Laddsladd (UMC+Schuko) blir väldigt varm efter laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Laddsladd (UMC+Schuko) blir väldigt varm efter laddning

Inlägg av Feddan »

På mitt jobb så finns det några laddplatser som är 1-fas 16A. Jag brukar ladda i snitt 2 gånger per vecka. När jag laddar så laddar jag i 13A i 8-9 timmar.

Men de senaste två gångerna som jag kommit till bilen efter jobbet så har jag märkt att laddsladden varit väldigt varm. Är detta normalt? Jag blir orolig att det är farligt.

Laddplatserna är i ett parkeringsgarage, så bilen står i skugga hela dagarna. Jag skulle gissa runt 20 grader.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddsladd (UMC+Schuko) blir väldigt varm efter laddning

Inlägg av Bjelke »

Är det själva kabeln som blir varm eller kontakten?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

låter konstigt om det inte är i solen. Ett tips när du står i solen är annars att se till att kabeln inte är tvinnad, rullad, ligger i en hög. Bäst avkylningseffekt om den ligger utrullad och utan att korsa sig själv.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Bjelke skrev:
Är det själva kabeln som blir varm eller kontakten?
Både och, men verkade vara mest närmast själva Schuko-änden.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Du kan ha 2 olika problem spänningsfall i Vägguttaget/Shouko pluggen eller i sladden om den är böjd för många gånger
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Ersätt schucko med riktiga typ2 uttag istället.
Wallbox är gjort för ändamålet. Finns många prisvärda idag. Det mest prisvärda (5978:- långsladd) är Teslas egen Wallbox som klarar upp till 22kW trefas.

Enfas typ 2 kan man få för några tusenlappar.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Dra ned strömmen till 6-8A och gå ut under dagen och känn om det fortfarande blir varmt. Värme är tecken på "dålig kontakt/klena kablar" och innebär då en brandrisk. Få dit en elektriker som kan se över installationen. En garagebrand pga elbilsladdning vore smaskens för alla elbilsskeptiker...
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Jag skulle vilja säga:
Definiera varmt?

Att köra 13A i ett antal timmar kommer skapa värme i kabeln. Är den lite varmare än utetemp, ja nog helt normalt. Men är den varm så att man reagerar när man tar på den, ja då kanske det är något problem.

Värmeutveckling i kabel är inget konstigt/ovanligt, när man kör hög belastning under längre tid.
Men det får ju absolut inte bli FÖR varmt.

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Jocce skrev:
Jag skulle vilja säga:
Definiera varmt?

Att köra 13A i ett antal timmar kommer skapa värme i kabeln. Är den lite varmare än utetemp, ja nog helt normalt. Men är den varm så att man reagerar när man tar på den, ja då kanske det är något problem.

Värmeutveckling i kabel är inget konstigt/ovanligt, när man kör hög belastning under längre tid.
Men det får ju absolut inte bli FÖR varmt.

/Jocce
Det är inte så jag bränner mig men nog känner jag att den är varm. Jag vet inte vad som vore en bra liknelse... att hålla i en kopp kaffe kanske? Man känner att det är varmt men man bränner sig inte.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har för mig att vid dryga 50gr så vill man inte hålla många sekunder. Prova att ställa ner strömmen. Tycker nog att "ljummen" inte är något konstigt men "varm =nästa inte kunna hålla" känns som tecken på att det är läge att undersöka att allt är ok, (särskilt om det ligger i skuggan heller)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Tror det du skrev först "väldigt varm" är den rätta beskrivningen och då är det iaf något som inte är helt ok.
Rådet att sänka strömmen till att börja med är nog bra, sedan borde man leta efter orsaken.
Vore det själva kabeln så borde hela kabeln bli varm (om den inte ligger delvis i spiral/hög/vikt) och är det kontakten så blir det ju varmast
närmast den såklart. Det kan då vara både i själva kabelkontakten eller dålig kontakt inne i uttaget, och tom ännu bökigare inne bakom uttaget där det inte
bör sitta klämkontakter i någon form såvida dom verkligen inte är gjorda för att klara 13A ("std"-varianten gör det inte).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Om du drar ur UMC'n medan bilen laddar med t.ex. 13A så kommer det bli en liten ljusbåge inne i kontakten varje gång du drar ur kontakten. Denna ljusbåge kommer slita på (Tänk liten svetsbåge.) blecken i kontakten och efter en viss tid (Beroende på uttagets kvalitet.) så kommer kontaktytan att minska. När kontaktytan minskar ökar strömmen i de ytor som har kontakt och med ökad strömstyrka kommer ökad väremeutveckling. Ökad värme -> Resten räknar du enkelt ut ... ;-)

Blir din UMC lika varm på andra ställen eller gäller det bara i jobbuttaget? Är det olika i de olika utttagen på jobbet? Prova runt för att se var "felet" ligger. Som sagts tidigare varm/ljummen kommer den bli men om du upplever kabeln som het d.v.s. över 40grader så skulle jag börja kolla upp det hela.

Så se alltid till att avsluta laddningen INNAN ni drar ur kontakten. Detta är en av anledningarna till varför många förespråkar fasta laddboxar före laddsladdar.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Titta framför allt på stiften om de ser överhettade ut. 40-50°C kan ju en sladd bli bara av att ligga i solen. Ta ett stearinljus ta ur kabeln när den laddat några timmar och för stiften mot stearinljuset. Om stearinet smälter efter stiften är det för varmt annars inte. stearin smälter mellan 60 och 70 °C.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

jonas skrev:
Enfas typ 2 kan man få för några tusenlappar.
Va? Var har du hittat en wallbox med typ2 för några tusenlappar? Teslas verkar ju typ billigare än alla andra wallboxar som finns.. Även medtaget enfas...

En wallbox för under 3000kr med fast typ2 vore fint! Det skulle kunna ersätta min CEE enfas kabel och uttag.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Rolec hade tidigare uttag som man kunde ersätta befintliga motorvärmaruttag med. Hittar ingen representant i Sverige nu. Den förra NorrPro gick i konkurs som avslutades april i år.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Skriv svar