Kirre skrev:...eller vad jag ska kalla det?
Är den procentuella ökningen av förbrukning som uppkommer pga nyttjande av AC, regn, vinterdäck, snömodd, låg temperatur etc likvärdig elbil kontra fossilbil?
När man läser här på forumet (och även på andra elbilsforum) verkar det som att faktorerna ovan har en större procentuell påverkan på förbrukningen på en elbil eller är det bara så att elbilsägare/förare har bättre koll och bryr sig mer

?
Det här är något som jag som Leaf ägare kanske kan förklara. Grejen med en elbil som Leafen är att den har motsvarande 3 liter bensin i "tanken". Om det vore en bensinbil skulle nog många vara rejält nervösa för minsta variation i väglaget eller temperatur.
Nå, till mina erfarenheter av förbrukning.
1. AC drar så lite att jag aldrig sett att det påverkar räckvidden. Det brukar handla om 1-5km max inget jag sitter och svetas för.
2. Regn och snömodd ökar friktionen och minskar räckvidden ordentligt. Samma gäller ju för fossilbilar så klart, men här är det bara 100-lappar i bränsle som försvinner.
3. Vinterdäck, ja det borde ge något högre friktion... Men har inte märkt något drastiskt.
4. Kyla. Här finns två parametrar (vi bortser från snö och slask) kupévärmare och kallt batteri. Kupévärmaren är lite som AC, det drar lite effekt men inte värre än 10-15km så inget jag sitter och fryser för. Det kalla batteriet är värre eftersom det verkar som att batteriet kan ta emot och lämna ifrån sig energi, sitter nu alltså med en 2liters tank istället för 3. Nu har som tur är även Leafen batterivärmare så det kompenserar delvis.
5. Farten! Farten! Farten! Här har du absolut mest att vinna när det gäller räckvidd. En Leaf 30kWh kan ha en räckvidd på 250km om man håller 60-70km/h medan det lätt går att köra slut på laddning innan 120km om man ligger på ordentligt. Samma gäller så klart för Tesla du kan komma 800km i snigelfart eller 600km i lungt landvägstempo (60-70km/h). Å andra sidan kan du klämma ur hela laddningen på 150-200km om vi ska tro "Dan Anderssonarna".
Alltså en fossilare är effektivare ju mer den belastas, har överskottsvärme och ett 600kWh batteri. Det gör att höga hastigheter inte straffar den lika hårt, kylan (om den startar) hanteras enkelt och att det finns enormt med energi att ösa ur.