Sälja/köpa bil privat och överta lån - hur går det till rent praktiskt?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Sälja/köpa bil privat och överta lån - hur går det till rent praktiskt?

Inlägg av Dinsdale »

Hur går det till rent praktiskt att sälja eller köpa en bil privat om man även vill att lånet ska övertas?

Om jag är säljare antar jag att jag vill ansöka om överlåtelse av lånet först, sedan att köparen ska godkänna det och först efteråt gör jag ägarbytet. Annars riskerar jag väl att jag som säljare sitter kvar med lånet medans köparen äger bilen?

Om jag däremot är köpare vill jag väl att man gör det motsatta, först vill jag göra ägarbytet och först därefter godkänna överlåtelsen av lånet? Annars riskerar jag som köpare sitta på ett lån på någon annans bil.

Eller är det så pass finurligt att ansökan om lånebytet efter godkännande är villkorat av att man inom en viss tid också gör ett ägarbyte till samma person som godkände överlåtelsen? Dvs man gör alltid överlåtelse innan ägarbytet oavsett om det är köp eller sälj?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
toppo
elbilist

Re: Sälja/köpa bil privat och överta lån - hur går det till rent praktiskt?

Inlägg av toppo »

På bilar med lån finns det en kreditspärr som hindrar ägarbyte utan godkännande av långivaren. Exakt hur det funkar vid överlåtelse av lån vet jag inte, det får man nog diskutera med långivaren. Jag vet att många långivare tillåter överlåtelse, så de har förmodligen en struktur.
Väntar på: EX60 P10 Plus
Mellanbil: ID4 GTX MY22
Tidigare: ID4 GTX 340 hk MY25, XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Sälja/köpa bil privat och överta lån - hur går det till rent praktiskt?

Inlägg av jonasl »

Hos DnB gör man allt på webben med bankid, fungerar mkt smidigt!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022