Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- alset srotom
- Teslaägare
Re: Aktien TSLA
Vad är erat näst bästa case efter TSLA som har med elektrifieringen fordonsflottan att göra?
Lithium?
Gruvor?
Panasonic?
Installatörer av laddplatser som ex Garo?
Andra tillverkare som ex BYD?
Leverantörer till Tesla som kan gynnas av stort antal beställningar av M3?
etc
Lithium?
Gruvor?
Panasonic?
etc
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Solar city?alset srotom skrev:Vad är erat näst bästa case efter TSLA som har med elektrifieringen fordonsflottan att göra?
Lithium?
Gruvor?
Panasonic?
etc
- alset srotom
- Teslaägare
Nja jag tror Elon behöver få igång produktionen av M3 först sedan kan han byta fokus till Solarcity innan detta sker så är det ett cold case för mig 
Kanske kommer det även dyka i ett Tesla Energy företag i framtiden så cirkeln blir sluten

Kanske kommer det även dyka i ett Tesla Energy företag i framtiden så cirkeln blir sluten
Batteritillverkare och solceller mest för mig. Råvaror är lite svårt tycker jag.alset srotom skrev:Vad är erat näst bästa case efter TSLA som har med elektrifieringen fordonsflottan att göra?
Lithium?
Gruvor?
Panasonic?
etc
Jag är lite svag för tunnfilmssolceller, som tex First Solar gör. Men synergin sol och lagring har sån potential att jag inte tror vi ens fattar det.
Elon kommer nog inte gå in i Solarcity djupare än vad han redan är. Enda utantaget är om det blir en starkare koppling till Tesla eller SpaceX.alset srotom skrev:Nja jag tror Elon behöver få igång produktionen av M3 först sedan kan han byta fokus till Solarcity innan detta sker så är det ett cold case för mig
Personligen tror jag inte på Solarcitys affärsmodell, där de hyr ut solcellerna. För mig handlar solceller mer om en investering, alltså jag har 100kkr över och då kan det ge bra avkastning med solceller. Skaffar jag mig ett abonnemang så har jag ju bara i princip köpt min el i förtid.
Bra gissningapkungen skrev:Solar city?alset srotom skrev:Vad är erat näst bästa case efter TSLA som har med elektrifieringen fordonsflottan att göra?
Lithium?
Gruvor?
Panasonic?
etc

Imponerande gissningapkungen skrev:Solar city?

Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
- alset srotom
- Teslaägare
Fasen vad gött!
Nu börjar cirkeln slutas
http://digital.di.se/artikel/tesla-lagg ... solpaneler
Lyssnar på conference callen med Elon just nu..
Nu börjar cirkeln slutas

http://digital.di.se/artikel/tesla-lagg ... solpaneler
Lyssnar på conference callen med Elon just nu..
- alset srotom
- Teslaägare
Testa om du får denna att funkaKalle skrev:har du en länk till de callet?
http://ir.tesla.com//eventdetail.cfm?eventid=173879
Tror inte folk gillar Solar City nyheterna.Kalle skrev:värst va den faller, under 200 nu
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Inte helt säker på vad jag tycker om köpet av SCTY. Det är helt klart en riskökning.
Men <200 känns TSLA billigt, så jag köpte på mig en post igen.
Sist sålde jag på 257.
I höst är det ju dags för en mer produktionsredo Model 3 att visas upp, förhoppningsvis kommer aktien att vara mer värd då, även om det säkert kan fortsätta ner ett tag till först(och då kommer jag ev. köpa mer).
Men <200 känns TSLA billigt, så jag köpte på mig en post igen.
Sist sålde jag på 257.
I höst är det ju dags för en mer produktionsredo Model 3 att visas upp, förhoppningsvis kommer aktien att vara mer värd då, även om det säkert kan fortsätta ner ett tag till först(och då kommer jag ev. köpa mer).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
I rent hobbysyfte, vad finns det för bra och pålitliga ställen där en kan handla med aktier utan massiva årliga avgifter eller jättehögt courtage? Min bank tar ut 1000:- per år för att ens få handla med utlänska värdepapper och det känns lite väl saftigt.
Model S85D -15, "Voltaire"
Låter som att Avanza är ett bättre val då. (Fler tips?)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Nordnet är ett annat bra alternativ.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
- alset srotom
- Teslaägare
Avanza och Nordnet är båda bra alternativ.
Välj ISK eller KF så slipper du deklarera dina affärer, och har istället en schablonbeskattning.
KF är bäst om du köper mycket utdelande utländska aktier.
ISK så äger du aktierna i eget namn och kan gå på bolagstämma.
Aktieinvest kan vara ett alternativ om du vill kunna köpa andelar av en aktie.
Sedan har du Degiro där man kan handla på ett stort antal utländska och svenska börser billigt. Men eftersom det inte är några svenska bankgarantier som gäller så kan det vara ett osäkrare alternativ än de ovan.
Välj ISK eller KF så slipper du deklarera dina affärer, och har istället en schablonbeskattning.
KF är bäst om du köper mycket utdelande utländska aktier.
ISK så äger du aktierna i eget namn och kan gå på bolagstämma.
Aktieinvest kan vara ett alternativ om du vill kunna köpa andelar av en aktie.
Sedan har du Degiro där man kan handla på ett stort antal utländska och svenska börser billigt. Men eftersom det inte är några svenska bankgarantier som gäller så kan det vara ett osäkrare alternativ än de ovan.
Tack för tipsen. Det fick bli Nordnet och lär väl inleda med att köpa exakt 1 TSLA-aktie till att börja med. 

Model S85D -15, "Voltaire"
- alset srotom
- Teslaägare
Runt 190 nu, kan nog fortsätta lite ner innan det vänder.
Oavsett så är under 200 bra köp tycker jag
Oavsett så är under 200 bra köp tycker jag

200$ skulle ge en värdering på cirka 29B$. Med ett "normalt" p/e på runt 20 skulle det innebära att teslas förväntade vinst är 10$/aktie eller 1.45B$. Ni som investerar i tesla, när tror ni vi ser vinster på runt 10mdr SEK? Man gjorde 889M$ förlust 2015, dock har man skrivit av en del investeringar så det är inte en helt rättvisande siffra.
Jag älskar tesla och Musk, hoppas verkligen på M3, men det är en allt för galen risk för min portfölj. 2019 när tesla gör 10B$ i vinst gläds jag med er som investerat när jag blir runtkörd av min egen M3.
Jag älskar tesla och Musk, hoppas verkligen på M3, men det är en allt för galen risk för min portfölj. 2019 när tesla gör 10B$ i vinst gläds jag med er som investerat när jag blir runtkörd av min egen M3.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- alset srotom
- Teslaägare
Det går inte att räkna fram att TSLA skulle vara en vettig investering.
Detsamma gäller nog apple, amazon och ibm och liknande bolag som gått några 1000% sedan det begav sig.
TSLA får ligga i den riktigt långsiktiga portföljen!
Detsamma gäller nog apple, amazon och ibm och liknande bolag som gått några 1000% sedan det begav sig.
TSLA får ligga i den riktigt långsiktiga portföljen!

- alset srotom
- Teslaägare
Nu verkar den gå norrut igen, över 210 nu.
En sak som hade vart grymt är om första ägaren på varje bil som säljs även får 1st fysisk aktie.
Det kommer att gagna aktieägarna samt öka intresset för Tesla Motors.

En sak som hade vart grymt är om första ägaren på varje bil som säljs även får 1st fysisk aktie.
Det kommer att gagna aktieägarna samt öka intresset för Tesla Motors.

Grym idé tycker jag.
När man köpte paradox och starbreeze vid notering fick man spel. Vore toppen om man fick en bil om man köpte aktier
När man köpte paradox och starbreeze vid notering fick man spel. Vore toppen om man fick en bil om man köpte aktier

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
så länge du köper tillräckligt många och dom går i rätt riktning, så kan det nog bli en bilRemuz skrev:Grym idé tycker jag.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14