Hej funderar på att köpa yoke kopia till min M3P Highland
Någon som köpt
Är inte intresserad av att byta själv!
Även om det visar sig vara lätt!
Har tittat på denna sida!
Och de har ju fått positivt ang denna !
Några för och nackdelar?
Mvh
Örjan
Yoke ratt
Moderator: Redaktion
-
manneson
Re: Yoke ratt
Såg en på kvd för ett tag sen som hade det.
Kul grej men särskilt praktiskt är det ju inte.
Har du blinkersspak är det kanske inte säkert just den där passar förövrigt?
Kul grej men särskilt praktiskt är det ju inte.
Har du blinkersspak är det kanske inte säkert just den där passar förövrigt?
-
Orjanforsberg
- Teslaägare
Jepp har blinkersapak
De vill ju man skall fylla i vin nr när man beställer så man får exakt!
Men vet inte är lite kluven
Tycker det är snyggt på plaiden
Men kanske inte alls är snyggt på m3
De vill ju man skall fylla i vin nr när man beställer så man får exakt!
Men vet inte är lite kluven
Tycker det är snyggt på plaiden
Men kanske inte alls är snyggt på m3
-
holden
- Teslaägare
Jag tippar det sänker andrahandsvärdet på bilen rejält.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
-
manneson
Passar ännu bättre på Model 3 just eftersom där inte är nån tjock-TV framför.
Blir mer fri sikt.
Men som sagt det är ju inte så praktiskt samt nog viss risk för värdeminskning som Holden skriver.
Men så länge du behåller originalet är det ju inte så noga. Inte så svårt att återställa.
Blir mer fri sikt.
Men som sagt det är ju inte så praktiskt samt nog viss risk för värdeminskning som Holden skriver.
Men så länge du behåller originalet är det ju inte så noga. Inte så svårt att återställa.
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Största fördelen med yoke är att det inte skymmer instrumentbrädan framför. På en 3/Y finns inget framför, så nyttan går mot noll.
(Man kan ju fortfarande vilja ha yoke av personliga skäl).
Jag var emot yoke när jag köpte min S, tänkte ge det 1 månads test men det var rätt okey på en bil man åker långt med.
Det är inte speciellt bra vid fickparkering eller backning med tex släp.
Åka runt och sladda fungerar inte alls.
En bil med yoke måste egentligen ha steer by wire eller minst variabel utväxling på styrväxeln för att fungera bra.
Teslas lösning med att använda samma gamla styrväxel som tidigare med ett närapå oändligt antal rattvarv tilksammans med yoke är egentligen ett dåligt skämt
Med det sagt, min S går ofta långa resor på landsväg/motorväg och där påverkar inte designmissarna så det märks.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
manneson
Intressant hur olika man kan se på det.AAKEE skrev: ↑26 sep 2026 11:45Största fördelen med yoke är att det inte skymmer instrumentbrädan framför. På en 3/Y finns inget framför, så nyttan går mot noll.
(Man kan ju fortfarande vilja ha yoke av personliga skäl).
Jag var emot yoke när jag köpte min S, tänkte ge det 1 månads test men det var rätt okey på en bil man åker långt med.
Det är inte speciellt bra vid fickparkering eller backning med tex släp.
En bil med yoke måste egentligen ha steer by wire eller minst variabel utväxling på styrväxeln för att fungera bra.
Teslas lösning med att använda samma gamla styrväxel som tidigare med ett närapå oändligt antal rattvarv tilksammans med yoke är egentligen ett dåligt skämt
Med det sagt, min S går ofta långa resor på landsväg/motorväg och där påverkar inte designmissarna så det märks.
Jag tycker det blir en extra ”clean” look, just eftersom där inte är nått instrumentkluster.
(Detta är en MYP) Orginalskisserna på Model 3 hade förövrigt yoke.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
SwedishAdvocate
@Örjan:AAKEE skrev: ↑26 sep 2026 11:45…] Det är inte speciellt bra vid fickparkering eller backning med tex släp.
Teslas lösning med att använda samma gamla styrväxel som tidigare med ett närapå oändligt antal rattvarv tillsammans med yoke är egentligen ett dåligt skämt[…
Jag fick sladd med ~5 retursladdar på motorväg en gång i ~110 km/h i snömodd med en långtradare på ena sidan och en betongbarriär på den andra. Inte så kul. Visserligen inte i en Tesla utan i en framhjulsdriven bil från annan tillverkare. Nu var det nog inte större rattutslag den gången än att det hade funkat med en yoke också, men det är väl kanske inte omöjligt att få sladd i andra situationer där det kan behövas större rattutslag. I en sån situation skulle ju inte jag vilja ha en yoke. Och jag skulle ju inte vilja att någon annan som jag bryr mig om skulle sitta i en sån situation med en yoke.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Model 3 är mer direktstyrd (inte veva på rattens som en gammal buss eller model S), så det är inte så illa i en 3.SwedishAdvocate skrev: ↑26 sep 2026 15:35@Örjan:AAKEE skrev: ↑26 sep 2026 11:45…] Det är inte speciellt bra vid fickparkering eller backning med tex släp.
Teslas lösning med att använda samma gamla styrväxel som tidigare med ett närapå oändligt antal rattvarv tillsammans med yoke är egentligen ett dåligt skämt[…
Jag fick sladd med ~5 retursladdar på motorväg en gång i ~110 km/h i snömodd med en långtradare på ena sidan och en betongbarriär på den andra. Inte så kul. Visserligen inte i en Tesla utan i en framhjulsdriven bil från annan tillverkare. Nu var det nog inte större rattutslag den gången än att det hade funkat med en yoke också, men det är väl kanske inte omöjligt att få sladd i andra situationer där det kan behövas större rattutslag. I en sån situation skulle ju inte jag vilja ha en yoke. Och jag skulle ju inte vilja att någon annan som jag bryr mig om skulle sitta i en sån situation med en yoke.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Orjanforsberg
- Teslaägare
-
Orjanforsberg
- Teslaägare