nu tar tesla bort funktioner och kräver premium connctivity

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mrl
Teslaägare

Re: nu tar tesla bort funktioner och kräver premium connctivity

Inlägg av Mrl »

jonasl skrev: 01 sep 2026 21:20
Byggde en automation i Android som bara delade om telefonen var ansluten till laddare och till bilen, funkade fint. Förutom när min fru körde bilen själv :-)

Går ju att låta flera telefoner dela ut wifi iofs och bara låta bilen välja fritt.
Hur?
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

jonasl skrev: 01 sep 2026 21:20
Byggde en automation i Android som bara delade om telefonen var ansluten till laddare och till bilen, funkade fint. Förutom när min fru körde bilen själv :-)

Går ju att låta flera telefoner dela ut wifi iofs och bara låta bilen välja fritt.
Klart man kan men mobil delning ger inte tillgång till alla funktioner som PC innehåller. 😊
https://www.tesla.com/sv_se/support/connectivity
MYP -25
MY RWD -23 (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

heldiggrisen skrev: 01 sep 2026 18:17
martinot skrev: 30 aug 2026 22:41
Dinsdale skrev: 29 aug 2026 20:45
Dela ut internet från telefonen, då behöver man inte betala för premium connectivity.
Kör så just nu. Det jag tycker är lite krångligt att jag varje gång/ofta när jag sätter mig i bilen, måste slå på knappen för att dela Internet i telefonen.
Skap en automation som delar mobilens internet när den kopplar sig upp mot bilens blåtand.
Nu kanske jag skaffar PC så småningom (om jag saknar de andra funktionerna för mycket), men måste tacka för tipset. Har testat i flera dagar och körningar, och detta tipset har verkligen fungerat. Kopplar upp automatiskt 100% varje gång. Klockrent! 👍
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Ja, visst är den bra :D
Den andra jag kör ställer upp ljudet på telefonen.
Sedan jag började använda Apple Watch, så har jag alltid mobilen på ljudlöst.
Problemet är att om skärmen på mobilen är tänd (som tex i bilen med Waze igång) så vibrerar inte klockan, och jag hör/ser inte att folk ringer.
Lösningen var då att i samma automation sätta ljudet på telefonen till.
Mobilen kopplar upp sig på bilens blåtand->kicka igång internetdelning så bilen hittar mobilens wifi-> slå på ljudet på mobilen.
Det gör att mobilen låter internetdelningen vara tillgänglig för de som har lösenordet i typ 5 minuter, vilket är tillräckligt för att Teslan kopplar upp sig.

Når jag kliver ur bilen, så sätter jag mobilen på ljudlös med att reversera automationen, internetdelningen är redan i ”Idle”.

Jag har inte saknat PC sedan gratismånaden.

Är det andra bra automationstips där ute?