Gissar också att takten kommer vara så hög när M3 kommer till EU att de betar av förbokningarna på någon eller några månader.Pontus skrev:Oj, det låter som att man skulle var oschysst mot dessa om man får en bil i Oktober då.Svenssons skrev:Särskilt om man tänker på att en som reserverade Signature 2012 och har skickat 263 000 till Tesla som haft dessa pengar i 4 år kommer få betala mer pengar än standardbil om man väljer 6 säten och inte får bilen förrän i augusti.Pontus skrev:Fick dock höra att om man beställer en 6-sits nu inom ett par dagar och bekräftar snabbt så tror dom på leverans sent Oktober.
Detta då pruduktionstakten ökat rejält på X. Sedan får man som vanligt kanske lägga till en liten tid men det lät ändå tidigt i mina öron.
OT: Tror ju dock att detta kommer ske än större utsträckning med model 3, dvs att vi här i Sverige kommer få bilarna väldigt tätt mellan först i kön och sist i kön.
Ska köra Model X imorgon :-)
Moderator: Redaktion
Re: Ska köra Model X imorgon :-)
Det sansade och kloka valet skulle ha varit att köra på General Production av Model X 90D med 6 säten. Nu tog jag det med insane/baa-alternativet med Signature P90D med 7 säten...Pontus skrev:Oj, det låter som att man skulle var oschysst mot dessa om man får en bil i Oktober då.Svenssons skrev:Särskilt om man tänker på att en som reserverade Signature 2012 och har skickat 263 000 till Tesla som haft dessa pengar i 4 år kommer få betala mer pengar än standardbil om man väljer 6 säten och inte får bilen förrän i augusti.Pontus skrev:Fick dock höra att om man beställer en 6-sits nu inom ett par dagar och bekräftar snabbt så tror dom på leverans sent Oktober.
Detta då pruduktionstakten ökat rejält på X. Sedan får man som vanligt kanske lägga till en liten tid men det lät ändå tidigt i mina öron.
OT: Tror ju dock att detta kommer ske än större utsträckning med model 3, dvs att vi här i Sverige kommer få bilarna väldigt tätt mellan först i kön och sist i kön.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Men när du väl fått bilen tror jag du kommer glömma allt vad sansade val och annat heter. 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Jag bryr mig inte om det nu heller. Visst retade det mig lite att Signature blev så mycket dyrare (för Model S Signature kunde man skippa P) och att man egentligen inte sparar in särskilt mycket väntan med Signature jämfört med vanliga Model X men som du skriver så kommer allt sansat vara helt bortblåst när jag väl får leveransen.Pontus skrev:Men när du väl fått bilen tror jag du kommer glömma allt vad sansade val och annat heter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Japp, det blir nog den bästa Torsdagen i ditt livSvenssons skrev:Jag bryr mig inte om det nu heller. Visst retade det mig lite att Signature blev så mycket dyrare (för Model S Signature kunde man skippa P) och att man egentligen inte sparar in särskilt mycket väntan med Signature jämfört med vanliga Model X men som du skriver så kommer allt sansat vara helt bortblåst när jag väl får leveransen.Pontus skrev:Men när du väl fått bilen tror jag du kommer glömma allt vad sansade val och annat heter.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Såg tidiga bilder på TMC om att Model X-bilar var svåra att pakera i rutorna och det verkar gälla i Europa också! 
Var det en amerikansk modell eller hur såg laddporten ut?

Passar på att svara och lägga in en bild då han la sig efter mig. USA laddport måste laddas med chademo. Har inte tittat på bilden själv ännu och misstänker att det är svårt att urskilja att det är en model X.Svenssons skrev:Såg tidiga bilder på TMC om att Model X-bilar var svåra att pakera i rutorna och det verkar gälla i Europa också!

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Bilen var amerikansk och de laddade den via en CHAdeMO-adapter. Jag missade rutan och skyller på att jag är ovan vid backkamera. Det var å andra sidan en helt tom parkering vid Plantagen där vi stannade för att ta några bilder, så jag skäms bara lite grann.

Tackar för info. Du behöver inte skämmas alls. Det finns hur många bilder som helst på att de amerikanska Model X-bilarna inte kan parkera innanför linjerna!Lucidor skrev:Bilen var amerikansk och de laddade den via en CHAdeMO-adapter. Jag missade rutan och skyller på att jag är ovan vid backkamera. Det var å andra sidan en helt tom parkering vid Plantagen där vi stannade för att ta några bilder, så jag skäms bara lite grann.

Tekniker parkerar prototyp:
https://teslamotorsclub.com/tmc/attachm ... jpg.90130/
Elon visar sin bil:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1182462
VIN #2 in the wild:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1184614
Andra tidiga Model X:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1187404
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1191238
Tror det har att göra med amerikanska Model X!
Så! Nu har jag provkört MX 90D. En stilig bil, ingen tvekan och den 6-sitsiga versionen känns som det absolut bästa valet om man inte absolut behöver tre stolar i andra rad. Blir ett enormt benutrymme för de i tredje rad och det kändes som jag faktiskt skulle kunna åka på Europasemester i tredje rad om man får sträcka ut benen mellan andra radens stolar. För övrigt känns bilen väldigt mycket som min Model S, aningen mer gungig vid gaspådrag, men det kan man leva med. Frontrutan är kul, men jag saknade med en gång att kunna öppna taket som på S:en. Det gillar jag verkligen inte att vara utan. Trodde innan jag skaffade S att taket som gick att öppna inte var så viktigt, men har nu i stort sett alltid öppet det på soliga dagar och det är dödsskönt. Tillbaka till X:en. Väldigt sköna stolar, andra rad kan inte jämföras med S:ens andra rad, där man i jämförelse sitter ganska dåligt. Men nu sitter jag ju aldrig bak, så det är inte ett kriterium för mig. Provkörningabilarna var amerikanska med norska skyltar och jag antar nån slags förseriebilar för finishen var ganska dålig på många detaljer. Ljudnivån kan jag inte säga att det var nån större skillnad på mot S. Slipstreamfärlgarna som den ena bilen hade är märkliga. Den kanten som sitter runt hjulet är ju helknäpp, samlar skit och säkert is på vintern samt gör att hjulet ser onormalt litet ut. Jag fattar inte varför man valt en sån design, kanske för att få folk att köpa större hjul
mycket bra med 12V uttag i bagaget, det borde komma på S.
Summa summarum, så hade jag inte valt en X istället för S. X är för dom med ganska specifika krav på storlek för många personer, i de flesta andra kategorier väljer jag S. Men en fin bil är det för dom som köper en sån.

Summa summarum, så hade jag inte valt en X istället för S. X är för dom med ganska specifika krav på storlek för många personer, i de flesta andra kategorier väljer jag S. Men en fin bil är det för dom som köper en sån.
-
- Mycket märklig design med kant på slipstream
-
-
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fler bilder
-
- Maaaaassa plats mellan andra radens stolar
-
- Amerikansk kontakt
Model 3-24/Polestar 3-24
Härligt! Jag är jätteavis och längtar mer än någonsin :'(
@HelectriC, hur tyckte du att MC-red funkade på en så stor bil som Model X? Jag är själv sugen, men är orolig att det blir för mycket färg. Om du provkörde med 22" fälgar, hur var komforten och ljudnivån?
Tänkte precis att röda MX med mörka fälgarna SKIT SNYGG om jag får tycka 

Körde bara den vita med 20" och den var lite gungig, antar att skillnaden mot 22 är lite som med MS 19 vs 21, dvs ganska stor skillnad i väghållning.Lucidor skrev:@HelectriC, hur tyckte du att MC-red funkade på en så stor bil som Model X? Jag är själv sugen, men är orolig att det blir för mycket färg. Om du provkörde med 22" fälgar, hur var komforten och ljudnivån?
Jag är inte helt glad i den röda på en så stor bil, det blir liksom väldigt mycket rött. Men det är ju en smaksak och eftersom det rullar många röda MS, så antar jag att det finns många som gillar den färgen. Jag hade inte valt den på varken S eller X. Vit såg inte heller klockrent ut mycket pga de ganska utbredda olackade partierna nertill. Jag tror en mörk kulör är bäst på MX. På S tycker jag helt plötsligt vit är skitsnyggt nu när den är nerlackad, så det påverkar helt klart. Men 22" gör helt klart bilen bäst utseendemässigt! De mörka 22" till MX har en helt annan ton än de grå 21" till MS. 22 är mer mattsvart vs blank grå på 21. Jag frågade om det går att ta fyra 22" framfälgar från X och sätta 245 däck på (istället för 265 som är standard på MX med 22) för att sen montera de på en MS. Det borde funka jag tror dom är 9" breda och då går det bra med 245, men han visste inte

Model 3-24/Polestar 3-24
Menar du som denna?leiflodde skrev:Tänkte precis att röda MX med mörka fälgarna SKIT SNYGG om jag får tycka

Man kan ju inte direkt anklaga Designstudion för att ha verklighetsnära kulörer om man jämför din bild med de jag tog live.Svenssons skrev:Menar du som denna?leiflodde skrev:Tänkte precis att röda MX med mörka fälgarna SKIT SNYGG om jag får tycka![]()

Model 3-24/Polestar 3-24
Nu är det ju Signature Red och inte MC Red på min bil. Inte samma färg som den bilen du såg alltså. Design Studions bild på MC Red ser ut som denna: Det är dock svårt att visa färger på webben som färger i verkligheten då ljuset i verkligheten påverkar bilens färg.HelectriC skrev:Man kan ju inte direkt anklaga Designstudion för att ha verklighetsnära kulörer om man jämför din bild med de jag tog live.Svenssons skrev:Menar du som denna?leiflodde skrev:Tänkte precis att röda MX med mörka fälgarna SKIT SNYGG om jag får tycka![]()
Svenssons skrev:Nu är det ju Signature Red och inte MC Red på min bil. Inte samma färg som den bilen du såg alltså. Design Studions bild på MC Red ser ut som denna: Det är dock svårt att visa färger på webben som färger i verkligheten då ljuset i verkligheten påverkar bilens färg.HelectriC skrev:Man kan ju inte direkt anklaga Designstudion för att ha verklighetsnära kulörer om man jämför din bild med de jag tog live.Svenssons skrev:Menar du som denna?leiflodde skrev:Tänkte precis att röda MX med mörka fälgarna SKIT SNYGG om jag får tycka![]()
Ahh just det ja! Sig red är riktig nice!
Model 3-24/Polestar 3-24
Check på kört model X.
Trevlig bil med väldigt luftiga innerutrymmen. Barnstolen gick in fint och var väldigt lätt att komma åt. Dock blir det lite knöligt att fälla bakre stolen om man har en barnstol framför då den vill dra fram mittersta stolen när man ska fälla bakre. Har man då ett stödben i golvet på barnstolen så kan det bli problem och den kan även ta i främre stolen. Annars så var det ju trevligt att kunna ha så stora utrymmen i kupén. Trevligt också att inte behöva hålla i ratten när man byter fil med autopiloten (tyvärr bara på amerikanska bilar som den vi fick prova).
Trevlig bil med väldigt luftiga innerutrymmen. Barnstolen gick in fint och var väldigt lätt att komma åt. Dock blir det lite knöligt att fälla bakre stolen om man har en barnstol framför då den vill dra fram mittersta stolen när man ska fälla bakre. Har man då ett stödben i golvet på barnstolen så kan det bli problem och den kan även ta i främre stolen. Annars så var det ju trevligt att kunna ha så stora utrymmen i kupén. Trevligt också att inte behöva hålla i ratten när man byter fil med autopiloten (tyvärr bara på amerikanska bilar som den vi fick prova).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
ett problem som jag ser det med den typen bakvänd stol är hur man ska fästa de främre stropparna? eller snarare vad man gör när stolen flyttas fram elektriskt och stropparna då blir lösa? Men det kan man ju iofs lösa genom att inte skicka fram just den stolen och bara gå till tredje rad genom den andra sidan. Har man två bakvända så blir det dock trixigt.
Model 3-24/Polestar 3-24
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Köp stroppfri stol.HelectriC skrev:ett problem som jag ser det med den typen bakvänd stol är hur man ska fästa de främre stropparna? eller snarare vad man gör när stolen flyttas fram elektriskt och stropparna då blir lösa? Men det kan man ju iofs lösa genom att inte skicka fram just den stolen och bara gå till tredje rad genom den andra sidan. Har man två bakvända så blir det dock trixigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
bakvända stolar har väl för det mesta stroppar eller hur ska man säkra att inte stolen vrider sig runt isofixfästena (eller hur man nu har fäst den del som är in mot ryggstödet) annars?danni skrev:Köp stroppfri stol.HelectriC skrev:ett problem som jag ser det med den typen bakvänd stol är hur man ska fästa de främre stropparna? eller snarare vad man gör när stolen flyttas fram elektriskt och stropparna då blir lösa? Men det kan man ju iofs lösa genom att inte skicka fram just den stolen och bara gå till tredje rad genom den andra sidan. Har man två bakvända så blir det dock trixigt.
kanske finns nån be-safe iofs som har en stor bygel mot ryggstödet. Men den på bilden har vi också och den är ju ganska populär och funkar då inte.
Model 3-24/Polestar 3-24