Hur gör ni med eget AB, finansiell leasing och vill ta över bilen privat?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
migato
Teslaägare

Hur gör ni med eget AB, finansiell leasing och vill ta över bilen privat?

Inlägg av migato »

Tjena!
Har Teslan på eget AB med finansiell leasing hos DnB. Det egna bolaget har ingen verksamhet längre men bolaget betalar fortfarande leasingavgift och lönekostnader på bilen trots att jag inte tar ut lön från bolaget.

DnB tillåter inte en överlåtelse från mitt bolag till mig som privatperson. Utan bolaget måste köpa ut bilen från DnB och sedan sälja till mig som privatperson.
Säg att restvärdet är 300 000 kr, om man inte har det kapitalet i bolaget för att köpa ut bilen behöver jag alltså ta ett privat billån från valfri bank, pytsa in det i bolaget och sedan sälja bilen till mig privat?

Hur har ni andra gjort? Finns det något här att tänka på? Värdering av Kvd osv?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Hur gör ni med eget AB, finansiell leasing och vill ta över bilen privat?

Inlägg av tor-ake »

Eftersom det är företaget som skall lösa ut bilen är det ju bättre om företaget kan ta lånet, räntan är avdragsgill, och sedan gör du en värdering av bilen, och köper loss den till det värdet från företaget med ett privat billån.
Då kommer det säkert uppstå en vinst i bolaget, och den får ABt ju skatta för och sedan dela ut resten till aktieägarna.

Finns säkert andra varianter t.ex. att du personligen kan lösa ut bilen men då får du skatta för skillnaden mellan det du löste ut den för och det värderade värdet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Du kan ju försöka hitta bästa möjliga privata finansieringen.

Sedan förskottsbetala bilen till ditt företag.

Ända fällan är väl att bilen ska köpas ut till aktuellt marknadspris. Det brukar inte vara samma som restvärdet.
Audi Q8 E-tron 55 Quattro 115 kWh MY24
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

migato skrev: 08 sep 2026 15:59
Tjena!
Har Teslan på eget AB med finansiell leasing hos DnB. Det egna bolaget har ingen verksamhet längre men bolaget betalar fortfarande leasingavgift och lönekostnader på bilen trots att jag inte tar ut lön från bolaget.

DnB tillåter inte en överlåtelse från mitt bolag till mig som privatperson. Utan bolaget måste köpa ut bilen från DnB och sedan sälja till mig som privatperson.
Säg att restvärdet är 300 000 kr, om man inte har det kapitalet i bolaget för att köpa ut bilen behöver jag alltså ta ett privat billån från valfri bank, pytsa in det i bolaget och sedan sälja bilen till mig privat?

Hur har ni andra gjort? Finns det något här att tänka på? Värdering av Kvd osv?
Ja - Leasinggivaren har ju sin affär med bolaget och vill därmed avsluta affären med bolaget. Och då affären är klar och kammat hem alla vinster vill de absolut inte krångla med alternativa vägar.

Så först och främst bör Ditt företag lösa ut bilen mot restvärdet. Lämpligen lånar Du ut de pengarna till Ditt företag mot skuldsedel så att företaget kan lösa bilen. Därefter gör Du ägarbytet från företaget till Dig personligen. Du bör ju inhämta en värdering av bilen från en källa som är sakkunnig - det kan vara KVD men även andra bilfirmor fungerar. Köp sedan bilen själv av företaget mot värderingen eller möjligen något över. Att låta köpesumman ligga något över restvärdet och därmed skatta för en liten vinst i bolaget kan vara en klok strategi i lägen som dessa.

Lycka till med affären :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
migato
Teslaägare

Inlägg av migato »

Tackar för svar! En grej jag inte förstår är att jag tidigare uppfattat det som att man vill få en låg värdering av typ KVD för att sedan sälja bilen till förlust? Det skulle vara ekonomiskt bättre för bolaget. Varför skulle jag vilja göra en vinst på försäljningen i bolaget om jag ska sälja den till mig själv privat?