Det skulle minska degraderingen lite att gå väldigt låg SOC. Det är dock lite besvärligt att försöka sikta in jättelåg SOC varje gång bilen ska stå ett tag.
Jag brukar sikta på 15% ish när jag parkerar på jobbet för 5-7 dagar och eftersom jag har rätt lång resa dit kan jag enkelt malla så jag har 15% - ish vilket är marginal för omrouting på väg till jobbet (måste vara i tid på jobbet då jag går på beredskap).
15% är alldeles tillräckligt lågt för att vara på låga sidan i calendar agibg-hänseende.
Hemifrån, för utlandsresa med frugan eller som fram till igår, stod bilen nästan en vecka pga jobb på annan ort då inte bilen följde med.
Drt blev 40%, då jag normalt har 50% och det bara var småkörningar de sista dagarna innan.
Det går teoretiskt hålla grymt låg SOC i genomsnitt men min ide är att man inte bör försöka bryta ryggen för att minimera degraderingen.
Man kapar 50% genom att ha bilen under ~50-55% huvuddelen av tiden.
Det är dessutom så att det ofta mäts fram relativt lika degradering mellan ~20-50% (en platå med ungefär samma calendar aging)
Man måste ned rätt lågt i SOC för att minska degraderingen jämfört med 50%.
Vid låg SOC visar bilen ungefär 10% lägre SOCCän dessa charts, så 20% på bilen är 30% i bilderna.
IMG_1548.jpeg
Skillnaden mellan 70-90% och 50% är markant.
LG NMC(A) på bild.
IMG_9728.jpeg
Jag påstår att detta är en lagom approach till laddningstaktik:
1. Only charge to the level needed (until next charge).
2. Charge often (reduces the level needed in 1. and reduce cycle size).
3. Charge late*. Set the car to charge so the charging finishes shortly before the next (days) drive. Reduces time with high SOC.
*) Extra important when more than 55/60/70%** is needed.
**) Up to/including 50% for NCA
Up to/including 55% for NMC
Up to/including 70% for LFP
Ska du lämna bilen, max 50/55/70% enligt tabellen och kopplad eller inte spelar ingen roll för batteriet (inkopplad kommer dock ladda till nivån.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.