Lite ostrukturerat och läsplattestavning men....
Ett par reflektioner av att kört elbil sedan Mars:
* oj vad billigt att tanka, 1.5 SEK milen. Och nu helt gratis tanka på Teslas superchargers som finns på rätt ställen i Sverige och hela Europa. När man tankar hemma kostar full tank ca 50 SEK. På långresorna blir alla stopp gratis tank! I sommar blir det Europaresa för 50 pix!
* Man glömmer snabbt vilket skräp det är att behöva åka och tanka... stå och frysa och andas in bensin... Tala inte om priset...
* ljud. Ja man tror man vill ha en motor som låter men det är ju för att det inte funnits alternativ, otroligt vad skönt det är men en motor som inte låter. Susa fram.Inget skak eller oljud. nej avgas är så ute!
* vad tyst och skönt det skulle vara om alla körde elbil! Hoppas alla mina grannar skaffar elbil!
* doften från andra bilar, jag har inte märkt hur mycket det luktar om andra bilar tills nu. usch!
* prestandan. Galet med elmotorer. Inga växlar bara rå prestanda... Elmotorer är verkligen helt överlägset.
* service? Vadå? Byta torkarblad... En elbil har ca 90% förre rörliga delar än en be sin/diesel. Få saker som kan gå sönder. Motorn är stor som en melon och har ett fåtal rörliga delar. Skönt att slippa service.
* regenerering. Ger en helt ny körstil. Man släpper gasen så laddas batteriet och bilen bromsar. Man behöver inte bromsa med vanliga bromsen 90% av tiden. Otroligt skönt sätt att köra på. En fördel är att det blir väldigt lite slitage på bromsarna liksom väldigt lite bromsdamm som ör ett helsike nör man skall tvätta bilen.
* säkerhet. Bilen är klassad som en tung SUV säkerhetsmässigt. Eftersom ingen tung motor fram eller massa konstiga delar så har man kunnat byggs en extremt stark konstruktion. Känns bra med familjen i bilen.
* utrymmen. Lastar som en Volvo V70 fast man har en hatchback. Samma igen pgr av nytänk finns massor av utrymme
* bra plats i baksätet. Helt platt golv som i en SUV gör att man sitter bra öven i mitten.
* Design och att det är som en helt vanlig bil i övrigt. Ingen rymdskeppsdesign etc.
* känslan av att körs extremt miljövänligt. Kan köra inomhus...
* värme och kyla. Grymt med luftvärmepump (vet att det inte är luftvärmepump men typ) Snabbt kyla på sommaren och värme på vintern. Inte tomgångsköra eller hålla på med motorvärmare... Kan dessutom styra på tid eller via mobilen. Kan körs kyla eller värme utan äcklig bensinmotor på tomgång. Grymt!
* låser aldrig bilen. Har den lilla keyfob i fickan. Bilen låser upp automatisk nör jag närmare mig den. Låser aldrig nör jag går ur bilen. Lägger bara i park och går. Bilen låser, larmsr och fäller in speglarna nör jag är ca 10 meter från den. Ingen start/stopp knapp eller stoppa i nyckeln i något. Sätta sig på förarplatsen, trampa på bromsen, lägg i drive och kör. Så logiskt och bra. Inte unikt elbil egentligen bara visar nytänket som Elon Musk för till bilvärlden..
* den stora 17" touchskärmen där man styr allt. Underbart! Navigation får en helt ny upplevelse. Webbrowser som fungerar! Gratis 3g följer med bilen... Givetvis WLAN, GPRS, GPS också...
* får gratis nya funktioner en gång per kvartal. Som att uppdatera telefonen. Senast var det hillhold, nya kartor, RTC mm. Referens! Inte köpa ny bil för nya funktioner...
Tesla model S är knark! Jag tog en sil och är tung knarkare nu! Var fanatisk BMW nerd i 20 år och nu helt omvänd och kör en US of A bil. Galet! Säger en hel del om hur bra Model S är...
Reflektioner sedan Mars
Moderator: Redaktion
Re: Reflektioner sedan Mars
Kul att höra!
Längtar ännu mer nu!
Bäst jag åker förbi Infra City ikväll.
Längtar ännu mer nu!
Bäst jag åker förbi Infra City ikväll.
P85D med leverans i mitten på mars!!
- Teslaspolen
- Teslaägare
Kul läsning!
Några negativa aspekter?
Fråga: Hur fungerar 3G? Vad är det för operatör? Databegränsningar? Går den att dela via blåtand/wifi till andra enheter i bilen?
Några negativa aspekter?
Fråga: Hur fungerar 3G? Vad är det för operatör? Databegränsningar? Går den att dela via blåtand/wifi till andra enheter i bilen?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Jag håller med Hybris för en gångs skull:-)
Tesla är knark!
Gällande 3G: ( inte säker till 100%) tror det är Telia som är leverantör, inga datamängdsbegränsningar, men går ej att dela/ göra till hotspot.
Använder faktiskt nästan aldrig webbrowsern, den är ganska slö jfrt med telefonen. Dessutom sitter man sällan och surfar i bilen när bilen är stilla. Men bra att ha.
Navigationen funkar bra. Google maps med trafikinfo är super!
Tesla är knark!
Gällande 3G: ( inte säker till 100%) tror det är Telia som är leverantör, inga datamängdsbegränsningar, men går ej att dela/ göra till hotspot.
Använder faktiskt nästan aldrig webbrowsern, den är ganska slö jfrt med telefonen. Dessutom sitter man sällan och surfar i bilen när bilen är stilla. Men bra att ha.
Navigationen funkar bra. Google maps med trafikinfo är super!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Nackdelarna är smågnäll. Jag kan alltid hitta detaljer men det finns ingen annan bil jag vill äga just nu.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Tack Hybris.
Det där med mindre mängder bromsdamm genom att köra med regen är ju suveränt bra! Jag tänkte inte på det, funderade tom på att beställa min bil med mörka fälgar bara för att slippa detta. Min förra bil hade keramiska bromsar och fördelen är att de är fria från bromsdamm. Livsfarliga i regn dock!
Nu kan jag låta valet av silverhjul ligga kvar med gott samvete.
Kan det inte bli "late March" snart?
Det där med mindre mängder bromsdamm genom att köra med regen är ju suveränt bra! Jag tänkte inte på det, funderade tom på att beställa min bil med mörka fälgar bara för att slippa detta. Min förra bil hade keramiska bromsar och fördelen är att de är fria från bromsdamm. Livsfarliga i regn dock!
Nu kan jag låta valet av silverhjul ligga kvar med gott samvete.
Kan det inte bli "late March" snart?
phasebox.se
P85D
P85D
Fast gråa är ju snyggast kör på det!
en detalj är att med jämna mellanrum rasta bromsarna för att undvika gnissel och rost. Även tips att optiocat pro (eller motsvarande) behandla fälgarna. Blir sjukt enkla att hålla rena med kombinationen regen och behandlade fälgar. Tänk även på att vintertider är det rekommenderat att ställa regen till low för att inte riskera att den ganska kraftiga bromsverkan genererar sladd. Iofs med lite vana fungerar det även med standard regen men ett tips inna man har vanan liksom i dessa tider med runt nollan...

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.