Reseavdrag till jobbet med elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Reseavdrag till jobbet med elbil

Inlägg av mati »

Min sambo har angivit i sin skattedeklaration att hon tar bilen till jobbet (16 mil t o r). Inget konstigt med det, själv har jag gjort så sedan tidens början och det var inga problem att få tillbaka skatten för resor till jobbet.
I hennes fall har skatteverket fått för sig att hon ljuger eller nåt. I alla fall ska hon nu alltså redovisa bensinkostnader för hela förra året och på det viset intyga att hon har tagit bilen till jobbet. Enligt skatteverket ska hon alltså redovisa sina faktiska resekostnader. Bortsett från att det är omöjligt, man använder ju bilen till mer än till jobbet samt att man inte sparar varje tankkvitto. Hur ska man göra när man kör elbil? Visa elräkningen? Och om man inte laddar hemma då? Skatteverket lever såklart fortfarande på 1800-talet, men reseavdraget kan ju knappast baseras på vad och hur man tankar? 18,50kr/milen gäller väl oavsett drivmedel?
(Nu hade vi ännu ingen elbil under 2015, men det kan ju bli aktuellt till nästa deklaration om skatteverket fortsätter att "misstro" henne)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Re: Reseavdrag till jobbet med elbil

Inlägg av Fuelman »

Hej, låter märkligt. 16 mil per per dag blir ju många mil per år... Både bilbesiktning och verkstäder brukar dokumentera mätarställning. Ta en bild på nuvarande mätarställning som bevis och uppvisa senaste besiktnings mätarställning kanske? Då är i alla fall körsträckan dokumenterad. Om du bor i Stockholm/Göteborg - utdrag med antal passager för trängselskatt. Be om utdrag från Statoil/Shell eller vad ni nu använder för tankkort?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fuelman skrev:
Hej, låter märkligt. 16 mil per per dag blir ju många mil per år... Både bilbesiktning och verkstäder brukar dokumentera mätarställning. Ta en bild på nuvarande mätarställning som bevis och uppvisa senaste besiktnings mätarställning kanske? Då är i alla fall körsträckan dokumenterad. Om du bor i Stockholm/Göteborg - utdrag med antal passager för trängselskatt. Be om utdrag från Statoil/Shell eller vad ni nu använder för tankkort?
Bilarna är tyvärr sålda. Kan alltså inte använda mig av mätarställning osv., dessutom vill de veta var vi har tankat. Tankkort har vi inte heller. Vi brukade tanka lite varstans där det var billigast. Kontoutdrag funkar väl, men där står ju knappast att bensinen har använts för att åka till jobbet. Vi hade tre bilar förra året. Alla tre bilar har både hon och jag använt för jobbpendling och annat. Det är klart att den som kör slut på soppa är den som tankar. Hur f*n ska man klura ut det? Känns som de bara vill krångla, de vet mycket väl att det inte går att bevisa i efterhand att man har tagit bilen till jobbet. Vi visste ju inte att det skulle bli såhär. Då hade man ju sparat vartenda tankkvitto.
Nu när vi har elbil blir det förstås helt omöjligt.
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare

Inlägg av X-Model »

När man har med skattemyndigheten att göra gäller det att vara påläst.
Så det första jag rekommenderar dig är att läsa in dig på reglerna om arbetspendling. Jag har inte arbetat med detta på många år och de har förändrats över tiden. Men det finns troligen regler om att du måste spara en viss restid per dag med eget fordon jämfört med kollektivtrafik.
Dessutom behöver du som privatperson inte spara kvitton för bensin. Se länk nedan. Visserligen gammal men tror det gäller fortfarande.
Du kan få fram miltalen på bilarna via transportstyrelsen. Bilprovningen rapporterar ju dit så det är inget problem att du inte äger bilarna längre

Själv skulle jag ringa till skatteupplysningen och ställa generella frågor och se vad de svarar och se om det stämmer med vad man begär av er.

http://www.st.nu/ekonomi/bensinkvitton- ... for-avdrag
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Fuelman skrev:
Bilarna är tyvärr sålda. Kan alltså inte använda mig av mätarställning osv., dessutom vill de veta var vi har tankat. Tankkort har vi inte heller. Vi brukade tanka lite varstans där det var billigast. Kontoutdrag funkar väl, men där står ju knappast att bensinen har använts för att åka till jobbet. Vi hade tre bilar förra året. Alla tre bilar har både hon och jag använt för jobbpendling och annat. Det är klart att den som kör slut på soppa är den som tankar. Hur f*n ska man klura ut det? Känns som de bara vill krångla, de vet mycket väl att det inte går att bevisa i efterhand att man har tagit bilen till jobbet. Vi visste ju inte att det skulle bli såhär. Då hade man ju sparat vartenda tankkvitto.
Nu när vi har elbil blir det förstås helt omöjligt.
Vad de är ute efter är att du ska göra det sannolikt att bilen gått åtminstone så långt som det gjorts avdrag för. Tankkvitton är ett sätt. Om man yrkar avdrag för 3000 mil, men inte kan göra troligt att bilen gått mer än 2000 mil under perioden så är det ju svårt att tro att man faktiskt kört så långt som man påstår.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Just så, kan du påvisa att bilen/arna gått mer än deklarerad sträcka, borde de vara en god bit på vägen.

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

drakbane skrev:
Just så, kan du påvisa att bilen/arna gått mer än deklarerad sträcka, borde de vara en god bit på vägen.

/Sony Z3 Dual
Det låter rimligt. Och det skulle jag förstå om det hade varit så.
Grejen är bara att skattesnubben skrev att vi ska bevisa att vi hade de faktiska utläggen för resor som vi vill ha avdrag för. Det är ju fullkomligt idiotiskt eftersom reseavdraget inte är kopplat till bränslekostnader utan enbart körsträcka. Så var det i alla fall hittills och jag kan inte hitta någonting om att det ska vara ändrat. Men vad vet jag. Orkar inte bråka med dem. Det leder ju ingenvart.

Nu är detta inget problem idag, eftersom vi har kört långt mer än 4000 mil förra året. Tankninganrna (som var många) ser man ju på kontoutdragen. Vill de ha det så ska de få det.
Frågan är ju bara vad man gör nästa år om samma situation uppstår igen. Faktiska (bränsle)-kostnader med elbil lär inte vara riktigt så höga som för bensinbil. Typ. Får man inte göra avdrag då längre undrar jag.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
drakbane skrev:

/Sony Z3 Dual
Grejen är bara att skattesnubben skrev att vi ska bevisa att vi hade de faktiska utläggen för resor som vi vill ha avdrag för. Det är ju fullkomligt idiotiskt eftersom reseavdraget inte är kopplat till bränslekostnader utan enbart körsträcka. Så var det i alla fall hittills och jag kan inte hitta någonting om att det ska vara ändrat. Men vad vet jag. Orkar inte bråka med dem. Det leder ju ingenvart.

Nu är detta inget problem idag, eftersom vi har kört långt mer än 4000 mil förra året. Tankninganrna (som var många) ser man ju på kontoutdragen. Vill de ha det så ska de få det.
Frågan är ju bara vad man gör nästa år om samma situation uppstår igen. Faktiska (bränsle)-kostnader med elbil lär inte vara riktigt så höga som för bensinbil. Typ. Får man inte göra avdrag då längre undrar jag.
Elräkning och eventuellt dokumentation över när och var och hur mycket man har laddat när det gäller gratisladdare. Mätarställning från Bilprovning eller servicetillfällen borde också fungera när bilen blir lite äldre och behöver dessa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mati skrev:
drakbane skrev:

/Sony Z3 Dual

Det finns knappast någon bil som är billigare att köra än vad skatteavdraget ligger på, så det kan de ju inte mena.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det finns goda anledningar till att man valt schablonavdrag istället för faktiska kostnader. Man vill inte subventionera dyra och törstiga bilar, utan istället premiera den som kan göra ett vettigare val. Det är inga problem att göra samma avdrag med en elbil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
Det finns goda anledningar till att man valt schablonavdrag istället för faktiska kostnader. Man vill inte subventionera dyra och törstiga bilar, utan istället premiera den som kan göra ett vettigare val. Det är inga problem att göra samma avdrag med en elbil.
Det anser jag också. Dessutom täcker 18,50kr/mil inte de faktiska kostnaderna i alla fall. Inte ens för en elbil. Samtidigt ligger kostnaderna för enbart bränsle nästan alltid mycket lägre än så. Såklart.
Jag vet ärligt talat inte vad de menar när de skriver att vi ska redovisa faktiska kostnader och vad anledningen är. Antagligen vill de bara vara besvärliga. Tydligen granskas reseavdragen hårdare i år. Och vi landsbygdsbor har ju en del resor. Vi får väl se. Jag räknar med att det inte blir nåt reseavdrag i år för sambon. Mig har de lämnat ifred än så länge.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Känner en som pendlar 30 mil tor varje dag. Hon får frågan om kvitton varje år och det är för att dom verkligen vill se att hon har en körsträcka som är rimlig så att hon tex inte samåker eller sover kvar. Vore väldigt intressant att bara svara torrt att man kör elbil o därför inte har några kvitton.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bullen skrev:
Känner en som pendlar 30 mil tor varje dag. Hon får frågan om kvitton varje år och det är för att dom verkligen vill se att hon har en körsträcka som är rimlig så att hon tex inte samåker eller sover kvar. Vore väldigt intressant att bara svara torrt att man kör elbil o därför inte har några kvitton.
Antagligen får man inget reseavdrag då om man inte på annat sätt kan bevisa att man kört bil.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Fast man får väl skicka elräkningen.. Även om den större delen på den är hushållsel så är det där som de egna kostnaderna ligger. Och om man har några kvitton för snabbladdning.

Har man gratis laddning på jobbet eller via SC ska man nog inte ta det som ett argument för att inte visa kvitton, för då har man inte haft utlägg för "bränsle" och har inte samma rätt till ersättning.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Fast man får väl skicka elräkningen.. Även om den större delen på den är hushållsel så är det där som de egna kostnaderna ligger. Och om man har några kvitton för snabbladdning.

Har man gratis laddning på jobbet eller via SC ska man nog inte ta det som ett argument för att inte visa kvitton, för då har man inte haft utlägg för "bränsle" och har inte samma rätt till ersättning.
Och där har du fel anser jag. Det står ingenstans att man måste betala en viss summa för drivmedel för att ha rätt till resersättning. Om jag lyckas skaffa en bil som går på mörk energi eller om jag bygger en evighetsmaskin som driver min bil så har skatteverket ändå ingen rätt att neka mig reseavdrag.
Jag har alltid kört dieselbilar med en snittförbrukning på runt 0,5l/milen. Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut att mina bränslekostnader alltid har varit lägre än reseavdraget på 18,50kr/milen. Det är ju inte bara bränslet som kostar. Bilen slits ju också.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joel80 skrev:

Helt rätt, och inte bara det. Har man gratis laddning på jobbet så ska man förmånsbeskattas för det. Så nämn aldrig något om laddning på jobbet för skattemyndigheten. :twisted:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

mati skrev:
joel80 skrev:

Och där har du fel anser jag. Det står ingenstans att man måste betala en viss summa för drivmedel för att ha rätt till resersättning. Om jag lyckas skaffa en bil som går på mörk energi eller om jag bygger en evighetsmaskin som driver min bil så har skatteverket ändå ingen rätt att neka mig reseavdrag.
Jag har alltid kört dieselbilar med en snittförbrukning på runt 0,5l/milen. Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut att mina bränslekostnader alltid har varit lägre än reseavdraget på 18,50kr/milen. Det är ju inte bara bränslet som kostar. Bilen slits ju också.
Man måste inte betala en viss summa, men man måste ha kostnader förknippade med resorna. Det får alltså inte vara "gratis" eller betalt av arbetsgivaren.
SC är ju egentligen inte gratis.. Men det blir nog svårt att få ett kvitto från Tesla där dom specificerar den delen i bilköpskostnaden...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
mati skrev:
joel80 skrev:

Man måste inte betala en viss summa, men man måste ha kostnader förknippade med resorna. Det får alltså inte vara "gratis" eller betalt av arbetsgivaren.
SC är ju egentligen inte gratis.. Men det blir nog svårt att få ett kvitto från Tesla där dom specificerar den delen i bilköpskostnaden...
Jaha, och hur beräknas då värdeminskningen på bilen? Ska inte detta ingå i reseersättningen? Det är aldrig gratis att åka bil oavsett vad bränslet kostar. Jag hade kanske inte ens behövt bil om det inte vore för pendlingen till jobbet. Och det är knappast min arbetsgivare som har köpt bilen åt mig. Det hade varit en annan femma. Men om jag inte kan dra av resor längre bara för att laddningen är typ gratis, då blir det plötsligt väldigt ointressessant att ha elbil.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Värdeminskningen tas inte hänsyn till nej.. Har ingen betydelse om du har en jättegammal bil eller en ny.

Det är rätt höga krav och rätt utdaterade regler ang bevisbördan.
https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 07689.html

Det man bör se till att man kan göra är att på något sätt visa hur långt bilen rullat under året. Kanske svårt när man inte behöver besiktiga en nybil på 3 år... Men då kan man kanske fota mätarställningen och visa köpekvitto eller nått på bilen där mätarställningen står.

Elkostnaderna man har får man försöka visa att man har genom att visa elräkning och "beräkna" hur mycket som är hushållsel och om det är rimligt att man kört minst så många mil man drar av med den mängd el man förbrukat för bilen. (Det är alltså inte den exakta kostnaden dom är ute efter, utan "bevis" för att man har kört så många mil med bilen man drar av för, minus för en rimlig del privatkörning... vilket är en vag och tolkningsfri formulering.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Värdeminskningen tas inte hänsyn till nej.. Har ingen betydelse om du har en jättegammal bil eller en ny.

Det är rätt höga krav och rätt utdaterade regler ang bevisbördan.
https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 07689.html

Det man bör se till att man kan göra är att på något sätt visa hur långt bilen rullat under året. Kanske svårt när man inte behöver besiktiga en nybil på 3 år... Men då kan man kanske fota mätarställningen och visa köpekvitto eller nått på bilen där mätarställningen står.

Elkostnaderna man har får man försöka visa att man har genom att visa elräkning och "beräkna" hur mycket som är hushållsel och om det är rimligt att man kört minst så många mil man drar av med den mängd el man förbrukat för bilen. (Det är alltså inte den exakta kostnaden dom är ute efter, utan "bevis" för att man har kört så många mil med bilen man drar av för, minus för en rimlig del privatkörning... vilket är en vag och tolkningsfri formulering.
Konstigt bara att de kommer på det nu. Jag har gjort avdrag så länge jag har jobbat och aldrig behövt bevisa nånting. Sambon däremot har plötsligt bevisbördan. Förmodligen tror Skatteverket att man tar häst och vagn till jobbet när man ändå bor på landet. Kollektivtrafik finns ju ingen, så det kan de ju inte mena. ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Men herregud. Gör man skatteavdrag så säger lagen att man skall kunna redovisa för dem. Så jag förstår inte problemet? Om du inte sparar kvitton och inte kan redovisa ALLT ner till minsta krona så gör du inget avdrag. Enkelt.
Alternativt gör du schablonavdrag men då måste du ändå kunna bevisa att det inte är helt uppåt väggarna.
Detta ska du alltså ordna INNAN du gör ett skatteavdrag.

Låter som du/ni tycker Skatteverket är besvärliga? Fattar du inte hur otroligt mycket skattefusk det skulle bli om de inte kollade?

Sent from my iPhone using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Reseavdraget med bil är just ett schablonavdrag. Och man måste som sagt kunna göra troligt att man faktiskt kört de mil man yrkar avdrag för, så det är en god poäng att fundera på hur man ska dokumentera sina elbilamil om man avser att dra av för jobbresor.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Reseavdraget med bil är just ett schablonavdrag. Och man måste som sagt kunna göra troligt att man faktiskt kört de mil man yrkar avdrag för, så det är en god poäng att fundera på hur man ska dokumentera sina elbilamil om man avser att dra av för jobbresor.
Precis så är det. Schablonavdrag är inte lika med verkliga kostnader (som antagligen överstiger schablonavdraget).
Det är just elbilsmilen som är problemet, eftersom många verka sätta ett likhetstecken mellan bensinkostnader och reseavdrag, och att det blir svårt att bevisa att man har kört till jobbet med elbil. Jag vet inte hur det ser ut för förmånsbilar, men för privat bil får det helt enkelt inte spela roll för reseavdraget om man kör på bensin, el, eller annat valfritt bränsle.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

kopierat från skatteverket:
"Du kan bara få avdrag för resor mellan bostaden och arbetsplatsen för den del av dina utgifter som överstiger 10 000 kronor.

Om du har använt bil för resor till och från arbetet får du göra avdrag för utgifterna
* om avståndet är minst fem kilometer och om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt

* om det saknas kollektivtrafik och avståndet är minst två kilometer.

Avdraget är 18,50 kronor per mil. Använder du egen, närståendes eller sambos förmånsbil får du avdrag för utgift för diesel med 6,50 kronor per mil och för annat drivmedel med 9,50 kronor per mil."

så indirekt 18:50 är för mer än drivmedel
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Just det. Då skulle man ju tro att 16 mils pendling utan tillgång till kollektivtrafik ger bästa förutsättningarna för att få reseavdrag beviljat.
Vi har i alla fall skickat in en jävla lång lista med redovisning för var, när och hur mycket vi har tankat. En skrämmande lista kan jag säga. Har man verkligen bränt alla dessa pengar för bensin?! Vilket slöseri! :shock:
Nu får vi se vad som händer.
Skriv svar