Hej, jag vågar inte låta någon byta däck och hissa upp bilen, eftersom jag misstänker att det var så batteriet gick sönder en gång (hörde nästa gång hur chefen sa till sina anställda att de inte fick lyfta el-bilar på den hissen för då kan batteriet gå sönder, men det hade de gjort då).
Nu byter vi själva, men efter att vi fick spricka i glastaket, tyckte min man: Tänk om sånt kan hända om man byter däck och då bara lyfter bilen i ett hörn.... kanske borde man använda två domkraftar. så att man kan lyfta hela sidan? Problemet är dock att man bara har en sån där gummi- "puck" som man ska använda då. Har någon synpunkter? Gärna också tips om man kan låta någon byta däck där man kan vara säker att de inte har sönder något? Egentligen är det ju jobbigt att byta själv.
hur byta däck säkrast?
Moderator: Redaktion
-
SwedishAdvocate
Re: hur byta däck säkrast?
Var på ett ungefär bor ni någonstans?
Med den informationen borde någon kunna rekommendera en bra däckverkstad.
Det framgår inte om du eller din man har koll på hur man lyfter på rätt sätt med billyft på verkstad. Föreslår att någon av er lär er det, och även är med och dubbelkollar så verkstaden gör rätt. På det sättet skulle ni kunna slippa byta själva.
EDIT:
Tror sprickan i glastaket kan bero på individuella variationer i produktionen. Vet en ägare till en M3AWDLR. Han har bytt däcken själv med endast en domkraft sen hösten 2019, och hans glastak har inte spruckit…
Med den informationen borde någon kunna rekommendera en bra däckverkstad.
Det framgår inte om du eller din man har koll på hur man lyfter på rätt sätt med billyft på verkstad. Föreslår att någon av er lär er det, och även är med och dubbelkollar så verkstaden gör rätt. På det sättet skulle ni kunna slippa byta själva.
EDIT:
Tror sprickan i glastaket kan bero på individuella variationer i produktionen. Vet en ägare till en M3AWDLR. Han har bytt däcken själv med endast en domkraft sen hösten 2019, och hans glastak har inte spruckit…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
DanneB
- Teslaägare
Nu har inte jag en M3 utan en MS och jag vet inte hur många gånger jag lyft min bil utan problem med en garagedomkraft själv. Bara man lyfter på rätt ställen är det inga problem. Vet inte om M3 har puckar man ska använda eller om det bara är MS..
Alla verkstäder jag varit på senaste åren full har haft full koll på hur man lyfter en Tesla, även att min har luftfjädring som måste låsas. Men har inte varit inne hos den billigaste verkstaden inne i den mörka gränden ännu..
Alla verkstäder jag varit på senaste åren full har haft full koll på hur man lyfter en Tesla, även att min har luftfjädring som måste låsas. Men har inte varit inne hos den billigaste verkstaden inne i den mörka gränden ännu..
Tesla Model S 90D
-
mussla
- Teslaägare
Jag tror inte att det skall vara ett problem att lyfta ett hörn i taget med en domkraft. Är ni säkra på att det inte var ett stenskott?Andrea1 skrev: ↑19 sep 2026 14:12Hej, jag vågar inte låta någon byta däck och hissa upp bilen, eftersom jag misstänker att det var så batteriet gick sönder en gång (hörde nästa gång hur chefen sa till sina anställda att de inte fick lyfta el-bilar på den hissen för då kan batteriet gå sönder, men det hade de gjort då).
Nu byter vi själva, men efter att vi fick spricka i glastaket, tyckte min man: Tänk om sånt kan hända om man byter däck och då bara lyfter bilen i ett hörn.... kanske borde man använda två domkraftar. så att man kan lyfta hela sidan? Problemet är dock att man bara har en sån där gummi- "puck" som man ska använda då. Har någon synpunkter? Gärna också tips om man kan låta någon byta däck där man kan vara säker att de inte har sönder något? Egentligen är det ju jobbigt att byta själv.
Vad det gäller att lyfta bilen på däckverkstäder så skall det inte vara något problem om man åker till någon av de större seriösa. Däckskiftarna och liknande skulle jag hålla mig borta från.
Är man oroligt lagd så kan man kika att de lägger gummiklossar under lyftpunkterna innan de lyfter. Jag var orolig vid första bytet på Däckia och försökte hålla koll på allt de gjorde. De slutade med att jag blev bryskt tillsagd att jag inte "fick springa omkring därinne". Jag kände mig ganska dum men vad tusan.
Model Y LR AWD -24
-
SwedishAdvocate
Om man vid bokningen av tiden för hjulbytet förklarar att man vill vara med och säkerställa att allt går rätt till vid lyftet, så gissar jag att folk inte är omedgörliga.mussla skrev: ↑19 sep 2026 18:13Jag tror inte att det skall vara ett problem att lyfta ett hörn i taget med en domkraft. Är ni säkra på att det inte var ett stenskott?Andrea1 skrev: ↑19 sep 2026 14:12Hej, jag vågar inte låta någon byta däck och hissa upp bilen, eftersom jag misstänker att det var så batteriet gick sönder en gång (hörde nästa gång hur chefen sa till sina anställda att de inte fick lyfta el-bilar på den hissen för då kan batteriet gå sönder, men det hade de gjort då).
Vad det gäller att lyfta bilen på däckverkstäder så skall det inte vara något problem om man åker till någon av de större seriösa. Däckskiftarna och liknande skulle jag hålla mig borta från.
Är man oroligt lagd så kan man kika att de lägger gummiklossar under lyftpunkterna innan de lyfter. Jag var orolig vid första bytet på Däckia och försökte hålla koll på allt de gjorde. De slutade med att jag blev bryskt tillsagd att jag inte "fick springa omkring därinne". Jag kände mig ganska dum men vad tusan.![]()
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
mussla
- Teslaägare
Absolut. Man kan också vara lite mer diskret än jag var när man håller koll. Har man frågat om de lyfter med klossar på lyftpunkerna och dessutom står och tittar på kan man nog vara säker på att de gör rätt även om man inte personligen kommer åt att inspektera var lyftpunkt.SwedishAdvocate skrev: ↑19 sep 2026 18:23Om man vid bokningen av tiden för hjulbytet förklarar att man vill vara med och säkerställa att allt går rätt till vid lyftet, så gissar jag att folk inte är omedgörliga.mussla skrev: ↑19 sep 2026 18:13Jag tror inte att det skall vara ett problem att lyfta ett hörn i taget med en domkraft. Är ni säkra på att det inte var ett stenskott?Andrea1 skrev: ↑19 sep 2026 14:12Hej, jag vågar inte låta någon byta däck och hissa upp bilen, eftersom jag misstänker att det var så batteriet gick sönder en gång (hörde nästa gång hur chefen sa till sina anställda att de inte fick lyfta el-bilar på den hissen för då kan batteriet gå sönder, men det hade de gjort då).
Är man oroligt lagd så kan man kika att de lägger gummiklossar under lyftpunkterna innan de lyfter. Jag var orolig vid första bytet på Däckia och försökte hålla koll på allt de gjorde. De slutade med att jag blev bryskt tillsagd att jag inte "fick springa omkring därinne". Jag kände mig ganska dum men vad tusan.![]()
Till TS, vad var det som hände med ert batteri?
Model Y LR AWD -24
-
Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Hörde ni att sprickan kom när ni lyfte bilen och hur högt lyfte ni den i så fall?Andrea1 skrev: ↑19 sep 2026 14:12Hej, jag vågar inte låta någon byta däck och hissa upp bilen, eftersom jag misstänker att det var så batteriet gick sönder en gång (hörde nästa gång hur chefen sa till sina anställda att de inte fick lyfta el-bilar på den hissen för då kan batteriet gå sönder, men det hade de gjort då).
Det räcker att lyfta så att hjulet går fritt från marken.
Har ni använt takräcke nån gång? Man kan spräcka glastaket om man drar åt för hårt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
-
Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Säkrast sätt att lyfta själv är antagligen att göra så som Teslas egna servicetekniker gör när dom lyfter bilen med en domkraft. Det går alldeles utmärkt, finns en del tips här om att komma ihåg o stänga dörrar o baklucka innan, lägga en kloss som låser hjulet diagonalt mot domkraften mm.
https://service.tesla.com/docs/Model3/S ... BD698.html
https://service.tesla.com/docs/Model3/S ... BD698.html
Model 3 SR+ 2021
Skoda Citigo iV 2020
Niu NQi 2022
VW e-Golf 2020 (såld)
VW e-Up! 2016 (såld)
Skoda Citigo iV 2020
Niu NQi 2022
VW e-Golf 2020 (såld)
VW e-Up! 2016 (såld)
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Inga problem att lyfta hela sidan i en lyftpunkt, fram eller bak spelar igen roll.
Skulle taket spricka av det skulle det spricka i massor av vardagliga situationer där bilens vikt inte belastar alla fyra hjulen jämnt.
Skulle taket spricka av det skulle det spricka i massor av vardagliga situationer där bilens vikt inte belastar alla fyra hjulen jämnt.
Model Y LR AWD 2022