http://teknikensvarld.se/toyota-sagar-e ... ig-153645/
Känns som ett ganska märkligt från ett företag som har investerat stora summor i ett företag som Tesla och har nära sammarbete (I alla fall på deras RAV4).
Ska bli spännande att se hur utvecklingen går men det känns som både Elon Musk och Christian Von Koeningsegg vet vad dom pratar om när de säger det är ren el som gäller.
Toyota
Moderator: Redaktion
Re: Toyota
Den elektriska RAV4'an är väl ett så kallat "kompliance"-fordon? Jag antar att det var ett begränsat kontrakt med Tesla, då den inte produceras längre. Jag vill minnas att Elon Musk sade något på aktieägarmötet om att Toyota hade frågat om möjligheten om fortsatta leveranser, vilket de hade varit tvungna att säga nej till. Ingen ledig kapacitet innan gigafabriken är färdig. Förutom sina egna bilar så levererar ju även Tesla till den andra minoritetsägaren Mercedes Benz. Toyota har nog inte så mycket att välja på för tillfället. Jag tror bränslecellsbilen har mer värde som PR än ett realistiskt alternativ för framtiden. Vad skall de säga?
Jag trodde Toyota skrotat den elektriska RAV4an och en framtid för e-bilar över huvud taget. Allt skulle vara vätgas. Har Nissan och kanske framför allt Mitsubishi med sin Outlander fått jätten att tänka om?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Och fortfarande 16mil range vilket ger 10mil verklig körsträcka... Har de inte lärt sig läxan? Folk är redo att betala för range ( tror jag).