UMCn för känslig?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Kontakt:

UMCn för känslig?

Inlägg av inCup1 »

Blir till och åka diesel bil tills SC Mölndal öppnar på måndag :twisted:
fick för mig att prova ladda på ett shuko uttag idag har ju aldrig använt den adaptern och fanns inget 3 fas på plats,
Inte ett liv i laddaren har då för mig att man ska vända på kontakten , fortfarande ingen reaktion på umc :?:
Nu hade jag tillräckligt för att komma hem igen så ingen fara väl hemma byter jag tillbaka till 3 fas adaptern och pluggar in fortfarande inget liv i UMCn
Efter samtal med supporten och diverse sköna tips ( har du ström i uttaget ? Ja! kan du åka till ett annat hus och prova?? varför då?!) så fick jag ge upp den är DÖD.
så nu står jag med obrukbar bil över midsommar i väntan på att få tag i ny UMC suck!
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: UMCn för känslig?

Inlägg av e5m1r »

Tråkigt
själv har jag fördelen att det inte är längre än hundra meter till allmän type 2 om det skulle gå åt pipan hemma.

Kör de inte ut UMC till fig du är liksom strandsatt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Inte för att det hjälper dig just nu men jag skulle nog satsa på en väggladdare så att jag inte är beroende av UMC:n för hemladdning.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Inlägg av Fuelman »

Hej, samma sak hände mig för ett halvår sedan. Det finns en liten röd "RESET" knapp på UMC-n. Har du provat den? Om det ändå inte fungerar - Ring Tesla support och be dem guida dig. De gör då det hela i någon speciell sekvens. För mig ordnade det sig efter samtal med support.

Alternativt kan även UMC-n vara regnskadad.
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenth4336

Inlägg av Kenth »

Kanske finns det någon vänlig Teslaägare i närheten som har möjlighet att låna ut sin UMC (om inte återställning av UMC löser problemet) ?
I området där jag bor finns det ett antal Teslor. Vet ej hur det ser ut i din närhet (Borås-trakten ?)

Har själv 2 UMC då den ena alltid är upphängd i garaget för laddning hemma, medan den andra följer med i bilen för laddning på annan ort.
Har valt detta istället för fast laddning hemma just för att undvika fallet att UMC går sönder och att då inte ha möjlighet att ladda.
Har dock ej haft problem med UMC på mina dryga 2 år med bilen.
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Alternativ är nog bra att ha så att allt inte hänger på en adapter. Ett bra alternativ är ju Chademo som finns lite överallt. Ett annat är ju som nämnts ovan att ha en extra UMC i bilen eller en fast vägbox hemma.

Kanske finns det någon som kan låna ut en Chademo adapter? Då skulle du kunna komma till Clevers laddare i Borås kanske?
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av inCup1 »

ja det får nog bli en laddbox hemma nu när dom finns till vettiga priser så man inte är helt låst till en laddare.
jag har ju kvar i batteriet så jag kommer till SC Mölndal på måndag så jag är ju inte helt strandsatt får lov och låna fruns MB vid behov :?
men det är klart håller vädret i sig så har jag en ursäkt att köra hoj i helgen :mrgreen:
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Ja, var bor du? Finns någon Tesla ägare i närheten lånar vi säkert ut vår UMC några timmar. (Skulle det vara Boråstrakten, där det finns många Teslor, så är väl risken stor att de flesta åkt til kusten över helgen).
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Du bör kunna få en hemkörd! Dels har Tesla gjort det tidigare vid problem och dels är UMCn, iaf den äldre, inte av "skottsäker" kvalitet, vilket man bör kräva när det gäller en så viktig komponent.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av inCup1 »

hanty skrev:
Ja, var bor du? Finns någon Tesla ägare i närheten lånar vi säkert ut vår UMC några timmar. (Skulle det vara Boråstrakten, där det finns många Teslor, så är väl risken stor att de flesta åkt til kusten över helgen).
Ja skulle det finnas någon snäll tesla ägare i borås regionen som inte har dragit till kusten så lånar jag jätte gärna en UMC ett par timmar
om någon ser detta så skicka mig isåfall ett sms med adress och tid när det passsar att låna ut en stund . 0705-450036
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av inCup1 »

Gustafsson skrev:
Du bör kunna få en hemkörd! Dels har Tesla gjort det tidigare vid problem och dels är UMCn, iaf den äldre, inte av "skottsäker" kvalitet, vilket man bör kräva när det gäller en så viktig komponent.
do skulle säkert köra hem en till mig brukar vara hög service nivå men däremot inte när SC är stängt så först måndag kunde dom hjälpa mig och då ska jag själv till Mölndal så det går fortare att åka dit
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Du kan låna min, om Du vill. Kan dock inte leverera till Dig eftersom jag jobbar :evil:
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av inCup1 »

Jojo skrev:
Du kan låna min, om Du vill. Kan dock inte leverera till Dig eftersom jag jobbar :evil:
Håller du till i Borås trakten jojo?
Isåfall skulle jag gärna låna den 4 timmar om det funkar ? :)
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Du har PM...
Cheers
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Här var man sen på bollen. Jag har en du kan låna också om det inte redan är för sent.

O7O5849136
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av inCup1 »

Haglund skrev:
Här var man sen på bollen. Jag har en du kan låna också om det inte redan är för sent.

O7O5849136
skulle vara kanon och låna ett par timmar idag sms mig när och var jag finns hemmavid och kan komma när som
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av inCup1 »

Då har man fått en ny UMC idag fuktskadad var dommen på den gamla .

Tackar Haglund för laddning igår samt trevlig pratstund två tesla nördar imellan
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Haglund skrev:

O7O5849136
Jösses. Byt plats på 8 & 9 i ditt telefonnummer och du hamnar hos mig. Fick gnugga mig i ögonen då jag trodde du skrivit mitt nummer först, och jag har ingen UMC än ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

inCup1 skrev:
Tackar Haglund för laddning igår samt trevlig pratstund två tesla nördar imellan
Ingen orsak! Bara trevligt!
themax skrev:
Haglund skrev:
O7O5849136
Jösses. Byt plats på 8 & 9 i ditt telefonnummer och du hamnar hos mig. Fick gnugga mig i ögonen då jag trodde du skrivit mitt nummer först, och jag har ingen UMC än ...
Härligt! Då vet jag vart folk som råkat slå fel nummer egentligen ska! :D
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

inCup1 skrev:

Byter de bara ut den eller anses det att den är felhanterad och du debiteras en ny?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det finns ju massa alternativ till laddning, typ 2 och Chademo finns på massa ställen och SuC om man åker förbi dem. Antar att du inte har typ2 kabel och ingen Chademo adapter? Isf kan du ändå ladda på clever på statoil som har fast typ två kabel och samtidigt ta en promenad in till stan och äta en god lunch eller liknande. Men 5kr/kwh tycker många iofs är "hutlöst dyrt".

Fint att du löste det på annat sätt och fick en trevlig pratstund också :)
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av inCup1 »

lator skrev:
inCup1 skrev:

Byter de bara ut den eller anses det att den är felhanterad och du debiteras en ny?
Dom bytte ut utan krångel och med samma trevliga bemötande som alltid . Men med rekommendationen att ha någon form av tak eller regn skydd över UMC när man laddar .
Den är ju klassad att tåla och vara utomhus så rent krasst bör det ju vara produktionsfel om den inte tål det
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Trevligt! Vet flera som har fått problem efter att den blivit utsatt för större mängder vatten.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Nån som vet om den nya med helplastad knapp ær bættre ? Har någon haft problem med en sådan ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar