Efter att ha läst ifatt tråden inser man snabbt att valet av uttag på respektive ställe måste ställas i relation till hur länge en kund kan tänkas stanna. Denna kunskapen finns ju tyvärr inte hos de respektive kedjorna tror jag än mindre bland elektrikerna som får frågan om att montera en stolpe.
22kW typ 2 testade jag i Finland nyligen och på de två timmarna vi sprang runt i det köpcentrumet/stadskärnan hann det bli fullt i batteriet. Utanför en resturang (modell snabbmat) bör det vara en snabbare laddning för att man ska ha något för besväret.
Det är således så att ICA och en hel del andra kedjor som ligger för sig själva har gjort en miss som sätter upp Schuko utanför sina affärer, där inne är man max 20-30 minuter och då struntar jag i att koppla in mig. Det blir således mer en image grej men i princip helt meningslöst för den som kör elbil, dvs inte värt besväret.
Helt rätt resonerat!
Sen måste ju dessutom de butiker som sätter upp ladduttag tänka igenom konceptet så att det inte heller ställer till problem för den som använder det. I Facebook gruppen för Renault Zoeägare var det en som berättade om hur hon häromdagen kom ut från IKEA i Bäckebol strax efter kl 20 och skulle koppla ur sin typ 2-kabel ur laddstolpen men den satt fast. IKEA har som policy att stänga av strömmen vid stängningsdags. Alltså inte 1 timme efter stängningsdags utan prick 20:00 med den påföljden att hennes kabel inte heller kunde tas loss ur laddstolpen när strömmen i den var avstängd. Det var bara att lämna den där och åka hem. En annan medlem i gruppen, som var ledig dagen därpå, åkte dit och tog loss hennes kabel när IKEA öppnat igen.
22kwh laddarna nära gör faktiskt att jag överväger en elbil. Har bara 6A motorvärmare uttag på p plats hemma. Så för mig är offentliga ladd platser viktiga. Tror många som bor i lgh har samma problem. Det finns även 16A schuko en bit bort.
Om du kan använda ladduttaget kontinuerligt ska man inte förrringa 230V 6A heller. Det är 1,3kW och om du kommer hem kl 18 och laddar till kl 7dagen efter så får du i cirka 10 mils räckvidd på en natt. Och om du bara kör 3mil nästa dag så har du 17mil dagen efter det osv.
Precis och det är ju så det funkar hemma (eller på jobbet). Där står bilen ändå i många timmar så det går bra med en liten rännil av ström. Men jag tänker inte, "ska vi inte åka till IKEA? För där kan jag få 1 mil per timme".
Det är ett ganska nytt Garo motorvärmaruttag med digital klocka, den går 3 1/2 timme, sen måste man ändra starttid igen. Drygt 4kwh per gång blir det kanske i batteriet. Mycket tidsändrande säg att man orkar ändra 3 ggr per dag totalt 16 kwh i batteriet. Med 22kwh nära och 2 olika 16 A nära så borde det fungera med tex en BMW i3 Rex (19kwh) även om man kör 10-20 mil då och då. Nån som har liknande problematik?
Det är trevligt med laddstationer placerade centralt i tätorter där snabb laddning erbjuds. Ett bra exempel är fastchargern i Karlskrona. det lockar att kunna åka in till en stad för att ta äta, i stället för att stanna till vid platser längs motorvägar. Med 60 kW laddeffekt och ett laddstopp på drygt en timme klarar man sig ganska långt. Om jag inte har jättebråttom stannar jag hellre i centrum av en stad för att äta eller fika och strosa runt en liten stund, än på ställen som Gävlebro, eller Sillekrog.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.