Brescia till St Anton via Stelviopasset går det?

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Brescia till St Anton via Stelviopasset går det?

Inlägg av Bod »

Äldste sonen vill åka via Stelviopasset på vår väg hem från Italien. Vi såg ett avsnitt på TopGear där den vägen utsågs till en av världens bästa. Själv är jag osäker på om det går. Vi kommer att bo i Brescia natten innan och kommer att ha laddat på en SuC i Verona.

Tacksam för tankar, kommentarer och tips. Vi har med oss en Chademoadapter och en blå typ 2 kabel. Men jag hittar inga fria laddplatser på vägen.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: Brescia till St Anton via Stelviopasset går det?

Inlägg av Reddy »

Utan laddning mellan Verona SC och St Anton SC blir det svårt. Med laddning i Brescia så är det helt klar möjligt.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Brescia till St Anton via Stelviopasset går det?

Inlägg av chpaulin »

Hittade en norrman som planerar en tripp ner till kontinenten och skall kanske försöka sig på att köra däröver. Maila honom vettja :)

https://minreiseverden.wordpress.com/tag/tesla/
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Brescia till St Anton via Stelviopasset går det?

Inlägg av apkungen »

Dra in till St Moris på vägen? blir en omväg på nästan 10mil men om ni åker där för bilkörningen kanske det är värt?

Annars verkar det enl. plug share finnas långsamladdare schuko i:
Via Ortwein, Malles Venosta, Trentino-Alto Adige, 39024

Och 22kW i:
Urichstraße 72 6500 Landeck Österreich

Brescia till Urichstrasse är 28mil. Det borde du klara eftersom du har 85kWh och har laddat fullt i Brescia över natten. Och i värsta fall kan ni nödladda på Schukon.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Brescia till St Anton via Stelviopasset går det?

Inlägg av apkungen »

Tänk på att det är en höjdskillnad på 670m mellan städerna vilket är 3,7kWh i lägesenergi (E=mgh) och med 60 % effektivitet över hela bilen så innebär der 6,2kWh eller cirka 3mil mindre räckvidd.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Brescia till St Anton via Stelviopasset går det?

Inlägg av Bod »

apkungen skrev:
Dra in till St Moris på vägen? blir en omväg på nästan 10mil men om ni åker där för bilkörningen kanske det är värt?

Annars verkar det enl. plug share finnas långsamladdare schuko i:
Via Ortwein, Malles Venosta, Trentino-Alto Adige, 39024

Och 22kW i:
Urichstraße 72 6500 Landeck Österreich

Brescia till Urichstrasse är 28mil. Det borde du klara eftersom du har 85kWh och har laddat fullt i Brescia över natten. Och i värsta fall kan ni nödladda på Schukon.
Jättetack, precis den info jag ville ha. Trodde ett tag att jag skulle missa St Moritz. Nu har jag ett bra skäl att åka dit. Det är ca 18-19 mil dit från Brescia och även om jag inte har fullt batteri bör det inte vara något problem att nå. Sedan är det bara 14 mil från St Moritz till St Anton där nästa SuC ligger.

Enligt ChargeMap skall det finnas laddningmöjlighet i Stelvia Nationpark. 3 typ 2 och en Italiensk kontakt. Tyvärr strejkar ChargeMap just nu. Kommer med mer info när ChargeMap är igång.

Tack för tipset om normannen också. Kul läsning :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Brescia till St Anton via Stelviopasset går det?

Inlägg av apkungen »

Bara du inte missar de fina vägarna i stelvio om du åker den vägen via st moritz.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Brescia till St Anton via Stelviopasset går det?

Inlägg av Jorma »

Jag har kört över Stelviopasset på 70-talet med motorcykel och för en månad sedan var jag ned till Kroatien med min Tesla och planerade eventuellt att köra över passet, men det var dåligt väder där så jag tog mig över Gross Glockner istället. Inget dåligt alternativ, Gross Glockner är fint också, en av dom absolut finaste vägarna i alperna.
Om jag hade tagit Stelvio så hade jag planerat att köra från St. Moritz och över Stelvio och via Tirano upp tillbaka till St. Moritz för att ladda upp och fortsätta ned via Milano till Kroatien.

Det får bli en annan gång när vädret är ok i Stelvio, i dåligt väder är det ingen höjdare att befinna sig i regn och rusk och inte se något.

Vädret över Gross Glockner var fantastiskt den här resan.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Brescia till St Anton via Stelviopasset går det?

Inlägg av Bod »

Attans ni får rmig redan att längta till min nästa tur. :)

Jag har i alla fall hittat den laddstation som ChargeMap visade. Den ligger ungefär där väg 27 och väg 28 möts.
SS38
39029 Gomagoi - Stilfserjoch
ITALY
Located 2.45 km from Stelvio, Province of Bolzano - South Tyrol, Italy
https://chargemap.com/points/details/ss38-gomagoi

Den har inte tre utan två typ 2 kontakter och Italiensk kontakt,
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Brescia till St Anton via Stelviopasset går det?

Inlägg av Arild »

Det går också att ladda på den nyligen installerade Tesla Destination Chargers som finns i Livigno. Där finns även Tax-free shopping. ;)
Det finns dessutom en "direktväg" över berget till närmaste SuperCharger i St. Moritz. Det är inte nödvändigt att köra omvägen via Tirano.

Förövrigt har E-Moving en 22kW laddstolpe på torget i Tirano. Då krävs det ett abonnemang från E.Moving, som kostar €30 för de första tre månaderna. Visserligen billigt för elen, men svårt att få tag på utan att registrera sig på den italienska siten med en "Codice Fiscale" (italienskt personnummer).
- Jag kommer att behöva skriva en lång tråd om det här med att ladda i Italien. De ligger många år efter övriga Europa och Sverige.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Skriv svar