Vad gör bilen efter en olycka?
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Vad gör bilen efter en olycka?
För ett tag sen gick larmet på bilen, och jag noterade att jag då fick en notifikation i telefonen om det. Jäkligt smidigt och användbart. Sen häromveckan så var min fru iväg själv på en lite längre resa med bilen, och då funderade jag lite kring vad som skulle hända om hon var med om en olycka. Bilen borde ju rimligen kunna detektera det, t.ex. genom att airbags har utlösts, data från accelerometrar, etc. Skulle jag då också få en notifiering, så jag kan försöka kontakta frugan och sen räddningstjänst ifall jag inte kan nå henne?
Det hade ju varit en bra funktion, och jag vet att Volvo har något liknande där bilar som har Volvo On Call rapporterar in till Volvo om de varit med om en olycka. Men jag hade ingen aning om Tesla gjorde nåt liknande, så jag mailade och frågade, och fick svar igår. Och japp, det visar sig att de gör precis som Volvo. Om bilen är med om en olycka rapporterar den in det till Teslas support, som då försöker kontakta de personer som står listade som bilens kontaktpersoner under MyTesla. Om det misslyckas underrättar de räddningspersonal om att en olycka skett och var.
Känns bra att veta!
Det hade ju varit en bra funktion, och jag vet att Volvo har något liknande där bilar som har Volvo On Call rapporterar in till Volvo om de varit med om en olycka. Men jag hade ingen aning om Tesla gjorde nåt liknande, så jag mailade och frågade, och fick svar igår. Och japp, det visar sig att de gör precis som Volvo. Om bilen är med om en olycka rapporterar den in det till Teslas support, som då försöker kontakta de personer som står listade som bilens kontaktpersoner under MyTesla. Om det misslyckas underrättar de räddningspersonal om att en olycka skett och var.
Känns bra att veta!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Vad gör bilen efter en olycka?
Bra information danni!
Nu fick jag en anledning att lägga till frugan som alternativ kontakt i MyTesla.
Nu fick jag en anledning att lägga till frugan som alternativ kontakt i MyTesla.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- TAndersson
- Teslaägare
Tack för infon danni, mycket bra! Funderade på samma sak när jag bläddrade igenom senaste numret Volvo Magasin.
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15
Renault Zoe -16
Cybertruck AWD Reserverad
Model S 85D -15
Vad bra, då ska jag också uppdatera min info. Tack!
Skoda Enyaq 85x 2025
Det borde kunna detekteras och eftersom bilen har kontakt med tesla online så är det inte helt orimligt att så skulle ske.
(fast det är säkert patent som ställer till det) Det var några studenter som utvecklade en trötthetsvarnare som examensarbete, som sedan ett bilföretag använde, kruxet var att de var inte anställda så de ägde rättigheterna. Tror de fick några miljoner sedan de stämt företaget.
Tekniskt så är det nog inga problem. Bra ide tycker jag iallafall. ett samarbete med bilbärgare med elbilskompetense skulle vara grädden på moset. (...eller vad säger man icing on the cake, toppen på isberget..?)
(fast det är säkert patent som ställer till det) Det var några studenter som utvecklade en trötthetsvarnare som examensarbete, som sedan ett bilföretag använde, kruxet var att de var inte anställda så de ägde rättigheterna. Tror de fick några miljoner sedan de stämt företaget.
Tekniskt så är det nog inga problem. Bra ide tycker jag iallafall. ett samarbete med bilbärgare med elbilskompetense skulle vara grädden på moset. (...eller vad säger man icing on the cake, toppen på isberget..?)
Jag har läst på amerikanska forumet om ägare som blivit uppringda efter kollisioner där Tesla har kollat att de är ok, så det verkar fungera i praktiken också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kan också bekräfta att det funkar i praktiken, då en bekants jobbarkompis som kör Tesla direkt efter en kollision med ett rådjur blev uppringd av Tesla, som meddelade att både bärgare och taxi var på väg till platsen och tar hand om allt.
Fin trygghet det där.
Fin trygghet det där.
Solidsvart Model S 85D
I Sverige?ModelS85D skrev:Kan också bekräfta att det funkar i praktiken, då en bekants jobbarkompis som kör Tesla direkt efter en kollision med ett rådjur blev uppringd av Tesla, som meddelade att både bärgare och taxi var på väg till platsen och tar hand om allt.
Fin trygghet det där.
Låter ju otroligt bra!
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Japp. Tror det var mellan Alingsås och Nossebro det hände.cnyb skrev:I Sverige?ModelS85D skrev:Kan också bekräfta att det funkar i praktiken, då en bekants jobbarkompis som kör Tesla direkt efter en kollision med ett rådjur blev uppringd av Tesla, som meddelade att både bärgare och taxi var på väg till platsen och tar hand om allt.
Fin trygghet det där.
Låter ju otroligt bra!
Solidsvart Model S 85D
Du var med om nån djur olycka ? Blev du uppringd ?bylund skrev:Jag har läst på amerikanska forumet om ägare som blivit uppringda efter kollisioner där Tesla har kollat att de är ok, så det verkar fungera i praktiken också.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Nej, men det var rätt små skador och det kändes knappt i bilen, så det var inte så konstigt att det inte registrerades som olycka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Läste på nått forum förra året där någons bil blivit kvaddad , men dom blev tydligen inte uppringda förrän dagen efter.
Kan såklart ha varit problem med kontaktvägar mm.
Kan såklart ha varit problem med kontaktvägar mm.