Avstånd s85

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

stephan hahn

Re: Avstånd s85

Inlägg av stephan hahn »

apkungen skrev:
Jag tror att man inte helt kan lite på rated och typical. det är ju bara något som mjukvaran visar och jag har hört att den kan ha ändrats med olika uppdateringar. Det bästa är nog att åka en 35mils strecka vid vissa satt förhållanden och sen åka den igen när bilden blivit äldre och kolla skillnaden.
Det hade inte gått för när jag låg i 100km på motorvägen i sträck så kom jag bara 33mil med ett fulladat batteri.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

jag hämtade min samma dag i gbg :D Usch och fy vad tråkigt, jag har ett kvittrande ljud i låga hastigheter från invertern men det är inte högtljud. var det liknande att det kvittrade?
stephan hahn

Inlägg av stephan hahn »

jjmaskin skrev:
jag hämtade min samma dag i gbg :D Usch och fy vad tråkigt, jag har ett kvittrande ljud i låga hastigheter från invertern men det är inte högtljud. var det liknande?
Det var mer som tjut under belastning eller motorbromsning, kan säga att den motorn jag har nu snittar 205w. Den låter bara vid fulla gaspådrar, men det är helt naturligt ljud

Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

snacka om att få smolk i bägaren, fy . Hoppas dom löser problemen med motor/ inverter snart det är ju många som fått byta, min har klarat sig än ( ta i trä) 4600 mil . Såhär får det inte gå till !!!! Om ett par år finns det andra bilmärken som gör elbilar då kan man ju byta om man ledsnat men nu finns ju inget alternativ så det är bara att finna sig i eländet och hoppas att din bil kommer gå klanderfritt och att smolket i bägaren försvinner
stephan hahn

Inlägg av stephan hahn »

jjmaskin skrev:
Nu måste vi ju ut och prova 0-160 fem gånger direkt efter varandra. Jag förstår hur du menar med att krämen i batteriet inte räcker efter motorhaveriet, men jag tror mer på invertern den får ju allt stryk vid en kortis , det sitter ju säkringar just för att skydda mot sådant.
nu sitter jag och väntar med spänning på hur din bil beter sig när du gör testet :)
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Stephencykel nr:6
Stephencykel nr:6
Ursäkta dröjsmålet !! Den börjar begränsa efter fem Stephancykler efter sjätte så begränsar den ner så mycket att en Volvo 240 DL skulle köra åttor runt mig från 145-160 km/h
stephan hahn

Inlägg av stephan hahn »

jjmaskin skrev:
image.jpeg
Ursäkta dröjsmålet !! Den börjar begränsa efter fem Stephancykler efter sjätte så begränsar den ner så mycket att en Volvo 240 DL skulle köra åttor runt mig från 145-160 km/h
Du ser, vilken skillnad. Och stryper redan vid första gaspådraget och det spelar ingen roll om jag har åkt en bit och värmt den lite eller om jag tar ut den och gasar på direkt. Tack så mycket för infon.

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ja visst är det fantastiskt kul att man köper en bil för en miljon och när man
får något fel på DU som byter dom ut hela den mot en......BEGAGNAD.....!?
Jag har skrivit om det förut och tycker ff att det är på gränsen till kriminellt, man kan alltså
få precis vilken motor (DU) som helst, den kan ha varit bortplockad/"renoverad"/återmonterad på 16 olika bilar som körts och
råkat ut för precis vad som helst!
Man började redan i somras att prata om att TESLA rättat till DU-problem och numera fått till det, yeah right...

Min bil gick max 207km/h när jag hämtade den och lite senare började det låta riktigt illa från DU:n, och efter ett byte (som blev dubbelt då den
första DU:n dom monterade inte funkade alls!) så gick bilen sjukt mycket bättre och kom då upp i dom 225km/h som den skulle, dvs
bättre än när den var helt ny... Minns inte om förbrukningen ändrades före/efter bytet dock...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

stephan hahn skrev:
apkungen skrev:
Jag tror att man inte helt kan lite på rated och typical. det är ju bara något som mjukvaran visar och jag har hört att den kan ha ändrats med olika uppdateringar. Det bästa är nog att åka en 35mils strecka vid vissa satt förhållanden och sen åka den igen när bilden blivit äldre och kolla skillnaden.
Det hade inte gått för när jag låg i 100km på motorvägen i sträck så kom jag bara 33mil med ett fulladat batteri.

Åk 30mil på motorvägen då :). Vilken modell har du?
stephan hahn

Inlägg av stephan hahn »

apkungen skrev:
stephan hahn skrev:
apkungen skrev:

Åk 30mil på motorvägen då :). Vilken modell har du?
Jag har en s85 sen midsommar 2015 som gått 1600mil
Bjelke skrev:
Ja visst är det fantastiskt kul att man köper en bil för en miljon och när man
får något fel på DU som byter dom ut hela den mot en......BEGAGNAD.....!?
Jag har skrivit om det förut och tycker ff att det är på gränsen till kriminellt, man kan alltså
få precis vilken motor (DU) som helst, den kan ha varit bortplockad/"renoverad"/återmonterad på 16 olika bilar som körts och
råkat ut för precis vad som helst!
Man började redan i somras att prata om att TESLA rättat till DU-problem och numera fått till det, yeah right...

Min bil gick max 207km/h när jag hämtade den och lite senare började det låta riktigt illa från DU:n, och efter ett byte (som blev dubbelt då den
första DU:n dom monterade inte funkade alls!) så gick bilen sjukt mycket bättre och kom då upp i dom 225km/h som den skulle, dvs
bättre än när den var helt ny... Minns inte om förbrukningen ändrades före/efter bytet dock...

Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Ja detta är inte bra alls!!! Det skulle vara intressant att plocka isär en DU och kolla vad som hänt. Det är ju ingen j-a rymdraket !! Någon som är sugen på att shoppa en skrotmotor från US and A om det går? Bara för att kolla hur den hänger ihop. Jag såg nån youtube på någon som hackat en du visserligen Merca men det var Teslas DU
stephan hahn

Inlägg av stephan hahn »

jjmaskin skrev:
Ja detta är inte bra alls!!! Det skulle vara intressant att plocka isär en DU och kolla vad som hänt. Det är ju ingen j-a rymdraket !! Någon som är sugen på att shoppa en skrotmotor från US and A om det går? Bara för att kolla hur den hänger ihop. Jag såg nån youtube på någon som hackat en du visserligen Merca men det var Teslas DU
Jag tror inte invertern följer med om du köper en DU. Och DU:n har ju bara en massa lindningar

Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

ja det beror på vad som menas med DU men jag tänkte liksom hela paketet med en liten söt växel i mitten. Det pajade ju en massa bilar i Norge av dom första men då var det ju mekaniskt nån axel eller växel som var utan eller fel fett/olja i. Detta verkar ju vara elektroniken ?? har svårt att tro på motorlagring det är ju bara två kullager och några lindningar, kullager går inte sönder så fort utan det är fel i lagerlägen i så fall eller en gigantisk felkonstruktion där lagren belastas helt fel. Skulle lindningen vara fel typ av eller glapp så skulle väl invertern larma direkt och bilen stannar
stephan hahn

Inlägg av stephan hahn »

jjmaskin skrev:
ja det beror på vad som menas med DU men jag tänkte liksom hela paketet med en liten söt växel i mitten. Det pajade ju en massa bilar i Norge av dom första men då var det ju mekaniskt nån axel eller växel som var utan eller fel fett/olja i. Detta verkar ju vara elektroniken ?? har svårt att tro på motorlagring det är ju bara två kullager och några lindningar, kullager går inte sönder så fort utan det är fel i lagerlägen i så fall eller en gigantisk felkonstruktion där lagren belastas helt fel. Skulle lindningen vara fel typ av eller glapp så skulle väl invertern larma direkt och bilen stannar
Det gorde inte min bil, den drog bara mycket mer ström, var slö och kapade effektuttaget väldigt ofta. Så var jag tvungen att åka runt sen september. I den första DU:n var det ett shims som hade nötits in i ett drev, därav missljudet

Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

ok så det är själva växeln som är lite vilsen i pannkakan, eller var det drevet på motorn? Detta är ett problem som dom löser men det kan ju ta lite tid och mucket tålamod innan dom fått fixat hela kedjan och nya som fungerar är ute som reservdelar. Det är nog därför det är så många som fått renoverade och bytt om o om igen, dom har baramonterat lite nya delar men grundorsaken är inte åtgärdad än , dom renoverade DU kommer hålla 2000-4000 mil igen kanske?? Hoppas min bil inte vet om detta utan är lycklig till 11562 mil
stephan hahn

Inlägg av stephan hahn »

Min DU som satt (gen1 356hk funkade bra, den lät bara illa mellan 45-55km. Det var bra drag i bilen och jag kunde köra en distans på 400km om jag låg i 102km. Sen blev det kaos när dom bytte ut den. Nu kommer jag 330km fast det sitter en ny DU i bilen

stephan hahn

Inlägg av stephan hahn »

jjmaskin skrev:
ok så det är själva växeln som är lite vilsen i pannkakan, eller var det drevet på motorn? Detta är ett problem som dom löser men det kan ju ta lite tid och mucket tålamod innan dom fått fixat hela kedjan och nya som fungerar är ute som reservdelar. Det är nog därför det är så många som fått renoverade och bytt om o om igen, dom har baramonterat lite nya delar men grundorsaken är inte åtgärdad än , dom renoverade DU kommer hålla 2000-4000 mil igen kanske?? Hoppas min bil inte vet om detta utan är lycklig till 11562 mil
Tror det var växelhuset som sviktade lite, drevet glappade och därav ljudet

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Borde man inte komma åtminstone 35mil om man lägger sig i 100 på motorvägen med en s85a?
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

apkungen skrev:
Borde man inte komma åtminstone 35mil om man lägger sig i 100 på motorvägen med en s85a?
Det gör man..
image.jpeg
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
stephan hahn

Inlägg av stephan hahn »

Mistafrizz skrev:
apkungen skrev:
Det gör man..
Det gör man så länge Tesla-experterna inte har skruvat sunder bilen

stephan hahn

Inlägg av stephan hahn »

thebishop skrev:
Sedan kan du alltid prova "balansera"

http://www.greencarreports.com/news/110 ... ion-update

Går att hitta mer om pack rebalancing med Google.
jag har följt ditt råd och balanserat batterierna 2 gånger och därefter tog jag en tur till tyskland för att kolla om det blev bättre. resultatet blev att batteriet har återhämtat sig så pass bra att jag bara har ett svinn på ca 1,8%. så tack för tipset.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Vad bra, då var det mest en visuell skönhetsfläck, men förmodligen känns det bättre! :)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
stephan hahn

Inlägg av stephan hahn »

jo, det var fel på batteriet, det var så snedlastad efter att tesla monterade motorn med kortslutningen att datorn i bilen inte förstod att det fanns kräm kvar. synd bara att jag var tvungen att leta efter en problemlösning på internet som jag tycker teknikerna på tesla borde ha vetat om och berättad för mig.
goranfo

Inlägg av goranfo »

Har en Tesla P 85 Dual 2015. Från ca 40 kmh kommer ett obehagligt missljud (Låter ungefär som när man blåser i en flaska med vatten) Vid högre farter känns även vibration i ratten och vid vänstra foten, samtidigt som missljudet kommer. (frekvent ca varje sekund)
Lämnat in bilen två gånger i Tesla Täby. Första gången förnekade dom missljudet, men andra gången erkände verkstads chefen efter provkörning, samt att Tesla är mycket medvetna om problemet men inte har någon lösning. Missljudet gäller på bilarna med två motorer. Erhört irriterande frekvens som skär igenom allt annat ljud.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

goranfo skrev:
Har en Tesla P 85 Dual 2015. Från ca 40 kmh kommer ett obehagligt missljud (Låter ungefär som när man blåser i en flaska med vatten) Vid högre farter känns även vibration i ratten och vid vänstra foten, samtidigt som missljudet kommer. (frekvent ca varje sekund)
Lämnat in bilen två gånger i Tesla Täby. Första gången förnekade dom missljudet, men andra gången erkände verkstads chefen efter provkörning, samt att Tesla är mycket medvetna om problemet men inte har någon lösning. Missljudet gäller på bilarna med två motorer. Erhört irriterande frekvens som skär igenom allt annat ljud.
Lämnat in på Tesla täby? har du lämnat in bilen på säljavdelningen? prova lämna in den i infracity nästa gång, där kan dom nog hjälpa dig!

Missljudet kommer även på bilar med en motor...

Tillbaka till ämnet: Typical range = 381km S85 7600mil från sent 2014. Har inte kollat rated på länge..
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Skriv svar