DNB......är de verkligen seriösa?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- Datordoktorn
- Teslaägare
DNB......är de verkligen seriösa?
Jag är lite nyfiken på hur ni andra känner att ni blivit bemötta av Teslas finansieringspartner DNB?
Jag köper mina bilar privat, för vanliga, skattade pengar. Har som bekant en Model S idag men vill byta till en nyare. Ville lägga 30 % kontant men fick bara svaret av DNB att "ingen får låna mer än en årslön till en bil"!
Jag har en årslön strax under 500 kkr och amorterar tokmycket på min nuvarande bil, så mycket att jag skulle kunna amortera betydligt mindre på en ny bil och ändå hålla mig "rätt sida" om återköpsgarantin.
Men, med mina premisser kan jag helt enkelt inte låna pengarna av DNB och få del av återköpsgarantin eftersom man då måste låna 50-80 % av DNB (minsta kontantinsats 20 - max 50). Så har åtminstone jag läst villkoren.
Är det någon annan som känner igen sig i det här? Följden blev att det helt enkelt inte blev något bilbyte. Undrar om Tesla fattar att de tappar försäljning på att låta DNB vara finansieringspartner?
Jag köper mina bilar privat, för vanliga, skattade pengar. Har som bekant en Model S idag men vill byta till en nyare. Ville lägga 30 % kontant men fick bara svaret av DNB att "ingen får låna mer än en årslön till en bil"!
Jag har en årslön strax under 500 kkr och amorterar tokmycket på min nuvarande bil, så mycket att jag skulle kunna amortera betydligt mindre på en ny bil och ändå hålla mig "rätt sida" om återköpsgarantin.
Men, med mina premisser kan jag helt enkelt inte låna pengarna av DNB och få del av återköpsgarantin eftersom man då måste låna 50-80 % av DNB (minsta kontantinsats 20 - max 50). Så har åtminstone jag läst villkoren.
Är det någon annan som känner igen sig i det här? Följden blev att det helt enkelt inte blev något bilbyte. Undrar om Tesla fattar att de tappar försäljning på att låta DNB vara finansieringspartner?
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Re: DNB......är de verkligen seriösa?
många som lånar ut pengar blir väldigt restriktiva och anför konstiga skäl, när det bara är åldern som är "fel",
min dotter 28 har bättre kreditscore än mig, samma lön ungefär, jag har lätt 10ggr mer tillgångar än hon har, som hon visserligen kanske får 1/3 av men
min dotter 28 har bättre kreditscore än mig, samma lön ungefär, jag har lätt 10ggr mer tillgångar än hon har, som hon visserligen kanske får 1/3 av men
ms 76132 "Eleamore"
Kontaktade du DNB själv eller bad du om en offert från Tesla?
Har en känsla att förfrågan måste går från
dig -->Tesla-->DNB.
Var också tydlig med att du gör dig av med nuvarande bil, således betalar av befintligt lån innan du köper ny bil.
dig -->Tesla-->DNB.
Var också tydlig med att du gör dig av med nuvarande bil, således betalar av befintligt lån innan du köper ny bil.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag tycker också de resonerar jättekonstigt. Med tanke på de höga garanterade restvärdena så tar de ju inga direkta risker - de får mer än hälften av den totala amorteringen up front, och ändå gnäller de.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Det luktar missförstånd lång väg här. Kontakta dem igen och prata med en annan handläggare eller som nämnts gå via Tesla?
Lycka till.
Lycka till.
Tesla Model Y
- Datordoktorn
- Teslaägare
Testade bägge vägarna med samma svar. Teslas säljare "var medveten om problemet och hade hört det tidigare".Zoidberg skrev:Kontaktade du DNB själv eller bad du om en offert från Tesla?
dig -->Tesla-->DNB.
Att jag skulle byta bil och lösa det gamla lånet först var jag oerhört tydlig med på bägge ställena.
Men följdfrågan, finns det någon här som köpt privat och fått låna mer än sin taxerade inkomst hos DNB?
Leaf Tekna 2015
Elskåp (e-NV200 2017)
Finns det någon här som tjänar mer än 1,2miljoner kr i årslön och köper sin bil privat? Eller hur räknar de?
Har du tittat på andra banker? Du missar iofs resvärdesgarantin men det kanske inte gör jättemycket om "alla" andra har den, blir som ett vaccin liksom.
Har du tittat på andra banker? Du missar iofs resvärdesgarantin men det kanske inte gör jättemycket om "alla" andra har den, blir som ett vaccin liksom.
Kan det ha att göra med att de har en relativt bra ränta? Idag 2,25. Om jag tittar på "min" bank Swedbank så ska de ha 4,2 för ett billån.
Vad det gäller restvärdesgarantin så behöver man inte gå via DNB utan det finns andra godkända bolag när det gäller företagsleasing. Har du frågat om det finns alternativ när det gäller privatköpare?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Datordoktorn
- Teslaägare
Jag har mitt lån idag i Swedbank......med 2,17 % i ränta....och då är det just ett billån. Inte huset som säkerhet eller nåt sånt fusk.Jerker skrev:Kan det ha att göra med att de har en relativt bra ränta? Idag 2,25. Om jag tittar på "min" bank Swedbank så ska de ha 4,2 för ett billån.
Leaf Tekna 2015
Elskåp (e-NV200 2017)
OK, jag har ju aldrig förhandlat med dem om nåt billån. Jag kollade bara räntan på hemsidan. Det går väl att få bättre ränta om man sätter sig med en handläggare då...Datordoktorn skrev:Jag har mitt lån idag i Swedbank......med 2,17 % i ränta....och då är det just ett billån. Inte huset som säkerhet eller nåt sånt fusk.Jerker skrev:Kan det ha att göra med att de har en relativt bra ränta? Idag 2,25. Om jag tittar på "min" bank Swedbank så ska de ha 4,2 för ett billån.
Jag köpte Ferrarin privat och lånade dubbelt upp mot min årsinkomst hos Nordea.
Hur kan inkomst vara enbart kriterium vid lån? Om jag vinner 100 miljoner på lotto och slutar jobba, få jag då inte ta nåt lån eftersom jag inte har inkomst? Nu behöver man ju kanske inte ta lån för bil om man har 100 miljoner, men principen borde vara den samma.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tog finans på 50% och har en årslön på 0:-
och det var inga problem. Dom kanske klantade sig eller så hade jag tur. Efter det har jag pytsat in ett par 6 siffriga amorteringar och har väl någon kvar men räntan är för låg för att betala av det egentligen. Får jag högre avkastning i ett annat hörn har jag ingen brådska att betala av något i det andra hörnet.

Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Men dom tittar väl också på kapitalinkomst? Det kanske alla här i tråden har räknat med som inkomst?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Under vissa perioder har vet jag att de sinnesförvirrade bankerna helt klart har sett endast till lönen. Under andra perioder så är det förmodligen lönsammare att låna ut och då går det bra bara man har kapital... Man vet aldrig.

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
När jag löste lånelöfte för att eventuellt köpa bostad så tyckte Swedbank att min inkomst av kapital absolut inte skulle räknas - trots att det är aktieutdelning från mitt eget företag, och alltså bara ett sätt för mig att få högre lön med mindre skatt. I och för sig verkar S-regeringen nu ge dem rätt i det antagandet, genom att de tänkt strypa de generösa utdelningsreglerna...
Så väldigt gynnsamma är ju inte utdelningsreglerna om man håller sig under statligskattgränsen. Med utdelning behåller du 62% och med lön 56%. Men lönen ger pension och sgi också.danni skrev:När jag löste lånelöfte för att eventuellt köpa bostad så tyckte Swedbank att min inkomst av kapital absolut inte skulle räknas - trots att det är aktieutdelning från mitt eget företag, och alltså bara ett sätt för mig att få högre lön med mindre skatt. I och för sig verkar S-regeringen nu ge dem rätt i det antagandet, genom att de tänkt strypa de generösa utdelningsreglerna...
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Nej, men vem klarar sig på så lite pengar att man kan hålla sig under statlig skatt utan utdelning? Inte jag i alla fall.jonas skrev:Så väldigt gynnsamma är ju inte utdelningsreglerna om man håller sig under statligskattgränsen. Med utdelning behåller du 62% och med lön 56%. Men lönen ger pension och sgi också.danni skrev:När jag löste lånelöfte för att eventuellt köpa bostad så tyckte Swedbank att min inkomst av kapital absolut inte skulle räknas - trots att det är aktieutdelning från mitt eget företag, och alltså bara ett sätt för mig att få högre lön med mindre skatt. I och för sig verkar S-regeringen nu ge dem rätt i det antagandet, genom att de tänkt strypa de generösa utdelningsreglerna...
Med lön behåller jag som bor i högbeskattade Göteborg ca 51%, inte 56%, men ja, upp till statlig skatt är det ändå överlag bättre att ta lön. Men däröver är det ju inget snack om saken, utdelningen sänker skatten nåt oerhört. Jag tog 256k i utdelning förra året och hade jag tagit ut motsvarande mängd pengar som lön istället hade jag fått skatta bort nästan exakt 100k mer. En regel som sänkte min skatt med 100k på ett år får man väl ändå anse är ganska generös!
Jag har min bil privat finansierad via DNB och jag har inte 1,2 miljoner i årslön...
Bilen beställdes förra sommaren och levererades i september. Då var det inga problem att få lån via DNB. Betalade 30% i handpenning...
/Jonas
Bilen beställdes förra sommaren och levererades i september. Då var det inga problem att få lån via DNB. Betalade 30% i handpenning...
/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- Datordoktorn
- Teslaägare
Ok, bara så jag har det här rätt för mig.....du köpte en bil för runt miljonen, lade upp 300 som kontantinsats och lånade 700 av DNB med en årsinkomst under 700?JonasH skrev:Jag har min bil privat finansierad via DNB och jag har inte 1,2 miljoner i årslön...
/Jonas
Undrar vad fan det har emot mig i så fall? Kanske dags att raka och klippa sig? Jag som alltid har skött min ekonomi absolut klanderfritt....
Leaf Tekna 2015
Elskåp (e-NV200 2017)
Du har fattat helt rätt. Fast bilen kostade nästan 1,2 så ungefär 800' i lån.
Kanske har med ålder att göra? Gråa hår kanske hjälper lite.
Kanske har med ålder att göra? Gråa hår kanske hjälper lite.

TMS LR UltraRed, FSD
Jag har inget billån men jag har danske bank på lägenhetslånet. De erbjöd mig mer än 1 miljon mer i lån än övriga banker. Mitt lghlån är nästan 7ggr min årslön. Så det där låter konstigt, även om de kan ha olika regler för bil och lgh lån.
Helt klart olika regler bil/lägenhet...
Lägenheter krockar sällan eller tappar halva värdet på några år normalt.
Dvs helt olika form av säkerhet/risk från bankens sida.
Lägenheter krockar sällan eller tappar halva värdet på några år normalt.
Dvs helt olika form av säkerhet/risk från bankens sida.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Antingen har de ändrat sig eller så har de sett något... Har du gjort många kreditansökningar? Att ha många eftersfrågningar drar ju ner betyget.Datordoktorn skrev:Ok, bara så jag har det här rätt för mig.....du köpte en bil för runt miljonen, lade upp 300 som kontantinsats och lånade 700 av DNB med en årsinkomst under 700?JonasH skrev:Jag har min bil privat finansierad via DNB och jag har inte 1,2 miljoner i årslön...
/Jonas
Undrar vad fan det har emot mig i så fall? Kanske dags att raka och klippa sig? Jag som alltid har skött min ekonomi absolut klanderfritt....
Tror knappast de har koll på din hårväxt