extraförbrukning...

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

extraförbrukning...

Inlägg av Kirre »

...eller vad jag ska kalla det?

Är den procentuella ökningen av förbrukning som uppkommer pga nyttjande av AC, regn, vinterdäck, snömodd, låg temperatur etc likvärdig elbil kontra fossilbil?
När man läser här på forumet (och även på andra elbilsforum) verkar det som att faktorerna ovan har en större procentuell påverkan på förbrukningen på en elbil eller är det bara så att elbilsägare/förare har bättre koll och bryr sig mer ;) ?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: extraförbrukning...

Inlägg av Svenssons »

Kirre skrev:

Är den procentuella ökningen av förbrukning som uppkommer pga nyttjande av AC, regn, vinterdäck, snömodd, låg temperatur etc likvärdig elbil kontra fossilbil?
När man läser här på forumet (och även på andra elbilsforum) verkar det som att faktorerna ovan har en större procentuell påverkan på förbrukningen på en elbil eller är det bara så att elbilsägare/förare har bättre koll och bryr sig mer ;) ?
Det ska inte vara någon skillnad mot fossilbil på de flesta sakerna förutom låg temperatur. En fossilbil utnyttjar bränslet rätt dåligt och får ett överskott av värme normalt sett. Denna värme kan användas för att värma bilen när det är kallt. Övriga saker påverkar en fossilbil på samma sätt som en elbil. Blir inte mer friktion vid snömodd och regn för att framdriften av bilen är el istället för bensin/diesel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Vet inte i detalj, men om jag jämför bensinförbrukningen i min PRIUS plug in så ökar förbrukningen med den procentuellt mer än för Teslan vid korta turer särskilt på vintern. Vid långkörning är det dock fördel Toyota, då den inte drar särskilt mycket mer än sommartid när den väl blir varm.
Bortsett från olikheter i förutsättningar mellan ICE och el (varm/kall motor, värmen i ICE = överskottsvärme, i elbil kostar värmen el) osv är ju andra faktorer såsom däckfriktion i modd och sådant rimligen sådana som påverkar bägge biltyperna likadant.
/70D
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Nu är jag verkligen ute på djupt vatten kunskapsmässigt men är det inte så att en fossilbil med stort vridmoment (typ diesel) påverkas mindre av påverkan utifrån än vad en bensinare gör? Skulle det då kunna vara så att en elbil är ännu känsligare?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Kirre skrev:
Nu är jag verkligen ute på djupt vatten kunskapsmässigt men är det inte så att en fossilbil med stort vridmoment (typ diesel) påverkas mindre av påverkan utifrån än vad en bensinare gör? Skulle det då kunna vara så att en elbil är ännu känsligare?
Efter som det flesta elbilar har mycket/stort vridmoment så är det inte på grund av vridmomentet i så fall.

Snarare så har den starka dieseln större förluster vid låg belastning än vid hög och på så vis effektivare vid belastning.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Kirre skrev:

Det här är något som jag som Leaf ägare kanske kan förklara. Grejen med en elbil som Leafen är att den har motsvarande 3 liter bensin i "tanken". Om det vore en bensinbil skulle nog många vara rejält nervösa för minsta variation i väglaget eller temperatur.
Nå, till mina erfarenheter av förbrukning.
1. AC drar så lite att jag aldrig sett att det påverkar räckvidden. Det brukar handla om 1-5km max inget jag sitter och svetas för.
2. Regn och snömodd ökar friktionen och minskar räckvidden ordentligt. Samma gäller ju för fossilbilar så klart, men här är det bara 100-lappar i bränsle som försvinner.
3. Vinterdäck, ja det borde ge något högre friktion... Men har inte märkt något drastiskt.
4. Kyla. Här finns två parametrar (vi bortser från snö och slask) kupévärmare och kallt batteri. Kupévärmaren är lite som AC, det drar lite effekt men inte värre än 10-15km så inget jag sitter och fryser för. Det kalla batteriet är värre eftersom det verkar som att batteriet kan ta emot och lämna ifrån sig energi, sitter nu alltså med en 2liters tank istället för 3. Nu har som tur är även Leafen batterivärmare så det kompenserar delvis.
5. Farten! Farten! Farten! Här har du absolut mest att vinna när det gäller räckvidd. En Leaf 30kWh kan ha en räckvidd på 250km om man håller 60-70km/h medan det lätt går att köra slut på laddning innan 120km om man ligger på ordentligt. Samma gäller så klart för Tesla du kan komma 800km i snigelfart eller 600km i lungt landvägstempo (60-70km/h). Å andra sidan kan du klämma ur hela laddningen på 150-200km om vi ska tro "Dan Anderssonarna".

Alltså en fossilare är effektivare ju mer den belastas, har överskottsvärme och ett 600kWh batteri. Det gör att höga hastigheter inte straffar den lika hårt, kylan (om den startar) hanteras enkelt och att det finns enormt med energi att ösa ur.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jo, eftersom elbilen har en effektivitet på 90% så är den i princip facit på hur behoven ser ut för att driva en bil framåt.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

En snål bil påverkas mer av saker runtomkring. Den V70 diesel jag hade tidigare kunde man köra på 0.5l/mil i bra förutsättningar... Men blåste det motvind och regnade var den ibland uppe på 0.7l/mil.

En elbil har ju oftast byggts med tanke på förbrukning och räckvidd där man kanske har lättrullade däck och lågt luftmotstånd. En sån bil påverkas ju mer procentuellt av yttre omständigheter.

Teslan som ändå drar mer än de flesta elbilar påverkar procentullt mindre, även om ni såklart märker skillnad.
Sen verkar Teslan ha väldigt bra/effektiv uppvärmning?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

gellerstam skrev:
Kirre skrev:
Efter som det flesta elbilar har mycket/stort vridmoment så är det inte på grund av vridmomentet i så fall.

Snarare så har den starka dieseln större förluster vid låg belastning än vid hög och på så vis effektivare vid belastning.
Efter som :shock:. Jag är själv ganska bra på särskrivningar, mest för att ordlistan inte har alla sammansatta ord inlagda men "efter som", det sticker ändå lite i ögon en ;).
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag tänker som så att eftersom en elbil använder ca 90% av energin till att driva bilen (fossil 20-40%) så blir all yttre påverkan i form av rullmotstånd, backar, luftmotstånd och allt annat man kan tänka sig en större del av det totala energibehovet. Samma som att en snål fossilbil påverkas mer av yttre faktorer än en som drar mycket bränsle.

Ett exempel var en Civic diesel som gick enormt snålt i en riktning men när jag vände och det var lite uppför så fördubblades förbrukningen...

Tesla är ju snålare än Leaf i högre farter tack vare lägre luftmotstånd men ökningen blir också procentuellt lägre eftersom Teslan drar mer.

Jag har tidigare varit inne och sniffat på dessa teorier men blivit totalt nerröstad, får väl se hur det går nu... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Ta en e-Golf, Leaf, I3, Zoe eller liknande. Har ca 20-25 användbara kWh. Tar då kupevärmaren 5kW och går en timme av de så är de alltså 20-25% av batterikapaciteten som försvann, oavsett alla andra faktorer som påverkar på vintern (kallt batteri, vinterdäck, modd/regn, tätare luft, kanske fel lufttryck i däcken, inga snåla originalfälgar på vintern osv)

Min Tesla P85 har tydligen ca 77kWh användbart. Tar värmaren även här 5kW så försvinner ca 7% av batterikapaciteten varje timme värmaren används. Så av den anledningen känns det inte som värmen påverkar så mycket på Teslan.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Kallt väder slår hårt på en elbil. Inte bara att uppvärmning drar mer, det är också så att batterier blir mindre effektiva och behöver uppvärmning. Här är d stor skillnad. Även om förbrukningen på fossilbilar också ökar. Som tibor skrev en gång så ökar besparingarna med elbil på vintern.

En tesla och andra elbilar som har väldigt lågt luftmotstånd och även rullmotstånd tror jag ökar mer procentuellt av snöig vägbana eller regn i luften. Även acn blir en större procentuell post när bilen i övrigt är så effektiv. Men jag tror att detta kanske är marginellt. Det är nog framförallt så att man som fossilbilsförare har sämre koll.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Kirre skrev:
På ett principiellt plan nej, men av diverse anledningar kan det lätt bli så.
En fossilbil utmärks av flera stora källor till energiförluster. Omvandlingen av värme till mekanisk energi är begränsad. Pumpförluster, som uppstår på grund av att luft sugs in, komprimeras och blåses ut kostar energi. De många metallytorna som gnids mot varandra leder till friktionsförluster som också kostar energi. En fossilmotor med stort vridmoment har ofta stor slagvolym och den har också stora pumpförluster och friktionsförluster. Med andra ord går en stor del av energin åt till att hålla igång motorn. Om den andelen är stor så blir också yttre förändringar relativt sett mindre kännbara.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Kirre skrev:

Om vi bortser från kyla som har annan påverkan, så är den enkla förklaringen att en fossilmotor får bättre verkningsgrad vid ökad belastning, medan en elmotor i princip har samma verkningsgrad oavsett belastning.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Niklas Z skrev:
Kirre skrev:
På ett principiellt plan nej, men av diverse anledningar kan det lätt bli så.
En fossilbil utmärks av flera stora källor till energiförluster. Omvandlingen av värme till mekanisk energi är begränsad. Pumpförluster, som uppstår på grund av att luft sugs in, komprimeras och blåses ut kostar energi. De många metallytorna som gnids mot varandra leder till friktionsförluster som också kostar energi. En fossilmotor med stort vridmoment har ofta stor slagvolym och den har också stora pumpförluster och friktionsförluster. Med andra ord går en stor del av energin åt till att hålla igång motorn. Om den andelen är stor så blir också yttre förändringar relativt sett mindre kännbara.
Bra förklarat, tack.
Mao ju mer effektiv drivlina, luftmotstånd och prestanda desto större blir den externa påverkan på förbrukningen?
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Kirre skrev:
Bra förklarat, tack.
Mao ju mer effektiv drivlina, luftmotstånd och prestanda desto större blir den externa påverkan på förbrukningen?
Procentuellt ja.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Ta en e-Golf, Leaf, I3, Zoe eller liknande. Har ca 20-25 användbara kWh. Tar då kupevärmaren 5kW och går en timme av de så är de alltså 20-25% av batterikapaciteten som försvann, oavsett alla andra faktorer som påverkar på vintern (kallt batteri, vinterdäck, modd/regn, tätare luft, kanske fel lufttryck i däcken, inga snåla originalfälgar på vintern osv)

Min Tesla P85 har tydligen ca 77kWh användbart. Tar värmaren även här 5kW så försvinner ca 7% av batterikapaciteten varje timme värmaren används. Så av den anledningen känns det inte som värmen påverkar så mycket på Teslan.
Njae... De där bilarna har värmepump, och i min Zoe drar den upp till som mest 2 kW när den går för fullt, och det behöver den ju sällan göra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

AC:n i Teslan är visserligen urstark, men den går sällan på max. Jag tror den drar runt 5kW som mest när den är inkopplad i laddaren, men under vanlig drift är det mycket mindre. Skillnaden mot en fossilbil är att AC-kompressorn är elektrisk, som gör att den kan styras mycket effektivt, helt oberoende av hur fort man kör, osv.
En förbränningsmotor som driver AC-kompressorn och generatorn via en rem jobbar inte nödvändigtvis i bästa vartalsområde. Tomgångskörning är extra jobbigt då motorn ibland knappt orkar driva allting. Man hör att motorljudet blir dovare när AC:n kickar in. Dieselmotorer är bättre i detta sammanhang, eftersom de har högre vridmoment vid låga vartal (=orkar bättre).
Notera att elbilars höga vridmoment är helt betydelselöst i detta sammamhang, eftersom motorn inte driver någonting annat än hjulen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Den procentuella ökningen är absolut inte densamma. Den faktiska - ja (förutom uppvärmning som blir "gratis för en fossilare).
I och med att en BEV är avsevärt energieffektivare avseende framfart men drabbas av samma behov av extraenergi vid dåligt väder, sol, snö etc. så blir den procentuella skillnaden större även om det faktiska behovet är lika.
Sedan tror jag även att BEV-ägaren har ett större intresse och därmed koll samt att det är enklare att räkna elektroner än kolvätemolekyler för bilen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Leo skrev:

Njae... De där bilarna har värmepump, och i min Zoe drar den upp till som mest 2 kW när den går för fullt, och det behöver den ju sällan göra.
På min första generations Leaf som saknar pump för värme (men har det för kyla) så blir det så, den slukar batteriet på nolltid om det är kallt och jag har värmen på.
Den går då ledigt upp i 5kW, och "komiskt" nog aldrig under ca 1,3kW (det är lixom minsta steget tydligen vilket blir lätt absurt om dt är typ 10 grader ute tex).
Så den bilen drar alltså typ 20-25% mer enbart för värme om det är lite kallt :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Värmepumpen gör mest nytta -10 till +5 ungefär enligt de diagram för elbilar jag sett. Så kallare än -10 så blir det nog mest ren "elvärme" och då ligger värmeelementen på ca 5-6kW. När de matar på för fullt.?Och det är ju då det är så kallt man får den "begränsande" räckvidden som man vill ta hänsyn till.

Att köra elbil en juni-dag som nu så är det ju oftast inga problem med räckvidden.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Värmepumpen gör mest nytta -10 till +5 ungefär enligt de diagram för elbilar jag sett. Så kallare än -10 så blir det nog mest ren "elvärme" och då ligger värmeelementen på ca 5-6kW. När de matar på för fullt.?Och det är ju då det är så kallt man får den "begränsande" räckvidden som man vill ta hänsyn till.

Att köra elbil en juni-dag som nu så är det ju oftast inga problem med räckvidden.
Zoe har inget värmeelement att ta till när det blir för kallt...
Skriv svar