Det finns ingen ”hård botten”. Vad de ligger ute för betyder inte att de säljs för det.krabbanidag skrev: ↑20 sep 2026 11:46Billigaste Zoesarna ligger ju ute för 60-80k. Man kanske kan säga att de har en hård botten på 60k kr?manneson skrev: ↑20 sep 2026 10:56Med den logiken borde min Zoe inte gå under det. Men det gör den.krabbanidag skrev: ↑20 sep 2026 10:39Nej, bara ett 8 årigt batteri är värt 50k.manneson skrev: ↑20 sep 2026 10:19Finns inga garantier. I andra länder kan man köpa dem för motsvarande 50k, eller tom mindre.
Finns gott om videos på YouTube.
Gamla S har hållits uppe av fri SUC, något sånt finns inte för 3/Y.
Det kommer också allt fler billigare nya bilar på marknaden, vilket bör pusha ner begpriserna.
Sen har du ju bilen också.
Du kan köpa batterier för 10-20k redan idag och priserna fortsätter nedåt.
Den enkla förklaringen är att det blir fler och fler elbilar och därmed drastiskt fler som skrotas.
Bilen i sig har inget större värde men klart ett 22-44kWh friköpt batteri som är 7-8 år gammal och fungerar har ett värde.
Ett rimligt marknadspris för ett beg batteri är ca 600-800kr per kWh kapacitet gissar jag. Du får räkna själv hur mkt det blir. Ett par tiotusen kr för en liten Zoe.
En tesla m3/my har 60-80kwh batteri. Och själva bilen har ett större värde än zoen.
Därför finns det en hårdare och högre botten på en 8 årig 3/y än en liten zoe med ett litet batteri.
Ganska logiskt och väldigt enkelt att förstå
Titta på auktionspriserna. De blir bara lägre och lägre. Min bil har tappat ca 30% senaste året bara.
Batteriet har ett värde på andrahandsmarknaden så länge det finns en efterfrågan. Vi närmar oss nu ett läge där det finns fler batterier än det finns efterfrågan. Därför rasar priserna.