Seriös fråga: Varför köper ni Tesla?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Re: Seriös fråga: Varför köper ni Tesla?

Inlägg av Teslared »

Vi skaffade oss en peugeot E-3008 long range istf ytterligare en tesla. Den har något motsvarande filhållning som teslan men mycket angenämare, inget larmande i onödan och ballade inte ur som teslan ofta gör. Dessutom går det att flytta läget i filen, lite mer till vä eller hö. Teslan lägger sig i mitten och kan inte ändras vad jag vet.
Självfallet funkade torkarna klanderfritt!
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

martinot skrev: ↑26 sep 2026 00:25
tesla newbie skrev: ↑25 sep 2026 13:55
mikebike skrev: ↑25 sep 2026 12:27
Gustafsson skrev: ↑25 sep 2026 12:03
Jag har svårt att tro att Tesla sitter still i båten länge till. Killgissar att det kommer intressanta nyheter när väl roadstern är presenterad.
Tesla brukar vara bra på att "läcka" nyheter*, men nu är det helt tyst om nya modeller.

*Roadstern har de läckt i 9 år.😁
Just nu känns det faktiskt som Tesla försöker krama ut så mycket försäljning de kan ur Model Y med nya varianter som Model Y standard och Model Y L. Teslas övergripande ambition är ju automoni. Jag misstänker att på sikt kan Performance varianterna försvinna. Efterfrågan är sannolikt ganska liten och vill man ha en körglad SUV så finns ju BMW iX3 som inte är jättemycket dyrare än MYP. I Kina så finns till exempel inte MYP att köpa längre. Därefter kommer nog Tesla prioritera köregenskaper mindre och mindre och fokusera på att få majoriteten av kunderna att använda FSD. Min spaning är att vi som gillar att köra bil "manuellt" och är ointresserade av FSD bör titta på andra märken.
Kineser är totalt ointresserade av körglada bilar, så att MYP inte säljer något alls där är jag inte det minsta förvånad över.

Visst är iX3 en trevlig bil, men för att ha motsvarande prestanda och funktionalitet som en MYP så måste du nästan upp till 1-1,2 mille. Så om jag betalar med egna pengar (antingen privat eller mitt egna bolag) så hade jag lätt valt en MYP.

Är det någon annan som betalar för fiolerna så kommer naturligtvis läget i en annan dager, men å andra sidan så kommer jag ju få en hög förmånsbeskattning på en dyr iX3-version. Så inte så kul det heller.

MYP säljer enligt Tesla själva bra i Europa, och är mest framtagen för den Europeiska marknaden. Det var därför den utvecklades främst av tyska Tesla, och även orsaken till att den började säljas först i Europa före resten av världen. Det är här den har sin största marknad och efterfrågan.
Riktigt så enkelt är det nog inte. Finns gott om kineser som giillar körglädje. Har träffat flera stycken som uppskattar BMW:s köregenskaper till exempel. Känner också några som kör motorcykel. Dessutom säljs fortfarande Model 3 performance i Kina. Även Xiaomi SU7 lär ju vara hyfsat körglad. Dock är det givetvis så att i storstädernas köer så spelar det inte så stor roll om man kör en MYLR eller MYP. Kanske är det snarare så att de som vill ha en körglad bil i Kina väljer en sedan istället för en SUV.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

carlf skrev: ↑26 sep 2026 10:58
Du nämner ”funktionalitet” som om MYP tickar allas alla boxar. Missförstå mig inte, det är en grym bil med härlig drivlina och den erbjuder mycket som inte går att få i ett paket hos konkurrenter till rimligt liknande pris, men det är ju också tämligen enkelt att rada upp funktionalitet som Tesla inte har, eller där konkurrenterna har kommit ikapp och förbi. Om man inte kommer överens med Teslas autopilot, säten, dragkrokslösning, vinteregenskaper, eller vill ha snabbare laddning eller större batteri, etc så finns det heller inget sätt att utrusta bilen mot en kostnad.
Det är bra att det finns flera alternativ.
Nej, jag håller med dig 100%. Har absolut full förståelse om Tesla inte tickar alla boxar för alla människor. Tesla har självklart en massa både kompromisser, och en massa negativa punkter jämför med andra bilar.

Ja, det finns numera en massa fantastiskt bra alternativ, och i vissa avseenden och för vissa personer betydligt bättre alternativ, från BMW, Mercedes, Volvo, etc. och det är utmärkt. Tesla är absolut inte rätt kompromiss för alla, och är väldigt bra att det finns andra utmärkta elbilar som kan tilltala bättre då. 👍
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin65735

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev: ↑26 sep 2026 22:58
Riktigt så enkelt är det nog inte. Finns gott om kineser som giillar körglädje. Har träffat flera stycken som uppskattar BMW:s köregenskaper till exempel.
Självklart finns det helt garanterat individuella undantag. Det gör det alltid. Jag talade ur ett rent generellt och väldigt allmängiltigt perspektiv. Vilket nästan alltid är fallet när man diskuterar kulturella drag och större gruppers/befolkningars preferenser.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely

Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Någon som vet om FSD enablade bilar har bättre torkarfunktion? Det var ju tal om ”deep rain” ett tag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
mikebike
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev: ↑27 sep 2026 09:40
Någon som vet om FSD enablade bilar har bättre torkarfunktion? Det var ju tal om ”deep rain” ett tag.
Deep rain kom 2019. :lol:

https://www.automotorsport.se/nyheter/e ... gnsensorn/
BMW iX3 50 2026
Volvo PV 544 Special 1963
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Teslared skrev: ↑26 sep 2026 13:10
Vi skaffade oss en peugeot E-3008 long range istf ytterligare en tesla.
Självfallet funkade torkarna klanderfritt!
Körde en hyr-Opel Frontera 32mil i varierande skitväder igår. Jag tror inte det finns någon inställning för känslighet på regnsensorn men det fungerade bra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: ↑27 sep 2026 11:03

Och begreppet neurala nätverk i samband med torkarfunktionen har använts flitigt av Elon även de senaste åren. Det är gissningsvis bara ett-två-tre år sedan det skrevs mycket om det.
Det är säkert infört och funktionen är ”bättre” (i realiteten ganska dålig, men mindre jättedålig nu).

Även om Tesla skulle lösa det (vilket ter sig omöjligt att använda en sensor som inte ser det den behöver, så är problemet att vi ska åka runt i tio år med ett dysfunktionellt system innan det börjar fungera tillräckligt bra.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: ↑27 sep 2026 13:39

Och begreppet neurala nätverk i samband med torkarfunktionen har använts flitigt av Elon även de senaste åren. Det är gissningsvis bara ett-två-tre år sedan det skrevs mycket om det.
Det är säkert infört och funktionen är ”bättre” (i realiteten ganska dålig, men mindre jättedålig nu).

Även om Tesla skulle lösa det (vilket ter sig omöjligt att använda en sensor som inte ser det den behöver, så är problemet att vi ska åka runt i tio år med ett dysfunktionellt system innan det börjar fungera tillräckligt bra.
Gissar att det trots allt är tekniskt möjligt, trots att regn ligger utanför kamerans fokusområde, men att man har nöjt sig med "good enough", vilket inte är så bra. Men jag vet ju inte alls hur mycket energi man lagt på att lösa detta problem. FSD har ju en mer generell AI baserad approach och bör kunna lära sig hur "out of focus" droppar avbildas på ett bättre sätt än nu tycker jag ( som inte vet bättre).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: ↑27 sep 2026 14:15
AAKEE skrev: ↑27 sep 2026 13:39

Gissar att det trots allt är tekniskt möjligt, trots att regn ligger utanför kamerans fokusområde, men att man har nöjt sig med "good enough", vilket inte är så bra. Men jag vet ju inte alls hur mycket energi man lagt på att lösa detta problem. FSD har ju en mer generell AI baserad approach och bör kunna lära sig hur "out of focus" droppar avbildas på ett bättre sätt än nu tycker jag ( som inte vet bättre).

AI gör väl att man kan titta på att vägen är blöt, om det kommer regndroppar på marken ovh om man kör bakom en bil som drar upp fukt osv.

Det går absolut göra det bättre, men när det är totalt optimerat kommer man antagligen upp på nivån riktig regnsensor som klarar att göra en kvalitativ mätning av det.

Det tar tio år, och under tiden ska vi leva med ett dåligt system. Samma princip gäller parkeringssensorerna där man tog bort dem först och började programmera efter att de togs bort.
Rätt väg, om man frågar mig är att utveckla det parallellt och ta bort sensorn först när det system som ska ersätta är en värdig ersättare.

För mig hade det vart enklare om jag hade ”hatat Tesla”.
Nu är det svårt att hitta en värdig ersättare utanför Tesla, vilket gör att det skulle kunna bli en till Tesla men då måste man leva med skiten tills den är fixad vilket kanske är bortom hela nästa bils livstid.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5