Tesla Wall Connector till BRF, bra idé?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare

Inlägg av Teslalink »

Hej

tänkte ligga på BRF att sätta upp ett gäng laddboxar inför Model 3 som jag beställt :) och funderar på hur det skulle funka med Teslas Wall Connector. Det som tilltalar mig med den är effektfördelningsfunktionen och att den har ett bra pris.

Lite frågor kring detta:
1. Det är ju inte bara Teslor som skall kunna laddas. Vad jag förstår så kan alla EV med type2 laddas bakom HPWC och Type1 med adapter?
2. Kan man få det att funka sömlöst med load sharing? Tänker mig 4st boxar. Vad skulle resultatet bli om där står:
Tesla, tom, tom, tom = 11kW, 0, 0, 0 ?
Tesla, Tesla, tom, tom = 5,5kW, 5,5kW, 0, 0 ?
Tesla, eGolf, tom, tom = 5,5kW, 5,5kW, 0, 0 ?
osv...

Eller måste man konfigurera respektive box att den går på egen fas (Volvo och eGolf tror jag idag är bara 1-fas laddning på?) och dedikera en box för hur bilen ser ut?

Jag ställer kanske mina frågor dumt men mina elkunskaper sträcker sig inte så långt.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Tesla boxar kan installeras så alla bilar med type 2 kan ladda
Boxen har egen elektronik som styr load sharing en box är då master och andra är kopplade till den som slavar
Vet inte hur strömen fördelas exakt men det är lite smartare än att dela på 11kW och så klarar boxen 22kW
Type 2 till type 1 adapter vet jag inte finns mer än hemmabygge huruvida dessa funkar med tesla walbox vet jag inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar