Navigering till jobbet

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Navigering till jobbet

Inlägg av Jojo »

Tidigare har bilen alltid startat navigatorn och visat vägen till jobbet när jag körde iväg på morgonen, samt vägen hem på kvällen såklart. Numera, sedan uppdatering till 2026.26.6.1, visar den inte vägen till jobbet längre när jag rullar iväg på morgonen utan till en annan adress jag tidigare har besökt vid några tillfällen. Detta har hänt varje gång sedan uppdateringen. Jag behöver alltså avbryta navigeringen och manuellt trycka på ikonen får 'Arbete', där rätt adress fortfarande ligger sparad.
Är det någon inställning jag måste ändra? Något annat jag har missat? Ingen aning, varför det blev såhär.
mikebike
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Navigering till jobbet

Inlägg av mikebike »

Jojo skrev: 31 aug 2026 12:09
Tidigare har bilen alltid startat navigatorn och visat vägen till jobbet när jag körde iväg på morgonen, samt vägen hem på kvällen såklart. Numera, sedan uppdatering till 2026.26.6.1, visar den inte vägen till jobbet längre när jag rullar iväg på morgonen utan till en annan adress jag tidigare har besökt vid några tillfällen. Detta har hänt varje gång sedan uppdateringen. Jag behöver alltså avbryta navigeringen och manuellt trycka på ikonen får 'Arbete', där rätt adress fortfarande ligger sparad.
Är det någon inställning jag måste ändra? Något annat jag har missat? Ingen aning, varför det blev såhär.
Det finns en inställning i bilen för detta...
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Så här säger manualen:

Automatisk navigering kan navigera till den destination som det förväntas att du vill nå, när du sätter dig i fordonet. Om telefonens kalender är synkroniserad med Model Y och kalendern innehåller en händelse som inträffar inom två timmar från det att du sätter dig i fordonet, föreslår Automatisk navigering platsen där händelsen inträffar som destination (om händelsen innehåller en giltig adress).
Dessutom kan Automatisk navigering navigera till din inställda jobbdestination om du är hemma och kör iväg vid en tid då du vanligtvist åker till jobbet (se Hem, arbete och favoritdestinationer). Om du befinner dig på arbetet och åker iväg vid en tid då du vanligtvis kör hem kan Automatisk navigering navigera till din inställda hemmaplats.
Om du ofta åker till andra platser och har ställt in dem i navigeringssystemet kan Automatisk navigering föreslå en rutt baserat på tid, veckodag och aktuell plats.
Aktivera Automatisk navigering genom att trycka på Reglage > Navigering och sedan välja Automatisk navigering. Telefonens kalender måste vara synkroniserad till Model Y och händelsen måste ha en unik och giltig adress (se Telefon, kalender och konferenssamtal på nätet).
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 31 aug 2026 12:23
Tidigare har bilen alltid startat navigatorn och visat vägen till jobbet
Ja, och fjortisarna som programmerar buggar ofta till det så att inställningarna inte är kvar som man hade dem 😂

Man kan behöva kolla igenom sina settings efter en uppdatering ibland.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
mikebike

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 31 aug 2026 13:14
Ja, och fjortisarna som programmerar buggar ofta till det så att inställningarna inte är kvar som man hade dem 😂

Ja, och eventuellt starta om datorn. ;)
När jag uppdaterade min Model 3 så ballade strålkastarinställningen ur nästan varje gång! :lol:
Det inträffade aldrig med min Model Y.
BMW iX3 50 2026
manneson

Inlägg av manneson »

mikebike skrev: 31 aug 2026 14:42

När jag uppdaterade min Model 3 så ballade strålkastarinställningen ur nästan varje gång! :lol:
Tur du har den perfekta bilen nu! Äntligen!
mikebike

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 31 aug 2026 16:43
mikebike skrev: 31 aug 2026 14:42

Den perfekta bilen finns inte. Jag får nöja mig med "mycket bättre". ;)
BMW iX3 50 2026
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

mikebike skrev: 31 aug 2026 17:16
manneson skrev: 31 aug 2026 16:43
Den perfekta bilen finns inte. Jag får nöja mig med "mycket bättre". ;)
Utmärkt. Det finns inte någon (annan) tråd som du kan berätta detta i?
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Tack för svaren! Automatisk navigering är aktiverad, har alltid varit det. Hittills har det fungerat perfekt: till jobbet på morgonen, hem på kvällen. Nu fungerar bara hem på kvällen. Har startat om hela mojängen nu och ska avvakta vad som händer imorgon bitti. Återkommer med rapport.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Godmorgon
Samma sak idag, bilen navigerar till annan adress än den inlagda jobbadressen när jag gav mig iväg imorse. Jag har inte ändrat några inställningar, 'automatisk navigering' är aktiverad och systemet har startats om. Har ej synkad telefonen, då jag inte behöver den (skulle förmodligen ställa till ännu mer). :roll:
Krasche

Inlägg av Krasche »

Undrar om det funkar att berätta för Grok om problemet och säga vart man egentligen vill åka på morgnarna?
mikebike

Inlägg av mikebike »

Jojo skrev: 01 sep 2026 08:15
Godmorgon
Samma sak idag, bilen navigerar till annan adress än den inlagda jobbadressen när jag gav mig iväg imorse. Jag har inte ändrat några inställningar, 'automatisk navigering' är aktiverad och systemet har startats om. Har ej synkad telefonen, då jag inte behöver den (skulle förmodligen ställa till ännu mer). :roll:
Ett tag föreslog bilen resmål helt random, men det försvann strax innan semestern. Det var alltså resmål jag lagt in långt tidigare.
BMW iX3 50 2026