70k för att byta från en 3 år gammal bil med 7500 mil till en helt ny är väldigt förmånligt. I normalfallet skulle det handla om flera hundra tusen.
Och då har vi inte ens räknat på vad man sparar på försäkring, nya däck, ny garantiperiod osv.
Enklaste Y kostar 477K med billigaste vinterdäcken och inga andra tillval alls. (Om däcken är slut på gamla bilen krävs oavsett inköpt av däck.) Det är alltså 100K mellan, och en kapitalkostnad för de 100K.
Värdeminskningen på den gamla bilen ser inte ut att bli speciellt stor om man kikar på vad en 5 år gammal Y LR från 2021 ser ut att stå i idag. Skillnaden i ungefärligt blocketpris på en 2024 med 7.5K och 2021 med ~15K mil är i stora drag 100K. Antagligen skiljer det omkring 100K i det man får för bilen också.
Annonserat pris på blocket på 2023 RWD, dvs 3 år gamla med 7.5K ser ut att ligga runt 330-350K, En ny RWD hamnar antagligen ungefär där i storleksordningen om 3 år och 7.5K. ~Man bjuds antagligen runt 40K lägre än utpriset, dvs runt 300K. Det blir en värdeminskning på 177K på den nya RWD:n. Plus att man har en kapitialkostnad på bytet.
Tappar man 100K på den nuvarande Long rangen på 3 år så är det mer än 77K som man måste hämta hem.
70k för att byta från en 3 år gammal bil med 7500 mil till en helt ny är väldigt förmånligt. I normalfallet skulle det handla om flera hundra tusen.
Och då har vi inte ens räknat på vad man sparar på försäkring, nya däck, ny garantiperiod osv.
Enklaste Y kostar 477K med billigaste vinterdäcken och inga andra tillval alls. (Om däcken är slut på gamla bilen krävs oavsett inköpt av däck.) Det är alltså 100K mellan, och en kapitalkostnad för de 100K.
Värdeminskningen på den gamla bilen ser inte ut att bli speciellt stor om man kikar på vad en 5 år gammal Y LR från 2021 ser ut att stå i idag. Skillnaden i ungefärligt blocketpris på en 2024 med 7.5K och 2021 med ~15K mil är i stora drag 100K. Antagligen skiljer det omkring 100K i det man får för bilen också.
Annonserat pris på blocket på 2023 RWD, dvs 3 år gamla med 7.5K ser ut att ligga runt 330-350K, En ny RWD hamnar antagligen ungefär där i storleksordningen om 3 år och 7.5K. ~Man bjuds antagligen runt 40K lägre än utpriset, dvs runt 300K. Det blir en värdeminskning på 177K på den nya RWD:n. Plus att man har en kapitialkostnad på bytet.
Tappar man 100K på den nuvarande Long rangen på 3 år så är det mer än 77K som man måste hämta hem.
Ja, och värdeminskning 177/477 är ju ändå bara 37% på 3 år så det får väl ändå räknas som en väldigt låg värdeminskning. Tror det är riskabelt att kalkylera med lägre minskning än så även om allt är möjligt.
Men i slutändan kommer det ändå handla om vad man vill, vi människor är duktiga på att övertyga oss själva, vi är sällan så rationella som vi inbillar oss.
Blir man lyckligare av en ny bil så är det väl en bra affär ändå, annars skall man kanske inte göra den.
Vinterhjulen tar han naturligtvis med till den nya. Annars vore han ju tvungen att betala för fälgar också. Samt han får ju nya sommardäck, dvs han slipper byta dem.
Som sagt just nu är begpriserna vansinnigt höga, att räkna med att de kommer fortsätta vara det tror jag är väldigt fel.
De var väldigt höga för några år sedan då jag sålde min förra bil, men sen rasade de rejält.
Samma sak med nypriser, just nu är de väldigt låga med låg ränta. Det kommer antagligen inte heller gälla hur länge som helst.
Dvs det är extremt gynnsamt att byta till en ny i nuläget.
Vinterhjulen tar han naturligtvis med till den nya.
Det beror ju på om budet på bilen han fått inkluderar vinterhjul. Däcken behövde bytas, väl.
Vinterdäcken är i gott skick och kan användas ett par år till. Sommardäcken har 3,5 mm kvar och klarar inte en säsong till. Budet var med vinterdäcken men eftersom Riddermark är så på (de har ringt flera ggr) så hoppas jag att budet står utan vinterdäck. Kanske får jag gå ned 10 dock och då blir mellanskillnaden 80.
Hela idén går ut på att begpriserna är höga nu och att nypriset på särskilt my std är lågt. Hypotesen är att den gamla Y kommer att sjunka rejält i värde på tre års sikt. Behåller jag min gamla bil kommer den då också ha gått 15 000 mil och maskinskadeförsäkringarna gäller inte längre. Om FSD kommer till Sverige kan det påverka ytterligare. Detta är ju en hw3-bil.
Det hela baseras på mänga antaganden. Jag uppskattar inspelen i tråden. Jag har egentligen inget emot min gamla bil heller. Frågan är helt och hållet vad som är vettigt att göra ekonomiskt.
Är ju bara säga nej när de frågar om man har vinterhjul. Jag fick inte sämre bud för det.
När jag sålde min Tesla så plockade hämtkillen ut samtliga vinterhjul som jagt lagt i i påsar i bilen. Han fotade dem och mätte mönsterdjupet på all 8 däck.
Tydligen verkar vinterdäcken vara viktiga för Carla i alla fall.
Är ju bara säga nej när de frågar om man har vinterhjul. Jag fick inte sämre bud för det.
När jag sålde min Tesla så plockade hämtkillen ut samtliga vinterhjul som jagt lagt i i påsar i bilen. Han fotade dem och mätte mönsterdjupet på all 8 däck.
Hade de krav på mönsterdjup?
Inget uttalat, men eftersom han mätte så verkar det spela roll?
Inget uttalat, men eftersom han mätte så verkar det spela roll?
Det var samma för mig när jag sålde min 3 till Carla. De hade nog dragit av på priset om vikterhjulen inte var i skick, gissar jag.
Sålde också min ID4 till Carla, vinterdäcken ska ha minst 4mm enligt kontraktet.
Väntar på: EX60 P10 Plus
Mellanbil: ID4 GTX MY22 Tidigare: ID4 GTX 340 hk MY25, XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Jag var och provkörde i dag. Det var full rulle i butiken och medans jag väntade på att en standard skulle bli ledig så provkörde jag en performance. Den var betydligt mer fast i hullet än min nuvarande. Fin väghållning och trevliga skålade stolar. Nu var det ju inte en sån jag var spekulant på och det var kanske lite omvänt att börja med det bästa för att sen köra det enklaste. I alla fall.
Mina intryck från standard var att väghållningen är ganska lik min nuvarande. Stolarna helt ok, skärmen bättre, stereon lite sämre och accelerationen sämre. Jag tycker att jag kör lugnt som en snigel men jag saknade lite accelerationen från min egen även om std inte är en slö bil. Att ställa in stolen funkade fint från skärmen även under färd eftersom det fanns en genväg på skärmen till stolsinställningen och stolsinställningsgränsnittet var stort och tydligt.
Förarassistansen var annorlunda än på min bil. Det pep som förväntat vid hastighetsöverträdelse. Avåkningskorrigeringen grep in mjukare än på min. Med en tydligt justering av ratten och en blå linje på displayen. Min egen lyser rött och skriker till rejält om man snuddar vid sidolinjen. Något som jag inte förstod var varför den spelade en liten trudilutt varje gång jag körde in i en rondell och en annan trudelutt när jag lämnade rondellen. Vad är detta för påhitt?
Synd också att det inte går att aktivera farthållaren utan AP - eller går det om man ändrar något i inställningen kanske? Problemet med AP är ju att den stänger av sig varje gång man byter fil - och då stängs även farthållaren av.
Summa summarum så gillade jag bilen men skulle ändå sakna accelerationen och stereon från min nuvarande bil. Det är hursomhelst tveklöst väldigt mycket bil för pengarna.