Är inte någon potentiell kund för FSD.
Möjligen om man kunde köpa per timme eller per mil framöver till rimligt pris.
Men jag skulle inte klara av att sitta i en bil som inte följer rytmen och ständigt blir omkörd av irriterade medtrafiktanter.
Men det kanske funkar beroende på vilken mentalitet man har.
Jag tror iaf att om den bara kan köra prick skyltad hastighet så kommer detta påverka försäljning, med betoning på tror.
Tesla FSD på svenska vägar
Moderator: Redaktion
-
itr888
Re: Tesla FSD på svenska vägar
Kan ju inte gå på en dokumentär och inte godkänna FSD , han få ta själv reda på fakta om man är misstänksam och gå efter data.Krasche skrev: ↑14 sep 2026 20:06During the fatal 2019 crash in the Florida Keys, the driver was using Tesla’s Autopilot system (specifically Enhanced Autopilot), not the separate Full Self-Driving beta package.
The case centered on the limitations and marketing of the Autopilot feature rather than FSD
Ser inte så lovande ut för FSD i Norge när en tjänsteman som hanterar godkännandet länkar till dokumentären i ett svarsmail angående FSD.
Sök på "Norwegian Nerd"s inlägg på X
som att godkänna FSD via Youtube klipper.
-
holden
- Teslaägare
Jag undrar varför man nästan alltid, trots utmärkt sikt och väglag, har en majoritet bilar i högerfilen på motorvägen som kör långsammare än skyltad hastighet.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
Autonom
- Teslaägare
Det finns ett politiskt tryck på att lösningen på trafikolyckor är lägre hastigheter. Och dåligt med studier som bevisar just det.elbilly skrev: ↑15 sep 2026 15:28Nej, jag tänkte att du skulle länka till något som stödjer ditt påstående.Gustafsson skrev: ↑15 sep 2026 15:16Tänkte du dig en studie avseende enstaka bilar? Skulle gissa att ingen skulle få anslag för en sådan studie.
Jag hittar inget.
Det verkar dessutom var dåligt med forskning på olyckor orsakade av farliga omkörningar pga långsamma fordon.
Även olyckor i hastigheter under 60km/h verkar sakna forskning.
Men det är naturligtvis uppenbart att en olycka i lägre hastighet är mindre riskabel, allt annat lika.
Det är inte samma sak som att hastighetstalibanerna har rätt.
Det första problemet är att sänkta hastighetsgränser nödvändigtvis ger mindre hastighetsproblem, det finns enstaka studier gjorda på hur väl bilisterna reagerar på sänkta hastighetsgränser, och ju lägre man sänker dem under vad som upplevs som naturligt ju större hastighetsdifferens, och det fanns ett fall i en delstat i USA runt 1990 där man sänkte motorvägshastigheterna 10 resp 20 mph (medelhastigheten sjönk i storleksordning hälften) och olyckorna ökade, när de återställdes så minskade mängden olyckor (och hastighetsdifferenserna). Detta skedde under en period av några år, och skillnaden var statistiskt signifikant men inte drastisk. Vad det visade är att sänkning av hastighetsgränser som inte respekteras respekterar kan öka mängden olyckor.
Det gjordes storskaliga experiment sänkningar av motorvägshastigheter 1989-92 i Sverige, vilket ledde till en klart minskad mängd svåra olyckor, men mängden olyckor totalt påverkades inte alls lika mycket (men det brister i utvärdering och statistik på totala mängden olyckor, om man extrapolerar på de siffror som finns pekar det mot att milda olyckor i stort sett inte påverkades). Sedan har ju den passiva säkerhet förbättrats radikalt på 35 år, så gissningsvis skulle inte effekten vara lika uttalad idag.
Sedan har vi detta med de ökande olyckorna med cyklar och sparkcyklar, och jag måste säga att man satt ner hastigheterna, som på Stockholms innerstads vältrafikerade genomfartsgator, så att cyklar börjar hinna upp bilar ser jag som högst riskabelt, eftersom man som bilförare kan tappar kontrollen över trafiksituationen när man inte längre kan förutse och planera för vilka cyklister som kan dyka upp bakifrån.
(Och jag skulle definitivt känna mig lugnare med FSD i de här situationerna när man nu förutsätts ha ögon i nacken.)
När det gäller den totala mängden olyckor så behöver man också ta hänsyn till att lägre hastigheten betyder att man spenderar mer tid i trafiken om man ska utföra samma transportarbete, vilket rimligen ökar antalet trötthetsrelaterade olyckor. Och det ger även andra ökade samhällskostnader. Så det finns en balanspunkt.
Men generellt, hastighetsgränser som respekteras sänker mängden allvarliga olyckor.
Det som saknas är mer detaljerad analys, för balansen är säkert annorlunda för olika för olika situationer. Men några sådana nyanserade analyser har jag inte sett.
Sedan så missar hela diskussionen att detta rör Teslas Conceptual Speed Offset, vilket inte rör sig om en höjning av medelhastigheten (utom mycket marginellt), utan hur mycket bilen tillåts höja hastigheten för att göra hastighetsanpassning. Rent allmänt har det framgått med all önskvärd tydlighet under FSD-utvecklingen att ett slavist följande av reglerna i precis alla situationer leder till försämrad trafiksäkerhet.
Och det jag har sett av EU-FSD, framför allt från Kees Roelandschap klipp, är att även med maximal Conceptual Speed Offset så kör FSD fortfarande långsammare än genomsnittsbilisten.
Det fullständigt kristallklara exemplet på varför Conceptual Speed Offset behövs är accelerationsfält när man ska ska in på en väg där trafiken i högerfilen ligger över hastighetsgränsen i tät trafik. Från en annan tråd med en äldre version av FSD där den följer hastighetsgränsen (vilket är precis det beteendet Transportstyrelsen vill ha) men lastbilen i högerfilen inte gör det utan ligger kvar i högerfilen och kör ikapp Teslan, och jag skulle vilja påstå att majoriteten av förare hade tryckt på gasen för att komma ut på motorvägen före lastbilen i det här läget:
Autonom skrev: ↑03 sep 2026 15:08Här har du vad som riskerar hända om man inte tillåter FSD att överskrida hastighetsgränsen när den ska in på en motorväg:Daniel R skrev: ↑03 sep 2026 10:36Hej,
Tror att det nu pågår diskussioner mellan Tesla, RDW och KBA (Tyskland) inför ett sannolikt TCMV-möte 6 okt. Om omröstning ska ske behöver underlag finnas publicerat runt den 21 sept.
Stötesten är troligen Speed Offset. Tesla argumenterar för att det fungerar bra baserat på de 100m km som körts i EU. Förhoppningsvis kan kompromiss nås. Tesla borde föredra FSD utan Speed Offset jämfört med en mer begränsad DCAS-version i januari.
Daniel
-
Autonom
- Teslaägare
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Tyvärr negligerar man den potentiellt positiva påverkan att få ner trafikolyckor som bättre autonomi (även assisterad sådan) kan medföra.Autonom skrev: ↑15 sep 2026 21:52Det finns ett politiskt tryck på att lösningen på trafikolyckor är lägre hastigheter. Och dåligt med studier som bevisar just det.elbilly skrev: ↑15 sep 2026 15:28Nej, jag tänkte att du skulle länka till något som stödjer ditt påstående.Gustafsson skrev: ↑15 sep 2026 15:16Tänkte du dig en studie avseende enstaka bilar? Skulle gissa att ingen skulle få anslag för en sådan studie.
Jag hittar inget.
Det verkar dessutom var dåligt med forskning på olyckor orsakade av farliga omkörningar pga långsamma fordon.
Även olyckor i hastigheter under 60km/h verkar sakna forskning.
Sedan så länge vi har föraransvar, som vi har vid ADAS, så är det ju bara att bötfälla föraren för fortkörning.
Är det för många förare som får böter, och därmed tröttnar på sitt ADAS eller blir sura på tillverkaren (oavsett om Tesla eller andra), så kommer tillverkarna att anpassa sig efter det.
Man behöver inte göra det mer krångligt än så (om man inte absolut vill).
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
holden
- Teslaägare
Nej, men det händer ju även det. Senast i veckan hände det att en gubbe(troligen) fick för sig att på 120-väg släpper man absolut inte förbi någon som vill hålla 140 utan man vägrar gå tillbaks till högerfilen eftersom man håller exakt 120. Istället börjar man fippla med varningsblinkersen
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
mikebike
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Min erfarenhet också.
Jag kör +3 nu, vilket motsvarar felvisningen i motorvägsfart, och då är jag "tvungen" att köra om ganska många bilar.
Inte motorväg, men...
På väg 41 mellan Borås var max hastighet tidigare 90 km/t. För några år sedan sänktes det till 80 och ifjol satte man upp mitträcke på halva sträckan och höjde hastigheten till 100 där.
Många kör (fortfarande) 90, både där det är 80 och där det är 100.
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Volvo PV 544 Special 1963
-
Jerker
- elbilist
Ja, och ibland hamnar man bakom såna där hattgubbar som på 80-sträckor kör 65-70 och när det blir 60 eller 50 genom mindre samlingar av hus så fortsätter de ändå i samma hastighet. Eller att folk på en 80-sträcka går ner till 65-70 när det kommer en fartkamera. Irriterande! De vill man bara ta sig förbi så snabbt som möjligt.mikebike skrev: ↑16 sep 2026 09:03Min erfarenhet också.
Jag kör +3 nu, vilket motsvarar felvisningen i motorvägsfart, och då är jag "tvungen" att köra om ganska många bilar.
Inte motorväg, men...
På väg 41 mellan Borås var max hastighet tidigare 90 km/t. För några år sedan sänktes det till 80 och ifjol satte man upp mitträcke på halva sträckan och höjde hastigheten till 100 där.
Många kör (fortfarande) 90, både där det är 80 och där det är 100.![]()
Jag vet de där vägsträckorna i norra delarna av E4 som är bara skog, vägen är så bred att man lätt skulle kunna göra den 4-filig med räcke emellan och det är skyltat 80. Samtidigt känner jag till vägsträckor i Värmland som enligt min uppfattning nog borde skyltas 70 men man får köra 90 på! Vägarna som gud glömde!
-
Larrybird
Det spiller ju över på vänsterfilen i form av lastbilar, bussar och annat löst folk som inte ska vara där