DB Autozug
Moderator: Redaktion
DB Autozug
För den som av någon outgrundlig anledning inte vill köra sin Tesla hela vägen på Europasemestern kan jag meddela att Model S fungerar alldeles utmärkt att ta på biltåg i Tyskland. DB Autozug är dock inte vad det en gång varit och det går inte längre att åka lika långt som tidigare. Vi saknade även den tidigare fantastiska restaurang-vagnen när vi åkte sträckan Lörrach - Hamburg för att hinna hem till midsommar efter att sett Sverige - Belgien i Nice. Enligt vad jag hört är DB på väg att lägga ned biltåget så det kanske är sista chansen nu i sommar. Tesla gick inte att välja som förvalt bilmärke utan det får skrivas in separat. Glöm sedan inte Regbevis då de behöver uppgifterna vid incheckning.
Re: DB Autozug
Nej, men får några år sedan åkte vi från Hamburg till Narbonne i södra Frankrike vilket då var ett mycket smidigt sätt att ta sig en så lång sträcka utan byten. Nu kändes det som ett gränsfall om det var värt det med tanke på den totala tiden inklusive på- och avlastning. Fördelen var väl att vi fortfarande fick en natts sömn på vägen...
Jag har just återkommit efter en road trip till Frankrike och Tyskland och rekommenderar biltåget varmt. Vi har använt det flera gånger tidigare då man kunde komma ända ner till Verona, vilket gjorde resan med egen bil till Italien klart mycket vilsammare.
I år är Hamburg-Lörrach längsta möjliga sträcka. Vi tog färjan Trelleborg-Travemunde och bilen den korta biten Travemunde-Hamburg för att köra på biltåget och vakna upp nästa morgon i Lörrach. Därifrån var avståndet till SuC i Mullhouse (Alsace) lagom för ett laddningsstop och fika på det mycket gästvänliga hotell som ligger vid SUC. Därefter drog vi vidare mot Bourgogne och SuC Beaune, där vi också bodde några dagar. På hemvägen körde vi upp genom Tyskland och trots att inte semestertrafiken startat på allvar var det riktigt besvärlig trafik på Autobahn. Inga problem med laddning dock alls. Vi kunde gå på bilens rekommenderade Suc hela resan och JA - jag är ännu kärare i min S70 nu än innan.
I år är Hamburg-Lörrach längsta möjliga sträcka. Vi tog färjan Trelleborg-Travemunde och bilen den korta biten Travemunde-Hamburg för att köra på biltåget och vakna upp nästa morgon i Lörrach. Därifrån var avståndet till SuC i Mullhouse (Alsace) lagom för ett laddningsstop och fika på det mycket gästvänliga hotell som ligger vid SUC. Därefter drog vi vidare mot Bourgogne och SuC Beaune, där vi också bodde några dagar. På hemvägen körde vi upp genom Tyskland och trots att inte semestertrafiken startat på allvar var det riktigt besvärlig trafik på Autobahn. Inga problem med laddning dock alls. Vi kunde gå på bilens rekommenderade Suc hela resan och JA - jag är ännu kärare i min S70 nu än innan.
Ja, jag håller med, Tesla fungerar nu mycket smidigt i Europa (med eller utan Autozug) och även vi hade många trevliga SuC stopp på vår resa. Många gånger är det faktiskt en fördel att få färdiga förslag på stopp på vägen. Vi upptäckt trevliga ställen i anslutning till SuC som vi annars inte hade hittat. Jag skrev lite om det under den övergripande tråden för Supercharger här på forumet.