Ja det verkar vara olika filosofier hur man ser på OPD. Tyskarna verkar se det som något man måste välja aktivt vid varje körning, ungefär som sportläge på växellådan eller ESP off, medan Volvo och Tesla mer ser det som en inställning i systemet av samma typ som temperatur i klimatanläggningen. Alltså något man sätter en gång och sparar i sin profil. Kanske tyskarna tycker det är farligt att spara inställningar permanent som påverkar hur gaspedalen och bromspedalen uppför sig. Lättare att låta användaren välja aktivt varje gång så är man säker på att hen har koll på läget.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 sep 2026 15:34Det är lika dumt på Merca, jag får dra vänster ”rattpaddel” efter varje start för att få full regen. Kass, bilen borde minnas inställningen som fanns då jag slog av bilen vid parkering.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 14:05Jo att kunna slå av eller på den har jag inga problem med, men tycker det är dumt att ha det som ett extra växelläge. Ser inte riktigt poängen med det annat än att man vill att fossibilister ska känna sig hemma när D och R funkar precis som på en vanlig automatbil.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 sep 2026 13:10Jag tycker OPD är ett krav, både framåt och bakåt. Kanon vid fickparkering.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 09:53Tycker precis tvärtom. Med OPD så kan man köra hur mjukt och långsamt som helst vid fickparkering. Tycker körningen blir ryckig med kryp och jag hamnar lätt i ett "pump"-beteende där jag bromsar och släpper upp om vartannat eftersom jag tycker bilen går för fort.mikebike skrev: ↑23 sep 2026 07:53
Tesla har inte (längre) möjlighet att välja mellan OPD och kryp.
I BMW kan man välja, fast det kräver ett extra klick på växelväljaren och det funkar inte vid backning.
Jag tycker kryp är mycket bättre vid fickparkering, det blir mjukare och det känns tryggare med foten på bromsen än på gaspedalen.
Det har inget att göra med fossilbilskörning i mitt fall eftersom jag nästan uteslutande kört manuella avgasbilar och då har jag haft en fot på kopplingspedalen och en fot på bromspedalen.
Men givetvis ska man kunna slå på/av funktionen, så alla kan ställa in bilen efter sin egen preferens.
Seriös fråga: Varför köper ni Tesla?
Moderator: Redaktion
-
tesla newbie
Re: Seriös fråga: Varför köper ni Tesla?
-
Autonom
- Teslaägare
Jag tror inte det är filosofi utan godkännandeprocessen.
Det är känt att anledningen till att Tesla tog bort de officiella inställningarna (S3XY commander kan fortfarande ställa om dem) var att man måste redovisa energiförbrukning för alla lägen.
Så att genom göra inställningarna så man måste slå på dem vid varje start behöver man inte ta hänsyn till förändringar i beteende och energiförbrukning för de olika lägena.
Det är känt att anledningen till att Tesla tog bort de officiella inställningarna (S3XY commander kan fortfarande ställa om dem) var att man måste redovisa energiförbrukning för alla lägen.
Så att genom göra inställningarna så man måste slå på dem vid varje start behöver man inte ta hänsyn till förändringar i beteende och energiförbrukning för de olika lägena.
-
mikebike
- Referralkod: ts.la/mikael72656
En gång till: Man kan inte välja mellan OPD och kryp hos Tesla heller i nya bilar.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 16:46Ja det verkar vara olika filosofier hur man ser på OPD. Tyskarna verkar se det som något man måste välja aktivt vid varje körning, ungefär som sportläge på växellådan eller ESP off, medan Volvo och Tesla mer ser det som en inställning i systemet av samma typ som temperatur i klimatanläggningen. Alltså något man sätter en gång och sparar i sin profil. Kanske tyskarna tycker det är farligt att spara inställningar permanent som påverkar hur gaspedalen och bromspedalen uppför sig. Lättare att låta användaren välja aktivt varje gång så är man säker på att hen har koll på läget.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 sep 2026 15:34Det är lika dumt på Merca, jag får dra vänster ”rattpaddel” efter varje start för att få full regen. Kass, bilen borde minnas inställningen som fanns då jag slog av bilen vid parkering.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 14:05Jo att kunna slå av eller på den har jag inga problem med, men tycker det är dumt att ha det som ett extra växelläge. Ser inte riktigt poängen med det annat än att man vill att fossibilister ska känna sig hemma när D och R funkar precis som på en vanlig automatbil.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 sep 2026 13:10Jag tycker OPD är ett krav, både framåt och bakåt. Kanon vid fickparkering.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 09:53
Tycker precis tvärtom. Med OPD så kan man köra hur mjukt och långsamt som helst vid fickparkering. Tycker körningen blir ryckig med kryp och jag hamnar lätt i ett "pump"-beteende där jag bromsar och släpper upp om vartannat eftersom jag tycker bilen går för fort.
Men givetvis ska man kunna slå på/av funktionen, så alla kan ställa in bilen efter sin egen preferens.
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
-
SwedishAdvocate
Jag håller med mike.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 09:53Tycker precis tvärtom. Med OPD så kan man köra hur mjukt och långsamt som helst vid fickparkering. Tycker körningen blir ryckig med kryp och jag hamnar lätt i ett "pump"-beteende där jag bromsar och släpper upp om vartannat eftersom jag tycker bilen går för fort.mikebike skrev: ↑23 sep 2026 07:53Tesla har inte (längre) möjlighet att välja mellan OPD och kryp.tesla newbie skrev: ↑22 sep 2026 23:05Håller med. Förstår inte alls detta med B-läge. Varför inte göra som Tesla och Volvo och ge möjlighet att ha antingen kryp eller OPD i D-läget? Och varför ingen OPD när man backar? Det har både EX60 och MB GLC. Känns som att BMWs målgrupp är fossilbilaförare som de är rädda att skrämma bort om inte D-läget funkar likadant som på en diesel X3:a.martinot skrev: ↑22 sep 2026 18:06Vill just ha max regen, och inget annat. Värdelöst att detta inte går att ställa in. Riktigt besviken på BMW här (på annars väldigt bra elbilar).
Krypfunktion är det värsta jag vet. Urkkk.Stängde av det 2019 i min första Tesla, och aldrig velat ha det sedan dess i någon av våra elbilar (oavsett bilmärke).
I BMW kan man välja, fast det kräver ett extra klick på växelväljaren och det funkar inte vid backning.
Jag tycker kryp är mycket bättre vid fickparkering, det blir mjukare och det känns tryggare med foten på bromsen än på gaspedalen.
Det har inget att göra med fossilbilskörning i mitt fall eftersom jag nästan uteslutande kört manuella avgasbilar och då har jag haft en fot på kopplingspedalen och en fot på bromspedalen.
Det är mycket kraftfullare acceleration i elbilar.
Det finns en hel del äldre elbilsförare.
Vem vet hur många yngre elbilsförare som tar diverse olagliga narkotiska preparat. Knarket flödar ju.
Det har skett ett inte helt obetydligt antal ofrivilliga accelerationer med elbilar.
Tycker således det är mkt, mkt bättre att folk har foten på bromsen istället för på gasen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Sportbilsentusiasten
Ja troligen säkerhetsrelaterat och certifiering som flera är inne på.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 16:46Ja det verkar vara olika filosofier hur man ser på OPD. Tyskarna verkar se det som något man måste välja aktivt vid varje körning, ungefär som sportläge på växellådan eller ESP off, medan Volvo och Tesla mer ser det som en inställning i systemet av samma typ som temperatur i klimatanläggningen. Alltså något man sätter en gång och sparar i sin profil. Kanske tyskarna tycker det är farligt att spara inställningar permanent som påverkar hur gaspedalen och bromspedalen uppför sig. Lättare att låta användaren välja aktivt varje gång så är man säker på att hen har koll på läget.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 sep 2026 15:34Det är lika dumt på Merca, jag får dra vänster ”rattpaddel” efter varje start för att få full regen. Kass, bilen borde minnas inställningen som fanns då jag slog av bilen vid parkering.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 14:05Jo att kunna slå av eller på den har jag inga problem med, men tycker det är dumt att ha det som ett extra växelläge. Ser inte riktigt poängen med det annat än att man vill att fossibilister ska känna sig hemma när D och R funkar precis som på en vanlig automatbil.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 sep 2026 13:10Jag tycker OPD är ett krav, både framåt och bakåt. Kanon vid fickparkering.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 09:53
Tycker precis tvärtom. Med OPD så kan man köra hur mjukt och långsamt som helst vid fickparkering. Tycker körningen blir ryckig med kryp och jag hamnar lätt i ett "pump"-beteende där jag bromsar och släpper upp om vartannat eftersom jag tycker bilen går för fort.
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
Autonom
- Teslaägare
Du kan programmera upp en S3XY-knapp för den funktionen, dock blir det inte permanent.mikebike skrev: ↑23 sep 2026 17:46En gång till: Man kan inte välja mellan OPD och kryp hos Tesla heller i nya bilar.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 16:46Ja det verkar vara olika filosofier hur man ser på OPD. Tyskarna verkar se det som något man måste välja aktivt vid varje körning, ungefär som sportläge på växellådan eller ESP off, medan Volvo och Tesla mer ser det som en inställning i systemet av samma typ som temperatur i klimatanläggningen. Alltså något man sätter en gång och sparar i sin profil. Kanske tyskarna tycker det är farligt att spara inställningar permanent som påverkar hur gaspedalen och bromspedalen uppför sig. Lättare att låta användaren välja aktivt varje gång så är man säker på att hen har koll på läget.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 sep 2026 15:34Det är lika dumt på Merca, jag får dra vänster ”rattpaddel” efter varje start för att få full regen. Kass, bilen borde minnas inställningen som fanns då jag slog av bilen vid parkering.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 14:05Jo att kunna slå av eller på den har jag inga problem med, men tycker det är dumt att ha det som ett extra växelläge. Ser inte riktigt poängen med det annat än att man vill att fossibilister ska känna sig hemma när D och R funkar precis som på en vanlig automatbil.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 sep 2026 13:10
Jag tycker OPD är ett krav, både framåt och bakåt. Kanon vid fickparkering.
Sedan har jag aldrig känt behovet, trots att alla fossilbilar jag äger har automatlåda som ger creep, jag tycker det är mycket trevligare att bilen står still när jag stannat utan att jag behöver hålla på bromsen.
Precisionen man kan uppnå på min Highland med bara gaspedalen upplever jag som väldigt nära vad man kan uppnå med bara creep och manövrera med bromsen, men om man vill så går det alltså enkelt att tillfälligt välja det med en S3XY-knapp om man ska precisionsmanövrera.
-
mikebike
Man behöver inte hålla på bromsen, moderna bilar har Autohold, även Tesla.Autonom skrev: ↑23 sep 2026 20:32Du kan programmera upp en S3XY-knapp för den funktionen, dock blir det inte permanent.mikebike skrev: ↑23 sep 2026 17:46En gång till: Man kan inte välja mellan OPD och kryp hos Tesla heller i nya bilar.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 16:46Ja det verkar vara olika filosofier hur man ser på OPD. Tyskarna verkar se det som något man måste välja aktivt vid varje körning, ungefär som sportläge på växellådan eller ESP off, medan Volvo och Tesla mer ser det som en inställning i systemet av samma typ som temperatur i klimatanläggningen. Alltså något man sätter en gång och sparar i sin profil. Kanske tyskarna tycker det är farligt att spara inställningar permanent som påverkar hur gaspedalen och bromspedalen uppför sig. Lättare att låta användaren välja aktivt varje gång så är man säker på att hen har koll på läget.Sportbilsentusiasten skrev: ↑23 sep 2026 15:34Det är lika dumt på Merca, jag får dra vänster ”rattpaddel” efter varje start för att få full regen. Kass, bilen borde minnas inställningen som fanns då jag slog av bilen vid parkering.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 14:05
Jo att kunna slå av eller på den har jag inga problem med, men tycker det är dumt att ha det som ett extra växelläge. Ser inte riktigt poängen med det annat än att man vill att fossibilister ska känna sig hemma när D och R funkar precis som på en vanlig automatbil.
Sedan har jag aldrig känt behovet, trots att alla fossilbilar jag äger har automatlåda som ger creep, jag tycker det är mycket trevligare att bilen står still när jag stannat utan att jag behöver hålla på bromsen.
Precisionen man kan uppnå på min Highland med bara gaspedalen upplever jag som väldigt nära vad man kan uppnå med bara creep och manövrera med bromsen, men om man vill så går det alltså enkelt att tillfälligt välja det med en S3XY-knapp om man ska precisionsmanövrera.
OPD är alltså nästan lika bra som creep?
BMW iX3 50 2026
-
tesla newbie
Som sagt man kan ju ha båda och låta bilägaren bestämma själv. EX60 har både kryp och OPD utan B-läge eller paddlar.SwedishAdvocate skrev: ↑23 sep 2026 17:52Jag håller med mike.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 09:53Tycker precis tvärtom. Med OPD så kan man köra hur mjukt och långsamt som helst vid fickparkering. Tycker körningen blir ryckig med kryp och jag hamnar lätt i ett "pump"-beteende där jag bromsar och släpper upp om vartannat eftersom jag tycker bilen går för fort.mikebike skrev: ↑23 sep 2026 07:53Tesla har inte (längre) möjlighet att välja mellan OPD och kryp.tesla newbie skrev: ↑22 sep 2026 23:05Håller med. Förstår inte alls detta med B-läge. Varför inte göra som Tesla och Volvo och ge möjlighet att ha antingen kryp eller OPD i D-läget? Och varför ingen OPD när man backar? Det har både EX60 och MB GLC. Känns som att BMWs målgrupp är fossilbilaförare som de är rädda att skrämma bort om inte D-läget funkar likadant som på en diesel X3:a.martinot skrev: ↑22 sep 2026 18:06
Vill just ha max regen, och inget annat. Värdelöst att detta inte går att ställa in. Riktigt besviken på BMW här (på annars väldigt bra elbilar).
Krypfunktion är det värsta jag vet. Urkkk.Stängde av det 2019 i min första Tesla, och aldrig velat ha det sedan dess i någon av våra elbilar (oavsett bilmärke).
Vem vet hur många yngre elbilsförare som tar diverse olagliga narkotiska preparat. Knarket flödar ju.
Det har skett ett inte helt obetydligt antal ofrivilliga accelerationer med elbilar.
Tycker således det är mkt, mkt bättre att folk har foten på bromsen istället för på gasen.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Electron
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Perfekt! Det är precis så det skall vara.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 22:50Som sagt man kan ju ha båda och låta bilägaren bestämma själv. EX60 har både kryp och OPD utan B-läge eller paddlar.SwedishAdvocate skrev: ↑23 sep 2026 17:52Jag håller med mike.tesla newbie skrev: ↑23 sep 2026 09:53Tycker precis tvärtom. Med OPD så kan man köra hur mjukt och långsamt som helst vid fickparkering. Tycker körningen blir ryckig med kryp och jag hamnar lätt i ett "pump"-beteende där jag bromsar och släpper upp om vartannat eftersom jag tycker bilen går för fort.mikebike skrev: ↑23 sep 2026 07:53Tesla har inte (längre) möjlighet att välja mellan OPD och kryp.tesla newbie skrev: ↑22 sep 2026 23:05
Håller med. Förstår inte alls detta med B-läge. Varför inte göra som Tesla och Volvo och ge möjlighet att ha antingen kryp eller OPD i D-läget? Och varför ingen OPD när man backar? Det har både EX60 och MB GLC. Känns som att BMWs målgrupp är fossilbilaförare som de är rädda att skrämma bort om inte D-läget funkar likadant som på en diesel X3:a.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Hade en hyr-EX40 häromveckan.
Förutom galet hög förbrukning för en inte så stor bil men hög (laggårdsväggsproblemet) kunde man välja mellan något helt annat och OPD.
OPD åkte i direkt och bilar som inte har det som
möjlighet går fetbort för mig. Det är såklart en fråga om smak, och där får ju alla ha sin egen.
Förutom jättehög förbrukning så var bilen Volvotrygg, som de brukar.
Förutom galet hög förbrukning för en inte så stor bil men hög (laggårdsväggsproblemet) kunde man välja mellan något helt annat och OPD.
OPD åkte i direkt och bilar som inte har det som
möjlighet går fetbort för mig. Det är såklart en fråga om smak, och där får ju alla ha sin egen.
Förutom jättehög förbrukning så var bilen Volvotrygg, som de brukar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Holve
- Teslaägare
Bra exempel
M60 är väl rejält mycket dyrare än M3P och har sämre räckvidd
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Volvo BM 430
TM 3 LR 2021-2024
Volvo BM 430
-
mikebike
Gammal ICE-plattform.
i3 lär väl inte bli billigare, men bättre på många sätt. Inte minst när det gäller räckvidd.
BMW iX3 50 2026
-
Gustafsson
- Teslaägare
Jag har svårt att tro att Tesla sitter still i båten länge till. Killgissar att det kommer intressanta nyheter när väl roadstern är presenterad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
mikebike
Tesla brukar vara bra på att "läcka" nyheter*, men nu är det helt tyst om nya modeller.Gustafsson skrev: ↑25 sep 2026 12:03Jag har svårt att tro att Tesla sitter still i båten länge till. Killgissar att det kommer intressanta nyheter när väl roadstern är presenterad.
*Roadstern har de läckt i 9 år.
BMW iX3 50 2026
-
tesla newbie
Just nu känns det faktiskt som Tesla försöker krama ut så mycket försäljning de kan ur Model Y med nya varianter som Model Y standard och Model Y L. Teslas övergripande ambition är ju automoni. Jag misstänker att på sikt kan Performance varianterna försvinna. Efterfrågan är sannolikt ganska liten och vill man ha en körglad SUV så finns ju BMW iX3 som inte är jättemycket dyrare än MYP. I Kina så finns till exempel inte MYP att köpa längre. Därefter kommer nog Tesla prioritera köregenskaper mindre och mindre och fokusera på att få majoriteten av kunderna att använda FSD. Min spaning är att vi som gillar att köra bil "manuellt" och är ointresserade av FSD bör titta på andra märken.mikebike skrev: ↑25 sep 2026 12:27Tesla brukar vara bra på att "läcka" nyheter*, men nu är det helt tyst om nya modeller.Gustafsson skrev: ↑25 sep 2026 12:03Jag har svårt att tro att Tesla sitter still i båten länge till. Killgissar att det kommer intressanta nyheter när väl roadstern är presenterad.
*Roadstern har de läckt i 9 år.![]()
-
tesla newbie
Och M60 är inte i närheten av M3P:s körglädje. i3 kommer nog dock bli mycket bättre på den fronten.
-
Gustafsson
- Teslaägare
Jo det där vet ju jag också förstås och det är ju inte det enda exemplet, men jag killgissar så iaf. Jag väntar ju fortfarande på en endaste användbar funktion relaterad till min FSD som jag ju köpt 2019. Jag tror inte Tesla låter bilförsäljningen krascha utan vidare.mikebike skrev: ↑25 sep 2026 12:27Tesla brukar vara bra på att "läcka" nyheter*, men nu är det helt tyst om nya modeller.Gustafsson skrev: ↑25 sep 2026 12:03Jag har svårt att tro att Tesla sitter still i båten länge till. Killgissar att det kommer intressanta nyheter när väl roadstern är presenterad.
Det finns mycket färdig teknik från cybertruck, cybercab, roadstern och kanske tom lastbilen samt mjukvaruförbättringar att hämta.
Skulle också gissa att batteritekniken kommer att förbättras (vet att några av er inte alls tror på det).
Vi får se helt enkelt. Skulle inte förvåna mig om något nämns 1/10.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
SwedishAdvocate
Håller nog inte med om det här med att läcka nyheter. Varken Högland, Juniper eller YL läckte väl i någon större utsträckning. Och anledningen till det är väl som vanligt Osborne-effekten. Det enda dom läckt som jag kan komma på är den sista refreshen av S. Och det var nog bara en rätt begränsad skara 'relativt elbilsintresserade' som snappade upp den läckan.mikebike skrev: ↑25 sep 2026 12:27Tesla brukar vara bra på att "läcka" nyheter*, men nu är det helt tyst om nya modeller.Gustafsson skrev: ↑25 sep 2026 12:03Jag har svårt att tro att Tesla sitter still i båten länge till. Killgissar att det kommer intressanta nyheter när väl roadstern är presenterad.
I fallet Roadster så fanns det ju inte direkt särskilt mkt Osborne-effekt att ta hänsyn till. Produktionen av den tidigare Roadstern var ju avslutad sedan ett tag. Och antalet kunder som lät bli att köpa S, X, Y eller 3 pga av presentationen av nya Roadstern var nog inte så många. Och om dom gjorde det i ~1 års tid (eller vad det kan ha handlat om) efter att nya Roadstern presenterats, har den lilla skaran nog köpt minst en ny Tesla iallafall vid det här laget under de här ~9 åren.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
Det har funnits spionbilder av maskerade exemplar av Högland, Juniper, YL och C-cabben. Men än så länge finns det inte några spionbilder av några nya bilmodeller. Så om det är några nya bilmodeller på gång så måste väl dom ut och testas först. Roadstern har vi ju heller inte sett några maskerade testex. av. Så såvida dom inte gjort all testning redan på något hemligt område i Kina, så måste väl den också ut och testas först innan den kan levereras till kund – eller?Gustafsson skrev: ↑25 sep 2026 14:01Jo det där vet ju jag också förstås och det är ju inte det enda exemplet, men jag killgissar så iaf. Jag väntar ju fortfarande på en endaste användbar funktion relaterad till min FSD som jag ju köpt 2019. Jag tror inte Tesla låter bilförsäljningen krascha utan vidare. […mikebike skrev: ↑25 sep 2026 12:27Tesla brukar vara bra på att "läcka" nyheter*, men nu är det helt tyst om nya modeller.Gustafsson skrev: ↑25 sep 2026 12:03Jag har svårt att tro att Tesla sitter still i båten länge till. Killgissar att det kommer intressanta nyheter när väl roadstern är presenterad.
Det jag gissar att Tesla skulle kunna presentera rätt snart är versioner av 3, Y och YL med samma premiumbatteriteknik som vissa (rätt många) konkurrenter använder. Antar att framförallt Y och YL skulle kunna få en försäljningsboost av det hos många av Teslas trogna kunder.
-
SwedishAdvocate
För övrigt så tog väl Tesla faktiskt fram en ersättare till X – YL. Bara det att det blev ett litet glapp mellan modellerna. Den säljs ju fortf. inte i Europa. Men någon ersättare till S blev det ju inte. Vem vet… Elon kanske redan hade bestämt sig för sin politiska högersväng och insåg att det sannolikt skulle komma att eliminera ~50% (eller vad det nu kan handla om) av kundbasen, och att en ny S därmed inte skulle kunna bli lönsam.
Innan delade ju S och X vidare på bottenplatta. Men utan X så skulle det ju bara bli S på den bottenplattan. Antar att det också spelade roll.
Innan delade ju S och X vidare på bottenplatta. Men utan X så skulle det ju bara bli S på den bottenplattan. Antar att det också spelade roll.