GTX MY22
Tidigare: ID4 GTX 340 hk MY25, XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: ID4 GTX 340 hk MY25, XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
snowman
- elbilist
Det lät som en helt ok deal det med, eller ja bättre om man värderar fyrhjulsdriften högre än utrustningen. Likaså fanns och finns det en del demo-Elroq om man inte behöver eller vill ha det nya Android-baserade navigeringen,frunken osv. Kul ändå att det nu finns så mycket att välja på för oss konsumenter för ok priser.toppo skrev: ↑30 aug 2026 21:03En intressant parallell är att man idag får en ID4 GTX MY27 för 569 tkr efter rabatt. Men visst man får lägga till 15 000kr för DCC-chassi.manneson skrev: ↑30 aug 2026 19:03Hmm ok. Det tycker iofs jag är för mkt för en sån liten bil.snowman skrev: ↑30 aug 2026 18:24Strax under 540 för en Elroq 85 med metallic färg, adaptivt chassi och advancepaket vilket innebär heads-up display, stora ljudpaketet, el-stol på förarsidan med massage, eldrag och mycket mer.manneson skrev: ↑30 aug 2026 17:28Så vad blev priset?snowman skrev: ↑30 aug 2026 17:19
Så är det absolut, vilket jag tackar och tar emot för då utrymmet är mer än tillräckligt. Stora nackdelen för mig gällande MEB har varit prislappen då de varit på tok för dyra, lite kampanjer kombinerat med ytterligare rabatt gjorde att det gick att köpa en Elroqs med en hel del utrustning för en okej summa.
Men jag tolkar det som att man också behöver ha en bra kontakt med sin lokala säljare också då
-
toppo
- elbilist
Skidan är ju trevligare interiört, och absolut en fin bil! Om man behöver bra kontakt vet jag inte, jag fick direkt 41000kr rabatt av en handlare. Man kan väl sammanfatta det som att det är bra att VAG har slopat agent-modellen och återigen ger rabatt till privatpersoner. Jag hade gärna plockat ut en ID4 GTX MY27 om jag inte hade beställt en EX60.snowman skrev: ↑30 aug 2026 21:15Det lät som en helt ok deal det med, eller ja bättre om man värderar fyrhjulsdriften högre än utrustningen. Likaså fanns och finns det en del demo-Elroq om man inte behöver eller vill ha det nya Android-baserade navigeringen,frunken osv. Kul ändå att det nu finns så mycket att välja på för oss konsumenter för ok priser.toppo skrev: ↑30 aug 2026 21:03En intressant parallell är att man idag får en ID4 GTX MY27 för 569 tkr efter rabatt. Men visst man får lägga till 15 000kr för DCC-chassi.manneson skrev: ↑30 aug 2026 19:03Hmm ok. Det tycker iofs jag är för mkt för en sån liten bil.
Men jag tolkar det som att man också behöver ha en bra kontakt med sin lokala säljare också då
Väntar på: EX60 P10 Plus