Fungerar inte Frans sökmotor till det du vill göra?Pontus skrev:Men jag tänkte att någon visste eller har tillgång till hela registret.
Stulen laddkabel
Moderator: Redaktion
Re: Stulen laddkabel
Verkar bara kunna se hur många av en viss modell som finns i området, ser inte färg eller reg.nummer på dessa.Fredriksv skrev:Fungerar inte Frans sökmotor till det du vill göra?Pontus skrev:Men jag tänkte att någon visste eller har tillgång till hela registret.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Tror attpolisen kan du nog glömma! Går det att ta på hemförsäkringen? Jag hade gjort en polisanmälan iaf oavsett
Anmälan gjord och det går på företagets bilförsäkring.Alx skrev:Tror attpolisen kan du nog glömma! Går det att ta på hemförsäkringen? Jag hade gjort en polisanmälan iaf oavsett
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Jag är glad att jag har två stora schäferhundar som springer omkring hemma. Den som ändå är så korkad och kommer och stjäl nånting från min tomt gör det nog aldrig mer sen. Fast då kommer förmodligen polisen ganska omgående. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vad händer egentligen om hundarna sliter tjuven i stycken? blir du åtalad då? antar att man inte får misshandla en tjuv hur mycket som helst även om det de facto inte är du personligen som gör det.mati skrev:Jag är glad att jag har två stora schäferhundar som springer omkring hemma. Den som ändå är så korkad och kommer och stjäl nånting från min tomt gör det nog aldrig mer sen. Fast då kommer förmodligen polisen ganska omgående.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja, jag blir åtalad. I Sverige har jag som hundägare ett strikt ansvar. Det betyder att jag kommer att hållas ansvarig för all skada min hund orsakar. Det spelar ingen som helst roll om det är mitt fel eller inte.HelectriC skrev:vad händer egentligen om hundarna sliter tjuven i stycken? blir du åtalad då? antar att man inte får misshandla en tjuv hur mycket som helst även om det de facto inte är du personligen som gör det.mati skrev:Jag är glad att jag har två stora schäferhundar som springer omkring hemma. Den som ändå är så korkad och kommer och stjäl nånting från min tomt gör det nog aldrig mer sen. Fast då kommer förmodligen polisen ganska omgående.
Exempel: Jag går och rastar min hund. Hunden är kopplad. Det kommer en snubbe och överfaller mig. Hunden försvarar mig och biter snubben i benet. Jag klarar mig utan en skråma, hunden likaså. Då är det mitt fel att hunden har bitit och jag måste betala skadestånd. Jag begår ett brott om min hund biter en människa.
Exempel 2: jag går och rastar min hund, hunden går i koppel. Det kommer en lös hund springandes utan koppel och kastar sig på min hund och biter den. Min hund är dock starkare och skadar den andre hunden allvarligt (eller biter ihjäl den i värsta fall). Återigen är det mitt ansvar, eftersom det var min hund som har orsakat den större skadan. Jag måste betala skadan, det har dock inte begåtts något brott. Hundslagsmål betraktas som olycka. Skadas båda hundarna så kan man kvitta skadorna mot varandra.
Enligt mig är denna lag en av Sveriges mest korkade, och ingen som inte har hund själv kan tro att det verkligen är sant. Men så är det.
Vakthundar är egentligen inget att ha i Sverige, eftersom man kan få jätteproblem när de faktiskt gör sitt jobb. I avskräckande syfte fungerar de dock. Det är ju ingen som vill bli biten oavsett.
Inte om hunden inte agerar värre än vad som skulle anses ok som nödvärn i detta fall väl? Även om jag inte är säker på att alla hundar har läst förarbetena till lagarna som behandlar nödvärn i den utsträckning man skulle önska.mati skrev:Ja, jag blir åtalad. I Sverige har jag som hundägare ett strikt ansvar. Det betyder att jag kommer att hållas ansvarig för all skada min hund orsakar. Det spelar ingen som helst roll om det är mitt fel eller inte.
Exempel: Jag går och rastar min hund. Hunden är kopplad. Det kommer en snubbe och överfaller mig. Hunden försvarar mig och biter snubben i benet. Jag klarar mig utan en skråma, hunden likaså. Då är det mitt fel att hunden har bitit och jag måste betala skadestånd. Jag begår ett brott om min hund biter en människa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det här är faktiskt inte nödvändigtvis helt sant. Vi har ansvarsfrihet vid nödvärn i Sverige, och jag kan mycket väl tänka mig att det skulle gälla i de här fallen. Dvs om det är fara för ditt liv och din hund ingriper så skulle jag kunna tänka mig att det kan klassas som nödvärn. Man får även använda nödvärn för att skydda sin egendom (sin hund) under vissa omständigheter, så även där är det tänkbart att du skulle kunna bedömas som ansvarsfri om din hund (eller du för den delen) tvingades döda en annan hund för att skydda din hunds liv. Med vakthundar är det dock lite knivigare.mati skrev:Exempel: Jag går och rastar min hund. Hunden är kopplad. Det kommer en snubbe och överfaller mig. Hunden försvarar mig och biter snubben i benet. Jag klarar mig utan en skråma, hunden likaså. Då är det mitt fel att hunden har bitit och jag måste betala skadestånd. Jag begår ett brott om min hund biter en människa.
Exempel 2: jag går och rastar min hund, hunden går i koppel. Det kommer en lös hund springandes utan koppel och kastar sig på min hund och biter den. Min hund är dock starkare och skadar den andre hunden allvarligt (eller biter ihjäl den i värsta fall). Återigen är det mitt ansvar, eftersom det var min hund som har orsakat den större skadan. Jag måste betala skadan, det har dock inte begåtts något brott. Hundslagsmål betraktas som olycka. Skadas båda hundarna så kan man kvitta skadorna mot varandra.
Enligt mig är denna lag en av Sveriges mest korkade, och ingen som inte har hund själv kan tro att det verkligen är sant. Men så är det.
Vakthundar är egentligen inget att ha i Sverige, eftersom man kan få jätteproblem när de faktiskt gör sitt jobb. I avskräckande syfte fungerar de dock. Det är ju ingen som vill bli biten oavsett.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag vet inte hur det är med nödvärn, men det är lite knivigt. Om jag själv slår ihjäl en annan hund i nödvärn är det okej. Min hund däremot får inte göra det, som jag har förstått det. Det är nog likadant när jag vill skydda min egendom. Då får jag använda måttligt våld, jag får typ hålla fast tjuven och så, men inte mycket mer än så. Hundbett anses nog nästan alltid som övervåld, det är väl i princip bara när min hund försöker rädda mitt liv som jag skulle kunna klara mig undan åtal, precis som du säger.danni skrev:Det här är faktiskt inte nödvändigtvis helt sant. Vi har ansvarsfrihet vid nödvärn i Sverige, och jag kan mycket väl tänka mig att det skulle gälla i de här fallen. Dvs om det är fara för ditt liv och din hund ingriper så skulle jag kunna tänka mig att det kan klassas som nödvärn. Man får även använda nödvärn för att skydda sin egendom (sin hund) under vissa omständigheter, så även där är det tänkbart att du skulle kunna bedömas som ansvarsfri om din hund (eller du för den delen) tvingades döda en annan hund för att skydda din hunds liv. Med vakthundar är det dock lite knivigare.
Grundregeln är att det är hundägarens fel/ansvar. Sen finns det alltid undantag.
Jo, det är ju ett problem att många hundar är ganska dåliga på svensk lagstiftning. Det är precis därför det är mitt ansvar att se till att hunden inte biter någon, alternativt att den bara biter lagon hårt om det nu verkligen handlar om nödvärn, dvs fara för mitt liv.bylund skrev:Inte om hunden inte agerar värre än vad som skulle anses ok som nödvärn i detta fall väl? Även om jag inte är säker på att alla hundar har läst förarbetena till lagarna som behandlar nödvärn i den utsträckning man skulle önska.mati skrev:Ja, jag blir åtalad. I Sverige har jag som hundägare ett strikt ansvar. Det betyder att jag kommer att hållas ansvarig för all skada min hund orsakar. Det spelar ingen som helst roll om det är mitt fel eller inte.
En intressant frågeställning är ju vad som skulle ske om jag ligger medvetslös efter att någon har överfallit mig och mina hundar får för sig att jag är död och tar kål på den andre snubben. Förmodligen skulle jag åka dit så in i hel**e (efter jag har vaknat) men jag vet inte. Juridik och logik är ju mycket väsensskilda ting.
Någon som har en hund med bra luktsinne som kan hjälpa till och spåra min kabel 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Knarkhund, bombhund,.....urinhundPontus skrev:Någon som har en hund med bra luktsinne som kan hjälpa till och spåra min kabel

Model 3-24/Polestar 3-24
Kanske, men hon är mycket upptagen just nu...Pontus skrev:Någon som har en hund med bra luktsinne som kan hjälpa till och spåra min kabel
- lator
- Teslaägare
Fredagsmys!!! 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Hittade denna tråd när jag sökte på hur man för att undvika att bli av med laddningskabeln hemma.
Då våran jycke inte heller är den bästa vakthunden fick man hitta på en annan lösning
Då vi förmodligen inte kommer att åka längre sträckor till 99% kommer sladden få hänga kvar hemma under dagarna
Därför funderade jag lite på hur man skulle lösa detta, och kom fram till följande lösning.
Jag monterade ett hänglåsöverfall eller vad det heter, satte även dit lite kantskydd för att skydda laddkabeln.
Inte den snyggaste lösningen men förhoppningsvis så får man behålla laddkabeln.
Låset som sitter på bilderna är temporärt innan jag fått fram det låset jag kommer att använda.
Då våran jycke inte heller är den bästa vakthunden fick man hitta på en annan lösning
Då vi förmodligen inte kommer att åka längre sträckor till 99% kommer sladden få hänga kvar hemma under dagarna
Därför funderade jag lite på hur man skulle lösa detta, och kom fram till följande lösning.
Jag monterade ett hänglåsöverfall eller vad det heter, satte även dit lite kantskydd för att skydda laddkabeln.
Inte den snyggaste lösningen men förhoppningsvis så får man behålla laddkabeln.
Låset som sitter på bilderna är temporärt innan jag fått fram det låset jag kommer att använda.
Snyggt, men tyvärr inte effektivt! En kofot eller större skruvmejsel så bräcker man lös det blecket på nolltid.
Richardk skrev:Snyggt, men tyvärr inte effektivt! En kofot eller större skruvmejsel så bräcker man lös det blecket på nolltid.
Tror det handlar i sådana här fall mer om att ta bort "tillfällighetstjuven"...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Håller med. Har någon spanat in och planerat att sno kabeln så krävs det ganska mycket jobb för att förhindra det.Jocce skrev:Richardk skrev:Snyggt, men tyvärr inte effektivt! En kofot eller större skruvmejsel så bräcker man lös det blecket på nolltid.
Tror det handlar i sådana här fall mer om att ta bort "tillfällighetstjuven"...
/Jocce
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit