Laddtider M3
Moderator: Redaktion
- AndersB_Hson
- Teslaägare
Laddtider M3
Vi som inte är välsignade med Model S (eller X!) utan väntar snällt på 3:an har ju hört om laddtiderna på Model S, dvs ladda 20-30 min och få tillräckligt med elektroner för att kunna åka t nästa SuC osv. Med mindre batteri i M3, nånstans kring 50-55 kWh enligt ryktena och dessutom annan cellstorlek, vad får detta för konsekvenser för oss som (åtminstone nån gång ibland) tänker oss att åka lite längre (läs roadtrips så att ni förstår allihopa!) m M3? Kan bli lite svårt att sälja in till övriga intressenter i hushållet om laddtiderna blir för långa, menar jag.
Model 3 LR AWD Stealth grey/svart 2024
Re: Laddtider M3
Du sparar massor av timmar varje år på nedanstående:
+ Inga tankningar av fossilt drivmedel
+ Tnga servicebesök och oljebyten krävs av leverantören
+ Bilen är alltid 90% laddat hemifrån när du startar din dag
Det kostar några enstaka timmar varje år:
-Laddtid 30-45 minuter var 30:de mil vid långresor.
Jag tror inte att elbilslivet kostar någon tid alls. Driftskostnaderna är helt säkert på en bråkdel av vad du betalar för en fossilbil.
Om inte ovanstående stämmer kan du formodligen sälja din Model3 på blocket med en hygglig vinst så vad är problemet?
Det är i dag 2 år sedan jag fick ut min P85. Den har nu rullat 9500 rekorbilliga sköna mil.
Men jag har säkert fel. Min omgivning säger att jag har påverkats av Tesla-knarket!

+ Inga tankningar av fossilt drivmedel
+ Tnga servicebesök och oljebyten krävs av leverantören
+ Bilen är alltid 90% laddat hemifrån när du startar din dag
Det kostar några enstaka timmar varje år:
-Laddtid 30-45 minuter var 30:de mil vid långresor.
Jag tror inte att elbilslivet kostar någon tid alls. Driftskostnaderna är helt säkert på en bråkdel av vad du betalar för en fossilbil.
Om inte ovanstående stämmer kan du formodligen sälja din Model3 på blocket med en hygglig vinst så vad är problemet?
Det är i dag 2 år sedan jag fick ut min P85. Den har nu rullat 9500 rekorbilliga sköna mil.
Men jag har säkert fel. Min omgivning säger att jag har påverkats av Tesla-knarket!

M3 är gjord för att kunna köra efter SC nätverket, tror inte det kommer vara någon större skillnad på laddtider jämfört med model S, snarare att det kommer gå snabbare för batteri teknik går framåt. Servicebesök räknar jag dock med lite mer tid för, jag kan byta olja på min fosilbil på 15 min. Tesla är ett ungt bilföretag och nätverket av underleverantörer är inte moget nog än. Det kommer mest sannolikt slinka in lite kassa metall delar som kommer behöva bytas ibland.
nöjd med min Ampera tillsvidare
+1 Snabbare än dagens MS/MX men följdaktligen långsammare än framtidens MS/MXLimbster skrev:det kommer gå snabbare för batteri teknik går framåt
BMW i3 REX i väntan på Model3
Den stora tidskostnaden med Tesla är att försöka hänga med på forumet hela tiden 

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det jag tror TS vill åt är att M3's batteri blir mindre och då tar något längre tid att ladda. I Bjørns video jämför han laddtiden mellan 60kWh och 85kWh. Procentuellt ser de ut att ladda lika fort, men längdmässigt tar det längre tid med 60.
https://www.youtube.com/watch?v=cU_otU6BuwM
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Så är det alltid så länge laddaren orkar trycka på med kräm. Men utvecklingen går framåt och model 3 kommer garanterat ladda fortare än MS60 V1, förmodligen fortare än MS85 också.Jojje167 skrev:Det jag tror TS vill åt är att M3's batteri blir mindre och då tar något längre tid att ladda. I Bjørns video jämför han laddtiden mellan 60kWh och 85kWh. Procentuellt ser de ut att ladda lika fort, men längdmässigt tar det längre tid med 60.
BMW i3 REX i väntan på Model3
+1bylund skrev:Den stora tidskostnaden med Tesla är att försöka hänga med på forumet hela tiden

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det kan jag skriva under på också men jag tror att för mig som för många andra så sparas en hel del tid direkt efter man tagit leveransen...bylund skrev:Den stora tidskostnaden med Tesla är att försöka hänga med på forumet hela tiden
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mäter man kWh kommer säker M3an hå lite långsammare att ladda.. Men det lutar ju åt att den blir märkbart snålare i förbrukning både p.g.a lägre vikt och storlwk/vindmotstånd. Så kanske kommer den ladda snabbare per km än vad model S gör... Eller vad tror ni? 15% snålare än Model S? 20%?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag tror att den nya batterikemin för Model 3 kommer göra att den kommer laddas snabbare än Model S/X med samma batterikapacitet men äldre batterikemi.joel80 skrev:Mäter man kWh kommer säker M3an hå lite långsammare att ladda.. Men det lutar ju åt att den blir märkbart snålare i förbrukning både p.g.a lägre vikt och storlwk/vindmotstånd. Så kanske kommer den ladda snabbare per km än vad model S gör... Eller vad tror ni? 15% snålare än Model S? 20%?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Samtidigt så ha Tesla sagt att Model S och X alltid ska vara topp of the line så när kommer nya kemin till dem? Tror inte att M 3 kommer få vara bättre, inte under någon längre tid i alla fall. Hur får de den nya storleken att passa i MS förresten?
Instämmer. Tror det blir ungefär samma lika som S/X i km räknat, vilket ju är det som spelar roll. Eventuell bättre batterikemi för ännu snabbare laddning kan bli en extra bonus.joel80 skrev:Mäter man kWh kommer säker M3an hå lite långsammare att ladda.. Men det lutar ju åt att den blir märkbart snålare i förbrukning både p.g.a lägre vikt och storlwk/vindmotstånd. Så kanske kommer den ladda snabbare per km än vad model S gör... Eller vad tror ni? 15% snålare än Model S? 20%?
Tror som dig att även S och X lär få nya battericellerna men som du säger så måste batteripacken anpassas och därmed troligen också bilarna.LarsL skrev:Samtidigt så ha Tesla sagt att Model S och X alltid ska vara topp of the line så när kommer nya kemin till dem? Tror inte att M 3 kommer få vara bättre, inte under någon längre tid i alla fall. Hur får de den nya storleken att passa i MS förresten?
Har för mig att Elon har sagt följande.Svenssons skrev:Tror som dig att även S och X lär få nya battericellerna men som du säger så måste batteripacken anpassas och därmed troligen också bilarna.LarsL skrev:Samtidigt så ha Tesla sagt att Model S och X alltid ska vara topp of the line så när kommer nya kemin till dem? Tror inte att M 3 kommer få vara bättre, inte under någon längre tid i alla fall. Hur får de den nya storleken att passa i MS förresten?
Tesla kommer att fortsätta köpa batterier från Panasonic till S och X.
Gigafactory kommer at leverera batterier till M3 och Powerwall.
kanske d gör som med dagens model s 60, bara gör ett batteri som egentligen är större och därför laddar lika snabbt? Kan vara bra mot trafikstockning på SuC!
Som folk har varit inne på är inte kWh så intressant utan räckvidden är den centrala. Med epa 215miles så kan det vid tillfällen när man behöver åka långt mellan SuC bli lite kämpigare jämfört med en model s 85 som kommer 265 miles vid samma cykel. Dryga, 80 procent av räckvidden. Den kommer bli ungefär som en model s 60 eller 70. Om man åker väldigt mycket kommer det nog vara bra med storleken större i batteri. Jag tror att en uppgradering med 10mkl till kommer gå på typ 60kkr o d kanske d kan vara värt isf?
Kanske blir fick batterikemin så pass mycket bättre att det går lika fort att ladda till, 90% som d idag gör till 20%.
Som folk har varit inne på är inte kWh så intressant utan räckvidden är den centrala. Med epa 215miles så kan det vid tillfällen när man behöver åka långt mellan SuC bli lite kämpigare jämfört med en model s 85 som kommer 265 miles vid samma cykel. Dryga, 80 procent av räckvidden. Den kommer bli ungefär som en model s 60 eller 70. Om man åker väldigt mycket kommer det nog vara bra med storleken större i batteri. Jag tror att en uppgradering med 10mkl till kommer gå på typ 60kkr o d kanske d kan vara värt isf?
Kanske blir fick batterikemin så pass mycket bättre att det går lika fort att ladda till, 90% som d idag gör till 20%.