Hur länge håller en elbils AC?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Hur länge håller en elbils AC?

Inlägg av mati »

En AC i en bil drabbas förr eller senare av någon form av läckage. Vissa håller ganska länge, medan andra bilars AC läcker som ett såll redan efter något år. Även om de inte går sönder så tappar de effekt och blir svagare med tiden. De flesta av oss har säkert gjort den erfarenheten. Läckaget är inte bara jobbigt för ägaren, det ger också stor miljöpåverkan, eftersom kylmedlet är en extremt kraftig växthusgas. Detta är ett stort problem.
Tittar man på andra kylanläggningar, t.ex. AC i hemmet, värmepumpar, kylskåp, frys osv, så håller dessa en evighet. Inget läckage.
Anledningen är att en bil har sin AC-kompressor fastmonterad i motorn, alla andra delar sitter fast i karossen. Kopplingarna däremellan måste vara flexibla så att de inte vibrerar sönder. Detta ger upphov till läckage, i motsats till ovannämnda kylanläggningar som byggs som en enhet med täta metallrör istället för flexibla slangar och kopplingar.
Hur är det med elbilar då? Kompressorn är eldriven, den sitter i karossen tillsammans med resten av AC:n. Det behöver inte finnas flexibla slangar, eftersom ingenting vibrerar. AC:n borde ha samma livslängd som ett kylskåp, dvs nästan en evighet.
Konstigt nog har jag aldrig hört någon prata om denna stora fördel, trots att det är ett så stort problem för bensinbilar.
Eller har jag fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Re: Hur länge håller en elbils AC?

Inlägg av Sofie »

Jag tror att det som kommer hända först är att kondensorn börjar läcka.
Min teori är att vägsaltet fräter sönder kondensorn väldigt snabbt, om man inte spolar rent den vid varje tvätt av bilen på vintern.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Sofie skrev:
Jag tror att det som kommer hända först är att kondensorn börjar läcka.
Min teori är att vägsaltet fräter sönder kondensorn väldigt snabbt, om man inte spolar rent den vid varje tvätt av bilen på vintern.
Nja, det är inte det jag menar. En trasig kondensor ger visserligen upphov till läckage, men då är den som sagt trasig. Det vanliga läckaget jag menar inträffar mycket tidigare. Gasen diffunderar genom slangarna och sakta med säkert minskar trycket i systemet. Då fylls ACn på av verkstan, den fungerar ett tag till och så får man fylla på igen. Har hänt mig och många jag känner upprepade gånger. Det är ett vanligt problem. Vissa bilmärken verkar drabbas mer än andra. Jag hade en Renault en gång i tiden, då var ACn tom efter ett år. På mina andra bilar tog det lämgre tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Familjebussen som vi hade innan model S kom var fortfarande hel och fungerade efter 31000mil och 15år.
Skriv svar