Utopian abundance

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Re: Utopian abundance

Inlägg av Larofo »

Jerker skrev: 08 sep 2026 18:25
Larofo skrev: 08 sep 2026 12:20
Det verkar som majoriteten av oss mår bättre, "ställer till mindre hyss" om vi
har något vettigt att sysselsätta oss med, ett arbete, ett syfte, ett sammanhang,
en gemenskap, att känna sig behövd, en "mening med livet".
Vad händer med människan när vi har en oändlig mängd robotar och AI som är bättre
på precis allt?
Vad händer om vi får ännu fler människor med för mycket fritid och inget
meningsfullt att sysselsätta sig med?
Ska alla hänga på forum och träta om banaliteter hela dagarna? :D
Det här med att "jobba sig trött" och ha ett inrutat schema att följa i vardagen
ska nog inte underskattas.

Precis det här har jag funderat en del över. Vi är naturligtvis olika i vår personlighet men jag har svårt för att bara "vara ledig". Även när jag har semester så måste jag ha nåt vettigt att ta mig för en stor del av dagen. Det börjar krypa i kroppen om jag inte har nåt att sätta tänderna i. Det där med att ligga på en badstrand dagarna i ända funkar inte för mig. Tur att jag har haft husrenoveringsprojekt att syssla med under många år, faktiskt en stor del av mitt vuxna liv!

Därför undrar jag hur människor som aldrig har haft nåt jobb fungerar, mår och vad de sysselsätter sig med?, i vissa delar av England, Det finns familjer där ingen haft ett jobb i upp till tre generationer utan bara levt på bidrag. Vad gör de hela dagarna?
Husrenoveringsprojekt är ju ett alldeles ypperligt exempel på en vettig sysselsättning.
Det täcker in det mesta. Både hjärna och kropp blir aktiverade.
Planering och design, kanske nått nytt moment man måste lära sig, lägga nytt golv själv för
första gången eller slipa befintlig ekparkett och sen lacka. Kolla massa youtube-klipp för att se
hur "proffsen" gör. Upptäcka hittills okända muskelgrupper man får träningsvärk i dagen efter.
Och sen när nått delmoment är klart, sätta sig ner och bara njuta över mästerverket
man åstadkommit. :-)
Och förhoppningsvis öka värdet på sin bostad.

Så en väldigt bra sysselsättning att ägna sig åt kanske även i framtiden då allt har tagits
över av AI och humanoida robotar. Men då kommer man väl ha 2 st Optimus som sitter på var sin stol
och suckar över vilken tid det tar och om dom hade fått lägga golvet åt dig så hade den där glipan
vid den utvändiga 90-graderslisten inte varit där, men du skulle ju envisas med att lägga
golvet helt själv, utan plåtskrällen på två ben.

Bidrag är ett kapitel för sig, finns en del stora reformarbeten att göra där.
Lågt hängande frukt är väl att det måste vara en märkbar ekonomisk skillnad på att arbeta
vs gå på bidrag för att få folk som missbrukar systemet att börja jobba.
Och när man gått på bidrag "för länge" så måste det till motprestationer.
Om "vanligt" folk går upp tidigt och sliter en hel dag för att få en inkomst så måste kanske
bidragstagare lägga samma antal timmar på nån form av aktivitet, nått jobbliknande
i statlig regi, för att få sin inkomst i form av bidrag, vilket kan vara en bra och
motiverande väg att komma tillbaka till ett riktigt jobb som dessutom ger mer betalt
än bidrag, när man ändå måste lägga samma antal timmar på båda alternativen.

Å andra sidan kommer vi kanske alla att bli "bidragstagare" i form av nån medborgarlön
om nu robotarna tar över på sikt. Den som lever får se.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag var på en intressant föreläsning med Assar Lindbeck för 25-30 år sen.

Minns fortfarande att hans framtidsutsikter var att att det kommer inte finnas arbete till alla mäniskor i framtiden.

Något bra system med medborgarlöner skulle krävas.

Och det har väl redan införts till stora delar med A-kassa, bostadsbidrag och andra bidragslösningar.

Även om regeringen nämner arbetsspåret hela tiden är det väl en utopi?
Audi Q8 E-tron 55 Quattro 115 kWh MY24
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag lyssnar bl.a. på podden Harrisons Dramatiska Historia. Nu pratar de mycket vikingatiden och en sak som kom upp är detta med trälar. De sa att ekonomin var beroende av trälar, annars hade man inte klarat av att driva ett jordbruk i Norden. Slavar har ju funnits under årtusenden, kanske under stor del av jordbrukets historia(?). Pigor och drängar, livegna småbrukare osv. är ju arbetare som bara har det marginellt bättre än slavar; det svenska tjänstefolket hade iaf möjlighet att byta arbetsgivare men annars vet jag inte om förhållandena var så mycket bättre än för trälarna. Det mesta av lönen var väl ändå mat och husrum.

Sen kom industrialismen och samhället blev rikare som helhet. Fortfarande ett väldigt förmöget övre samhällsskikt och de flesta relativt fattiga. Med tiden blev alla i västvärlden allt rikare tills där vi är idag. Mycket av vårt välstånd bygger på att fattiga människor som jobbar under usla arbetsförhållanden i andra länder förser oss med billiga varor.

Ska vi då alltså in i en ny era där slavar och underbetalda arbetare ersätts med robotar? Om ingen har arbete, vem ska då köpa varorna och tjänsterna? Om alla ska få bidrag, då måste väl det arbete som robotarna utför beskattas? Ingen industriledare kan väl tjäna pengar om deras verksamhet inte beskattas?

Det ska bli spännande att se hur saker och ting utvecklar sig.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

‘Gambling with our lives’: AI researcher quits Anthropic with dire warning about safety

“The people building AI earnestly believe that it could kill us all by the end of the decade,” staffer says in resignation post after leaving the tech giant. […

https://www.politico.eu/article/anthrop ... ll-humans/
"Döda oss" – hur då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

SwedishAdvocate skrev: 10 sep 2026 00:47
‘Gambling with our lives’: AI researcher quits Anthropic with dire warning about safety

“The people building AI earnestly believe that it could kill us all by the end of the decade,” staffer says in resignation post after leaving the tech giant. […

"Döda oss" – hur då?
Ja, det kan man undra. Ser han framför sig ett scenario som i Terminator- och Matrixfilmerna?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jerker skrev: 10 sep 2026 08:58
SwedishAdvocate skrev: 10 sep 2026 00:47

"Döda oss" – hur då?
Ja, det kan man undra. Ser han framför sig ett scenario som i Terminator- och Matrixfilmerna?
Det finns massor av hyfsat realistiska scenarios för hur AI kan döda oss tyvärr...

/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver