Vilken hybrid kommer man längst med?
Moderator: Redaktion
Vilken hybrid kommer man längst med?
Som topic lyder...
Är här någon som vet om där finns någon bra sida där man kan kolla på och se vilken hybrid som kommer längst på bara el?
Eller kanske rentav någon som vet?
Ser dåligt ut med släpvagnsvikten på elbilar tyvärr...
Är här någon som vet om där finns någon bra sida där man kan kolla på och se vilken hybrid som kommer längst på bara el?
Eller kanske rentav någon som vet?
Ser dåligt ut med släpvagnsvikten på elbilar tyvärr...
Re: Vilken hybrid kommer man längst med?
Model X får dra släp. Men kanske inte riktigt det du tänkte på prismässigt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det får väl "bara" dra 1,6?
Jag tänkte mig en hästtransport... på BE kort
2250kg om du håller dig till 20" fälgar, 1580kg med 22"t31967 skrev:Det får väl "bara" dra 1,6?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Utan att surfa runt ... Tror att Outlandern ligger rätt bra till fortfarande med 1500kg på kroken med BE kort och 52km el på pappret om jag mina rätt .... Men med 1500kg ska du nog räkna lite kortare räckvidd....
Drog husvagn på 1500kg tor Falun-Öland förra sommaren. Snitt förbrukning ca 1,2 l/mil
Det är en stor bil utvändigt som är törstig på el och bensin i hög fart. Kör man lugnt går den "billigt". Lätt mellan 0,6 -0,7 på en 30mils resa. ( fln-Sthlm)
passat Gte ligger lägre på pappret, 50 isch och får dra 1600kg. Dock endast framhjulsdrift och EJ el drift under -11 grader.....
Har ej koll på Q7,XC90,X5 i huvudet. :/

Drog husvagn på 1500kg tor Falun-Öland förra sommaren. Snitt förbrukning ca 1,2 l/mil
Det är en stor bil utvändigt som är törstig på el och bensin i hög fart. Kör man lugnt går den "billigt". Lätt mellan 0,6 -0,7 på en 30mils resa. ( fln-Sthlm)
passat Gte ligger lägre på pappret, 50 isch och får dra 1600kg. Dock endast framhjulsdrift och EJ el drift under -11 grader.....
Har ej koll på Q7,XC90,X5 i huvudet. :/
Tesla Model Y
Har kollat lite på nya Q7, GLE och Volvo XC90 hybrider allesammans, Vad jag har kunnat läsa mig till i diverse tester så kommer Q7n längst på el!?!
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Q7 har det största batteriet av alla laddhybrider (om man inte räknar i3 REX som en laddhybrid) och lär komma hyfsat långt. XC90 har pinsamt litet batteri, mycket mindre än Outlander och i klass i med V60.
Allra längst på el kommer man med Volt/Ampera, men det är nog ingen bra dragbil (kan man ens få drag till den?).
Allra längst på el kommer man med Volt/Ampera, men det är nog ingen bra dragbil (kan man ens få drag till den?).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Fast går man upp till XC90 pengar då hade jag valt en Model X hela veckan, finns liksom någon ursäkt.
- lator
- Teslaägare
Opel Ampera är väl den som kommer längst på el men nån dragkrok blir det nog inte fråga om där... Nu verkar det ju iofs som om du tittar på nyköp och Amperan har väl utgått ur sortimentet vad jag förstår trots att det finns en ny modell i staterna (Chev Volt).
Volvo V60 är väl den som får dra mest (1800 kg). Har inte sett några siffror på XC90, Q7 och de andra än.
Blev nyfiken och kollade... Q7 får dra upp till 3500 kg med luftfjädring (2800 med stål) och uppges gå 56 km på el fast i verkligheten snarare 3,5-4 mil... Med hästsläp bakom antagligen "lite" mindre än så.
Volvo V60 är väl den som får dra mest (1800 kg). Har inte sett några siffror på XC90, Q7 och de andra än.
Blev nyfiken och kollade... Q7 får dra upp till 3500 kg med luftfjädring (2800 med stål) och uppges gå 56 km på el fast i verkligheten snarare 3,5-4 mil... Med hästsläp bakom antagligen "lite" mindre än så.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Jag har som längst kommit 43-44km på el med min Volvo V60. Den är specad 52km vilket man kan klara om man kör landsväg i 70-80km/h.
Nu under sommaren brukar jag på mina "vanliga" resor klara 5km småväg, 25km motorväg och sista 8-10km på el igen. Lite beroende på hastighet på motorvägen med el är det olika mycket kvar till sista delen.. Men 110km/h eller strax över brukar jag ligga i.. (gps-hastighet.)
Jag får dra 1800kg med den.. Körde husvagn på ca 1300kg med den igår och klarade väl max 25km på el.. Lite svårt att säga exakt då jag körde hybridläge då bilen själv växlar lte mellan beroende på belastning.
Nu under sommaren brukar jag på mina "vanliga" resor klara 5km småväg, 25km motorväg och sista 8-10km på el igen. Lite beroende på hastighet på motorvägen med el är det olika mycket kvar till sista delen.. Men 110km/h eller strax över brukar jag ligga i.. (gps-hastighet.)
Jag får dra 1800kg med den.. Körde husvagn på ca 1300kg med den igår och klarade väl max 25km på el.. Lite svårt att säga exakt då jag körde hybridläge då bilen själv växlar lte mellan beroende på belastning.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Off Grid Byggaren
Lexus RX får dra 2000 KG men har väl ett rätt litet batteri?
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... -2-243270/
Intressant kommentar från chefen för Lexus Europa:
Varför kommer ingen laddhybridversion av RX?
– Varför skulle vi stoppa i 200 kg batterier i en bil och öka priset på den med 100 000 kronor bara för att köra tre mil på el med den på morgonen?
De nuvarande laddhybriderna ser vi på marknaden enbart för att de är kraftigt subventionerade av en del länders regeringar.
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... -2-243270/
Intressant kommentar från chefen för Lexus Europa:
Varför kommer ingen laddhybridversion av RX?
– Varför skulle vi stoppa i 200 kg batterier i en bil och öka priset på den med 100 000 kronor bara för att köra tre mil på el med den på morgonen?
De nuvarande laddhybriderna ser vi på marknaden enbart för att de är kraftigt subventionerade av en del länders regeringar.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Snacka om att bomma poängen. De allra, allra flesta resor som folk gör med sina bilar är under tre mil långa... Jag körde över 80% på el med min Outlander PHEV.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
- lator
- Teslaägare
Jag tycker han slog huvudet på spiken bara de sätter igång och bygger rena elbilar!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Håller med helt och hållet. Laddhybrider är bara skatteplanering. Det hade varit bättre att lägga skattepengar på riktiga elbilar istället, de med över 30mils riktig räckvidd eller 50 Påhittade europeiska.Off Grid Byggaren skrev:– Varför skulle vi stoppa i 200 kg batterier i en bil och öka priset på den med 100 000 kronor bara för att köra tre mil på el med den på morgonen?