Väntrum model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

ONLYzx

Re: Väntrum model Y Juniper

Inlägg av ONLYzx »

Tellus skrev: 28 aug 2026 18:06
Dexter86 skrev: 28 aug 2026 16:42
Vit interiör finns nu bara för YP
Känns som YL är på G!
Grå interiör finns nu på premium, vit till performance
Som är riktigt snygg….hade velat den
Tesla MY LR-AWD beställd 18.06
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

ONLYzx skrev: 28 aug 2026 19:55
Känns som YL är på G!
Samma leveranstid som svart! Oktober/November
Y Performance FSD -27 / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
ONLYzx

Inlägg av ONLYzx »

Tellus skrev: 28 aug 2026 20:15
ONLYzx skrev: 28 aug 2026 19:55
Känns som YL är på G!
Samma leveranstid som svart! Oktober/November
Det tror jag inte på…
Tesla MY LR-AWD beställd 18.06
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

Bäst är väl November leverans, då har det nog hunnit bli 2027 i chassi numret.

Fick leverans 251107 av Y premium rwd LFP, då hade det hunnit bli 2026 i chassi numret.

Det kommer påverka andrahandsvärdet
Y Performance FSD -27 / $ Plaid -23 / 3P -19 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
Photonic
Teslaägare

Inlägg av Photonic »

Photonic skrev: 07 aug 2026 17:29
MYP beställd 10 juli. Uppskattad leverans i Tesla-appen ändrades idag från september till 27 augusti-1 sept.
Leverans blev 3 sept.
Nuvarande: Model Y Long Range AWD 2022
Beställd: Model Y Performance 2026
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Photonic skrev: 30 aug 2026 15:52
Photonic skrev: 07 aug 2026 17:29
MYP beställd 10 juli. Uppskattad leverans i Tesla-appen ändrades idag från september till 27 augusti-1 sept.
Leverans blev 3 sept.
Två månader, Fuck så nice!
Nicketon

Inlägg av Nicketon »

Hej, beställde en Model Y awd den 5:e augusti, vad tror ni kan man lita på lev okt/nov, måste boka in återlämning av min leasingbil i god tid innan. Boring säger 19 dec på leverans men vad betyder egentligen det? Med tanke på att hemsidan nu 4 veckor senare ff säger lev okt/nov så borde det ju stämma eller vad tror ni, verkar vara många när man läser här som fått sina leveranser försenade.
Användarvisningsbild
Photonic
Teslaägare

Inlägg av Photonic »

Några tips gällande inspektion vid leverans i ösregn? I Malmö för fyra år sedan stod bilen utomhus. Förmodar att det blir likadant i Trelleborg strax.
Användarvisningsbild
leolulz
Teslaägare

Inlägg av leolulz »

Photonic skrev: 31 aug 2026 11:19
Några tips gällande inspektion vid leverans i ösregn? I Malmö för fyra år sedan stod bilen utomhus. Förmodar att det blir likadant i Trelleborg strax.
När jag hämtade i Trelleborg så var det inomhus, är en liten hall de får plats med ett gäng bilar.

Välj annars en dag då det inte regnar :mrgreen:
M3P -26
Tisky

Inlägg av Tisky »

Någon mer som beställt i Maj? Har beställt standard MY den 25:e och börjar bli otålig över att inget händer med beställningen
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

La en beställning på Premium Y RWD 17juni
Ändrade till AWD + vit i aug (hamnar sist i kö?)
Nu funderar jag på ändra från vita till gråa…haha

Tycker ni nya interiören är bättre eller som den va innan?
Makk-

Inlägg av Makk- »

Tisky skrev: 31 aug 2026 15:19
Någon mer som beställt i Maj? Har beställt standard MY den 25:e och börjar bli otålig över att inget händer med beställningen
Jag förstår dig.. jag beställde i slutet av april fick VIN nu 18/8, innan dess hörde jag ingenting. När har du beräknad leverans? Känns som att den stämmer hyfsat iallafall.

Min uppskattade leverans är nu 12-17 sept.
MY RWD Standard beställd 28/4
Beräknad leverans: Aug-Sept
Tisky

Inlägg av Tisky »

Har stått augusti-september sedan jag beställde, känns ju som om att det börjar bli ont om tid innan det ska till med ett VIN.

Har fått erbjudande på inbyte som gäller till 5:e oktober så hade varit skönt med något besked snart 😬🤞
rn777

Inlägg av rn777 »

Beställde en MY standard i grått den 17/4. Fick VIN den 18/8, slutbetalning och regnr den 27/8. Leveransfönster 1-6/9 men fortfarande inte hört något mer angående bokning av leverans.
Andreass

Inlägg av Andreass »

Beställd 18 augusti premium longrange awd ,

Enligt Tesla appen , okt-nov

Enligt tos 6 januari.

Behöver jag vara orolig att förlora 0% leasing?
(Företag)
Användarvisningsbild
Photonic
Teslaägare

Inlägg av Photonic »

leolulz skrev: 31 aug 2026 11:54
Photonic skrev: 31 aug 2026 11:19
När jag hämtade i Trelleborg så var det inomhus, är en liten hall de får plats med ett gäng bilar.

Välj annars en dag då det inte regnar :mrgreen:
Tack för info! Låter hoppfullt!
Fick två alternativ. Ska ösa ner båda dagarna. 😬
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Har ni också sålt allt ni äger och ska bo i Teslan? :D
(frunken passar bra som garderob...)

Mvh
Nilsson

Tisky

Inlägg av Tisky »

Hur lång tid är det mellan VIN och leverans? Någon som vet?
Gizmo6

Inlägg av Gizmo6 »

Tisky skrev: 02 sep 2026 08:24
Beror på lagerbil eller planering för tillverkning. Rent generellt från tillverkning till leverans är det cirka 1 månad vad jag märkt. Jag själv fick VIN 17/8 och leverans är planerad 18-23 september
Model Y Premium AWD ultra red. Order: 10/4
Nicketon

Inlägg av Nicketon »

Gizmo6 skrev: 02 sep 2026 12:59
Tisky skrev: 02 sep 2026 08:24
Beror på lagerbil eller planering för tillverkning. Rent generellt från tillverkning till leverans är det cirka 1 månad vad jag märkt. Jag själv fick VIN 17/8 och leverans är planerad 18-23 september
Är VIN den första uppdateringen man får eller får man ett krympande leveransdatum först? Beställde 5:e augusti och har okt-nov nu.
Tisky

Inlägg av Tisky »

Inte fått VIN än. Står fortf Augusti-September nämligen så börjar bli nojjig. Har ju inbyteserbjudande jag är nöjd med men det gäller bara till 5:e okt.
Makk-

Inlägg av Makk- »

Tisky skrev: 02 sep 2026 13:14
Inte fått VIN än. Står fortf Augusti-September nämligen så börjar bli nojjig. Har ju inbyteserbjudande jag är nöjd med men det gäller bara till 5:e okt.
Är säkert väldigt olika, jag fick "i produktion" i Boring OT idag samt slutbetalning och även den godkänd idag. Har fortsatt samma leveransdatum sen innan.

Beställd: 28/4
VIN: 18/8
I produktion och slutbetalning: 2/9
Förväntad leverans: 12-17/9 (tidigare aug-sept)
MY RWD Standard beställd 28/4
Beräknad leverans: Aug-Sept
Jiv

Inlägg av Jiv »

Hej! Ny medlem, just beställt min första Tesla. En MY RWD utan några tillval beställdes den 31/8 med uppskattat leveransdatum okt-nov. Det tog bara en dag så var det framflyttat till nov-dec. Egentligen inget större problem, förutom vinterdäcksfrågan. Vill absolut inte ha breda 19", utan snarare kring 225 18". Inget Tesla kan hjälpa till med, enligt dem. Hur har ni andra löst det? Jag har 20 mil enkel väg för att hämta bilen i Örebro, där den verkar hamna för leverans.

Min första tanke är att ta med lösa vinterdäck till närmaste däckfirma och låta dem montera däcken på 18" originalfälgarna. Möjligen beställa däcken direkt till dem, men kräver kanske ytterligare en nivå av timing.

Ett annat, lite tråkigare alternativ, är väl att ta med komplett uppsättning och ta dem till närmsta däckfirma för skifte av däck. Då hamnar dock vinterdäcken på de "roligare" fälgarna och sommardäcken blir kvar på plåtisar.

Ett tredje alternativ är väl att själv skifta hjul på Teslas parkering, men det är ju egentligen ingenting jag vill göra efter att just ha hämtat ut en sprillans ny bil.

Tacksam för råd!
Användarvisningsbild
niclaslw
Teslaägare

Inlägg av niclaslw »

Jiv skrev: 02 sep 2026 15:11
Hej! Ny medlem, just beställt min första Tesla. En MY RWD utan några tillval beställdes den 31/8 med uppskattat leveransdatum okt-nov. Det tog bara en dag så var det framflyttat till nov-dec. Egentligen inget större problem, förutom vinterdäcksfrågan. Vill absolut inte ha breda 19", utan snarare kring 225 18". Inget Tesla kan hjälpa till med, enligt dem. Hur har ni andra löst det? Jag har 20 mil enkel väg för att hämta bilen i Örebro, där den verkar hamna för leverans.

Min första tanke är att ta med lösa vinterdäck till närmaste däckfirma och låta dem montera däcken på 18" originalfälgarna. Möjligen beställa däcken direkt till dem, men kräver kanske ytterligare en nivå av timing.

Ett annat, lite tråkigare alternativ, är väl att ta med komplett uppsättning och ta dem till närmsta däckfirma för skifte av däck. Då hamnar dock vinterdäcken på de "roligare" fälgarna och sommardäcken blir kvar på plåtisar.

Ett tredje alternativ är väl att själv skifta hjul på Teslas parkering, men det är ju egentligen ingenting jag vill göra efter att just ha hämtat ut en sprillans ny bil.

Tacksam för råd!
Ta med en uppsättning hela hjul med dig och låt däckfirma i närheten göra skiftet (eller själv) skulle jag säga. Köpte själv vinterhjul på lättmetall 18" från däck365. Blev betydligt dyrare att montera av och på sommardäcken (på ny fälg), montera nya vinterdäck på plåtfälgen. Typ 22 tusen vs 28. Däremot är det ju klart att föredra att ha plåt på vinter och lättmetall på sommar.
Grassa

Inlägg av Grassa »

Jiv skrev: 02 sep 2026 15:11

Tacksam för råd!
Sitter i lite samma sits som dig. Jag har tänkt att förbeställa vinterdäck på närliggande däckverkstad i Örebro för att kränga över vinterdäcken på medföljande 19" fälgar från Teslan. Har ringt och kollat med Hjulsupport i Örebro, som ligger några hundra meter från Tesla Center.
Sen till våren kommer jag köpa snyggare fälgar för sommaren och kränga på dem medföljande däcken.

Mitt problem är nu istället om jag ska byta färg från vit till quicksilver 😅 Någon som sitter och funderar på detsamma?
Senast redigerad av Grassa, redigerad totalt 2 gång.