Supercharging INTE gratis för Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

18650

Re: Supercharging INTE gratis för Model 3

Inlägg av 18650 »

Svenssons skrev:
Förhoppningsvis så kommer Model 3 med en CCS-kontakt och man kan köpa till Chademo-adapter. Tyvärr finns ingen standard än för varken CCS eller Chademo i några högre effekter än dagens. Förhoppningsvis kommer det innan Model 3 börjar levereras.
Tesla har ju testat olika lösningar på alla sina plattformar. Det är ju inte omöjligt att de väljer en tredje typ på model 3. Men den lär ju bli special för att även passa SC. Även special beroende på marknad där den i USA inte kommer kunna passa CCS eller chademo rakt av eftersom man har en annorlunda kontakt på SC där. Undra hur man tänkte där? En klar miss.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

18650 skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Var har jag skrivit att det inte skulle går att göra så med CHAdeMO???

Vill du drar denna löjliga diskussion vidare så får du först citera mig där jag skriver att det inte går att ändra på CHAdeMO.

Du kommer med det ena påståendet efter det andra som inte har någon förankring i verkligheten.
Här
Nicke Nyfiken skrev:
CHAdeMO är designad för max 80 kW. Det är begränsat av kontaktytornas storlek. Och vi har fortfarande inte sett någon som lyckats att överföra högre effekt, fast det har jobbats på det ett tag.
Ha ha ha...

Du har uppenbara problem med läsförståelsen. Suck :roll:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

18650 skrev:
Svenssons skrev:
Förhoppningsvis så kommer Model 3 med en CCS-kontakt och man kan köpa till Chademo-adapter. Tyvärr finns ingen standard än för varken CCS eller Chademo i några högre effekter än dagens. Förhoppningsvis kommer det innan Model 3 börjar levereras.
Tesla har ju testat olika lösningar på alla sina plattformar. Det är ju inte omöjligt att de väljer en tredje typ på model 3. Men den lär ju bli special för att även passa SC. Även special beroende på marknad där den i USA inte kommer kunna passa CCS eller chademo rakt av eftersom man har en annorlunda kontakt på SC där. Undra hur man tänkte där? En klar miss.
Typ 2 fanns inte när Roadster kom så att den skulle ha denna kontakt är ju omöjligt. Model S och Model X har exakt samma kontakt i USA och bilarna har med stor sannolikhet också samma kontakt i Europa/Asien (minus Japan)/Australien.

Tesla har inte "testat olika lösningar på alla sina plattformar", detta är ett felaktigt påstående, Model S och Model X kör ju på samma och inte är det på försök. De har alltid tagit den mest lämpliga kontakten för respektive marknad. I USA fanns ingen lämplig standard för högre effekt när Model S kom så därför tog man fram en egen kontakt. I Europa fanns en lämplig kontakt när väl Model S skulle levereras till Europa så man tog den. I USA fungerar Chademo precis lika bra som i Europa, ingen skillnad alls mellan USA och Europa vad gäller denna kontakt. Varken i USA eller resten av världen kör Teslas Superchargers med CCS eller Typ 2, ingen skillnad på marknaderna där heller. Skulle Model 3 ha en CCS-kontakt kommer ju Model 3 få ny kontakt, för Europa kommer den nya kontakten vara som dagens plus ett par poler till medan för USA så lär bilen få dubbla kontakter. Tesla har gått med Charging Interface Initiative e. V. (CharIN) så det är rätt troligt att Tesla kommer att satsa på CCS.

Vad är det för miss Tesla har gjort? Skulle de använt en kontakt i USA som inte existerar på den marknaden innan? Skulle de kört samma egenutvecklade kontakt i Europa? Skulle man kört CCS/Chademo? Vad gäller både Chademo och CCS är ju vinningen i DC-laddning men hur många privata hushåll har du sett som har tillgång till DC-laddning?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Svenssons skrev:
18650 skrev:
Svenssons skrev:
Typ 2 fanns inte när Roadster kom så att den skulle ha denna kontakt är ju omöjligt. Model S och Model X har exakt samma kontakt i USA och bilarna har med stor sannolikhet också samma kontakt i Europa/Asien (minus Japan)/Australien.

Tesla har inte "testat olika lösningar på alla sina plattformar", detta är ett felaktigt påstående, Model S och Model X kör ju på samma och inte är det på försök. De har alltid tagit den mest lämpliga kontakten för respektive marknad. I USA fanns ingen lämplig standard för högre effekt när Model S kom så därför tog man fram en egen kontakt. I Europa fanns en lämplig kontakt när väl Model S skulle levereras till Europa så man tog den. I USA fungerar Chademo precis lika bra som i Europa, ingen skillnad alls mellan USA och Europa vad gäller denna kontakt. Varken i USA eller resten av världen kör Teslas Superchargers med CCS eller Typ 2, ingen skillnad på marknaderna där heller. Skulle Model 3 ha en CCS-kontakt kommer ju Model 3 få ny kontakt, för Europa kommer den nya kontakten vara som dagens plus ett par poler till medan för USA så lär bilen få dubbla kontakter. Tesla har gått med Charging Interface Initiative e. V. (CharIN) så det är rätt troligt att Tesla kommer att satsa på CCS.

Vad är det för miss Tesla har gjort? Skulle de använt en kontakt i USA som inte existerar på den marknaden innan? Skulle de kört samma egenutvecklade kontakt i Europa? Skulle man kört CCS/Chademo? Vad gäller både Chademo och CCS är ju vinningen i DC-laddning men hur många privata hushåll har du sett som har tillgång till DC-laddning?
Jag tror att Model 3 kommer med Teslas egen kontakt eftersom SuC har denna i hela Europa. Möjligtvis/förhoppningsvis att man lägger till DC-stiften från CCS. Då kan man ju använda Typ2, CCS och SuC i samma kontakt utan några adaptrar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
18650 skrev:
Svenssons skrev:

Jag tror att Model 3 kommer med Teslas egen kontakt eftersom SuC har denna i hela Europa. Möjligtvis/förhoppningsvis att man lägger till DC-stiften från CCS. Då kan man ju ladda Typ2, CCS och SuC direkt utan någon adapter.
Det är detta jag menar man kommer göra i övriga världen utanför USA och Japan men det blir ju som en ny kontakt när dessa två läggs till. Dagens SuC, UMC och Typ 2-laddare kommer fungera som vanligt och sedan kommer det gå att plugga in CCS dirket vilket gör att Chademo-adaptern troligtvis inte kommer behövas för de flesta. Finns dock platser där Chademo finns och inte CCS. Kommer inte ta så mycket extrautrymme mot dagens med de extra DC-kontakterna. Vad gäller USA och Japan så tror jag man lägger till denna kontakt på andra sidan mot dagens Tesla-kontakt, möjligtvis till en extrakostnad men troligen på alla bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
Jag tror att Model 3 kommer med Teslas egen kontakt eftersom SuC har denna i hela Europa. Möjligtvis/förhoppningsvis att man lägger till DC-stiften från CCS. Då kan man ju använda Typ2, CCS och SuC i samma kontakt utan några adaptrar.
Superchargers i EU och Norge är en modifierad Typ2, alltså inget eget Tesla format. I USA däremot har de en egenvariant på kontakt.

Förmodligen och förhoppningsvis så kommer alltså Model 3 med CCS som alltså passar både snabbladdare, destinationsladdarna och Superchargers.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Jag tror att Model 3 kommer med Teslas egen kontakt eftersom SuC har denna i hela Europa. Möjligtvis/förhoppningsvis att man lägger till DC-stiften från CCS. Då kan man ju ladda Typ2, CCS och SuC direkt utan någon adapter.

Det är detta jag menar man kommer göra i övriga världen utanför USA och Japan men det blir ju som en ny kontakt när dessa två läggs till. Dagens SuC, UMC och Typ 2-laddare kommer fungera som vanligt och sedan kommer det gå att plugga in CCS dirket vilket gör att Chademo-adaptern troligtvis inte kommer behövas för de flesta. Finns dock platser där Chademo finns och inte CCS. Kommer inte ta så mycket extrautrymme mot dagens med de extra DC-kontakterna. Vad gäller USA och Japan så tror jag man lägger till denna kontakt på andra sidan mot dagens Tesla-kontakt, möjligtvis till en extrakostnad men troligen på alla bilar.
Låt oss hoppas att det blir så. Och med tanke på utbyggnadstakten av CCS nu så är en CHAdeMO-adapter antagligen helt överflödig när väl Model 3 kommer. :)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Superchargers i EU och Norge är en modifierad Typ2, alltså inget eget Tesla format. I USA däremot har de en egenvariant på kontakt.

Förmodligen och förhoppningsvis så kommer alltså Model 3 med CCS som alltså passar både snabbladdare, destinationsladdarna och Superchargers.
Eftersom det är en modifierad Typ 2-kontakt är det ingen Typ 2-kontakt. Det är dock en Typ 2-kompatibel kontakt i bilarna och Superchargers kör på denna egna framtagna kontakt som utgår från Typ 2 men inte alls samma protokoll som Typ 2 Mode 3. Det är inte heller bara EU och Norge som kör denna kontakt utan alla länder som Tesla levererar till exklusive USA, Kanada och Japan.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Ja en modifierad Typ2 som Tesla tagit fram och är ensamma om att använda. Men visst kan vi kalla den för modifierad Typ2 om det känns viktigt.

Men SuC passar inte med CCS eftersom den har en standard Typ2, så jag hoppas verkligen inte att Model 3 får en CCS kontakt. Som jag skrev tidigare hoppas jag på samma kontakt (modifierad Typ2 ;) ) som på Model S men med tillägg för DC-stiften på CCS.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Ja en modifierad Typ2 som Tesla tagit fram och är ensamma om att använda. Men visst kan vi kalla den för modifierad Typ2 om det känns viktigt.

Men SuC passar inte med CCS eftersom den har en standard Typ2, så jag hoppas verkligen inte att Model 3 får en CCS kontakt. Som jag skrev tidigare hoppas jag på samma kontakt (modifierad Typ2 ;) ) som på Model S men med tillägg för DC-stiften på CCS.
Vi kan kalla den modifierad CCS-kontakt... Det blir dock ingen CCS-kontakt då utan en av Tesla framtagen kontakt som är kompatibel med CCS.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Men hjälp...!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Vi kan kalla den modifierad CCS-kontakt... Det blir dock ingen CCS-kontakt då utan en av Tesla framtagen kontakt som är kompatibel med CCS.
Teslamodifierad CCS-kontakt. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Ni pratar om precis samma sak men känns som att ni bara märker ord och tjafsar för tjafsandets skull :p
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Vi har kommit fram till att Teslas kontakt är en modifierad typ2 med längre stift och att det är anledningen till att en vanlig typ2 kabel funkar i en Tesla. Om det är så, varför skulle det då inte gå att göra en kontakt som har lite längre stift(klara SuperCharger) och har de extra två polerna för CCS? Om någon vet varför detta inte skulle gå så får ni gärna berätta men jag kan inte tänka mig att detta inte skulle gå att göra.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Vi har kommit fram till att Teslas kontakt är en modifierad typ2 med längre stift och att det är anledningen till att en vanlig typ2 kabel funkar i en Tesla. Om det är så, varför skulle det då inte gå att göra en kontakt som har lite längre stift(klara SuperCharger) och har de extra två polerna för CCS? Om någon vet varför detta inte skulle gå så får ni gärna berätta men jag kan inte tänka mig att detta inte skulle gå att göra.
Det är väl ingen som säger att det inte går? Det blir dock inte en CCS-kontakt utan en som är modifierad, en egen typ av kontakt.

Om man drar liknelsen till Schuko och Europlug så säger man ju inte att Schuko är en Europlug även ifall Schuko är kompatibel med Europlug?

Hade man gjort det hade alla som som hade Europlug trott att de kunde koppla in Schuko-kontakter i sina Europlug vilket inte skulle fungera så bra.

Schuko-uttag:
Shucko.jpg
Europlug-uttag:
Europlug.jpg
Man skulle dock kunna säga att Schuko är modifierad Europlug.

För mig är detta absolut inte att märka ord utan det är distinkt skillnad på Teslas uttag i bilen och en standard Typ 2. De är inte utbytbara varianter.
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare

Inlägg av alset srotom »

Finns det några mer hårstrån att klyva? :lol:

https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Typ så här?
einstein_simplicity_178983866.jpg
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
18650

Inlägg av 18650 »

apkungen skrev:
Ni pratar om precis samma sak men känns som att ni bara märker ord och tjafsar för tjafsandets skull :p
Läsförståelse!

Vi kan sammanfatta det som att alla Teslas bilar som någonsin tillverkats har samma laddkontakt, bortsett från de modeller och de marknader som avviker. :lol:
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare

Inlägg av alset srotom »

18650 skrev:
apkungen skrev:
Läsförståelse!

Vi kan sammanfatta det som att alla Teslas bilar som någonsin tillverkats har samma laddkontakt, bortsett från de modeller och de marknader som avviker. :lol:
Hur transporterar de laddkontakten mellan bilarna när någon behöver den? :lol: :lol:
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Det är alltid svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på när man skriver på ett öppet forum. Man vet inte vilken kunskap som mottagaren har och man vill ibland inte behöva dra allt från grunden.

Kort simpel variant:
Tesla använder två och endast två olika kontakter i de bilar som de tillverkar, en för Nordamerika+Japan och en för övriga världen. Bägge kontakterna är Tesla-utvecklade kontakter, ej någon standardkontakt.

När man läst och förstått detta så kan man kanske gå vidare till den längre versionen. Förstår man inte detta så undrar jag vad det är man inte förstår.

Längre variant:
Av de bilar som Tesla tillverkar idag finns två och endast två olika kontakter. På den nordamerikanska marknaden samt Japan är det den kontakt som Tesla tog fram under initiala utvecklingen av Model S som levererades 2012. När det väl var dags för leveranser i Europa och övriga världen så såg man fördel att kunna vara kompatibel med Mennekes/Typ 2-kontakt som hade börjat bli vanlig i Europa för växelströmsladdning av bilar. Tesla tog därför fram en ny kontakt som var bakåtkompatibel med Typ 2 men som Tesla ändå kunde använda för att leverera högre effekt än de 70 kW som Typ 2-kontakten maximalt var konstruerad för (max 500 V, 140A). Detta gjordes genom att förlänga kontaktytan på stiften mot vad som är definierat på standardkontakten.

Chademo och CCS:
Dessa standardkontakter har precis som alla andra kontakter en begränsning på maximala effekt (spänning * strömstyrka). Dagens Chademo klarar t.ex. av max 200A vilket med en spänning på 400V skulle ge maximalt 80kW. CCS klarar av maximalt 120/170 kW maximalt med dagens standarder (Nordamerika har en variant av CCS och övriga världen en annan, ungefär som Teslas kontakter). Det är inget som säger att man inte kan modifiera dessa kontakter för att kunna leverera högre effekt men då är det inte samma kontakter som dagens utan en uppgraderad version som visserligen kan vara bakåtkompatibel men inte fungera med högre effekt för dagens bilar eller adaptrar, de är ju konstruerade med samma begränsning som dagens kontakter. Nya ej färdigutvecklade kontakter krävs alltså för att få högre effekt och alla kontakter, bilar och adaptrar som kör på dagens kommer aldrig kunna köra på högre än ca 100 kW för Chademo, 120 kW för CCS Nordamerika och 170 kW CCS övriga världen.

Model 3:
Ifall Model 3 skall kunna köra med laddning från både Supercharger och CCS krävs nya kontakter till Model 3. Om Tesla kör med dagens standard för CCS så följer även begränsningen för dagens CCS med. Förhoppningsvis kan ny standard med högre effekt tas fram innan Model 3 börjar levereras. För Nordamerika och Japan kan detta innebära att Model 3 har två kontakter på olika plats, en för Supercharger och en för nya CCS som kan vara en helt standard CCS. För övriga världen kan dessa kombineras till en större sammanhängande kontakt som dock kanske inte kommer att vara en standard-kontakt. Möjligt dock att Tesla i och med medlemskapet i CharIn kan se till att ny CCS-kontakt för högre effekt blir som Teslas modifierade Typ 2-kontakt med extra DC-pins likt dagens CCS men med längre kontaktyta så att effekten kan gå upp till kanske 300 kW. En sådan kontakt skulle fungera med dagens Supercharger och dagens CCS-laddare men även kunna ta emot nästa version av CCS-kontakter och därmed högre effekt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Föreslår att denna kontaktförmedlingsdiskution flyttas till separat tråd! Här ska vi diskutera Supercharger för Model E.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Föreslår att denna kontaktförmedlingsdiskution flyttas till separat tråd! Här ska vi diskutera Supercharger för Model E.
Det som jag har diskuterat är Supercharging och alternativa DC-laddningar för Model 3 vilket hänger ihop med nyheten att Supercharging inte skulle komma gratis till Model 3. Ifall Supercharging inte är gratis så är det än viktigare vad för alternativ som kan vara aktuella för Model 3.

Här är en länk till Model E
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det här struntprartet har inget Model 3 att göra. Hårklyverier om Teslas Typ2 är en typ2 eller inte hör helt klart hemma någon annanstans. Kanske under kategorin passar en jordatkontakt i ett ojordat uttag?
18650

Inlägg av 18650 »

Svenssons skrev:
För Nordamerika och Japan kan detta innebära att Model 3 har två kontakter på olika plats, en för Supercharger och en för nya CCS som kan vara en helt standard CCS. För övriga världen kan dessa kombineras till en större sammanhängande kontakt som dock kanske inte kommer att vara en standard-kontakt.
EU-versionen verkar given med inkluderad CCS kompablitet. Nackdelen är placeringen på vänstersidan som sticker ut i vägen om man parkerar längs med en gata och laddar. Alternativet är som du säger två kontakter, en för SC som måste sitta där den sitter på Model S, kanske en för övrig laddning som kan sitta någon annan stans. Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

18650 skrev:
Svenssons skrev:
För Nordamerika och Japan kan detta innebära att Model 3 har två kontakter på olika plats, en för Supercharger och en för nya CCS som kan vara en helt standard CCS. För övriga världen kan dessa kombineras till en större sammanhängande kontakt som dock kanske inte kommer att vara en standard-kontakt.
EU-versionen verkar given med inkluderad CCS kompablitet. Nackdelen är placeringen på vänstersidan som sticker ut i vägen om man parkerar längs med en gata och laddar. Alternativet är som du säger två kontakter, en för SC som måste sitta där den sitter på Model S, kanske en för övrig laddning som kan sitta någon annan stans. Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.
En CCS på en Tesla kommer att vara kompatibel med Superchargers, självklart! Varför skulle Tesla inte tillverka en CCS som kan ta emot de djupare kontakterna på Superchargern?
Skriv svar