Supermiljöpremien slut
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Re: Supermiljöpremien slut
Vill ni se på ett skämt? Läs det här http://www.lexus.com/hybrid/#/hybrid/overview/intro/
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Ja Lexus är ju ett stort skämt... Det sämsta av två världar typ och varför kan inte Japaner bygga bilar som inte ser ut som stryk?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Det är provocerande att läsa deras marknadsföringsmaterial.Teslaspolen skrev:Vill ni se på ett skämt? Läs det här http://www.lexus.com/hybrid/#/hybrid/overview/intro/
"Medan somliga nöjer sig med att vänta i timmar vid en laddstation, eller åker runt för att leta efter alternativa bränslen, definierar vi [Lexus] framsteg på ett annat sätt."
Man kan nästan få intrycket att de hittat på något revolutionerande när man läser den texten, men det handlar alltså om att tanka bilen på bensin i en helt vanlig bensinstation, på samma sätt som man gjort i över hundra år. Det är Lexus definition av "framsteg".
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Exakt. Nog för att väte är rätt omständigt och fånigt, men att det skulle ta timmar med en elbil är ju helt enkelt inte sant. Dom lever väll på missförståndet att man ska åka och 'tanka' sin bil när den har slut på ström och inte över natten hemma när du sover... Men ja, irriterande att se sådan ignorans.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Jo men det är ju sant det de säger "definierar vi [Lexus] framsteg på ett annat sätt."
Dvs, minimal utsläppsminskning varje år (som kompenseras av tyngre fordon) trots att vi vet exakt var gränsen för förbränningsmotorn går och att dödsrunan redan är skriven.
Dvs, minimal utsläppsminskning varje år (som kompenseras av tyngre fordon) trots att vi vet exakt var gränsen för förbränningsmotorn går och att dödsrunan redan är skriven.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Någon som vet kan gissa hur utvecklings potentialen har sett ut för batterier 5 år backåt och framåt? Är det rimligt att tro att vi om fem år har dubbla kapaciteten i samma batteri vikt/volym?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Vet är ju lite starkt ord, men gissa är jag rätt bra påPontus skrev:Någon som vet kan gissa hur utvecklings potentialen har sett ut för batterier 5 år backåt och framåt? Är det rimligt att tro att vi om fem år har dubbla kapaciteten i samma batteri vikt/volym?

Skulle inte tro att kg/kWh halverats om fem år, kanske 20-30% bättre. Men ev. viktigare är $/kWh och då tror jag med "the Gig" att vi ser en halvering om fem år. Från $200-250 ned till $100-125 per kWh. Och effekterna av det är enorma för home storage och elbilar.
Och så kan man i historieböckerna läsa om Lexus mfl totala ignorans och deras tolkning av "internet är en fluga"
Men behövs det en ökning av vikt effekten? Prestandan hos Model S är väl hyfsad eller hur?
Däremot behöver kostnaden gå ner och livslängden ökas. Bägge dessa jobbar Tesla med genom Giga och klimatanläggning för batterierna. Om 5 år får vi se vad det har gett, då vet vi också hur batterierna står sig i dagens bilar.
Däremot behöver kostnaden gå ner och livslängden ökas. Bägge dessa jobbar Tesla med genom Giga och klimatanläggning för batterierna. Om 5 år får vi se vad det har gett, då vet vi också hur batterierna står sig i dagens bilar.
Priserna på batterier minska med 20-30% per år. Så det kommer påverka priser på bilar liksom ökad räckvidd. Personligen tycker jag inte räckvidden är grejen längre utan snarare lägre priser såmfler kan köpa bilar...
Håller verkligen med om detta.hybris skrev:Priserna på batterier minska med 20-30% per år. Så det kommer påverka priser på bilar liksom ökad räckvidd. Personligen tycker jag inte räckvidden är grejen längre utan snarare lägre priser såmfler kan köpa bilar...
Kollade på en bmw i3 rex innan jag fick ok att köpa teslan.
Hade bmw gjort att bilen gick 30 mil på enbart batteri och kostat lika mycket så hade det varit en kandidat för mig.
P85D med leverans i mitten på mars!!
Men du drog på med en P85D istället. Helt rätt!! 

Jag tänkte även att jag kommer att sakna draget från rs6:orna jag hade. Så då fick det bli en P85D. =)
Jag har köpt den av två anledningar.
Säkra omkörningar och miljön. =)
Jag har köpt den av två anledningar.
Säkra omkörningar och miljön. =)
RS6 luktar illa och låter illa... P85D drar RS6 så oroa dig inte...
Helt rätt. Vill veta hur de nya sätena är bara. Tycker att det är Teslans stora svaghet. Gillar inte de stolar jag suttit i. Är det någon som har fått de nya skålade sätena som kan jämföra dessa med tex rs eller m stolar? Hybris, du kanske har det i din nya, som jag förstått det rätt att du hämtar ut i mellandagarna.
P85D i mitten på mars!!
P85D i mitten på mars!!
Visst är det kul med ett häftigt motorljud - i så där 5 minuter.....
En Tesla vinner på knock-out på de flesta punkter, även ljudmässigt.

En Tesla vinner på knock-out på de flesta punkter, även ljudmässigt.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Människan är ett vanedjur. Vi har vant oss vid att bilar ska låta mycket och dessutom ha ett konstigtpoint1 skrev:Tycker RS6 låter bra mycket bättre än de flesta bilar, och speciellt Teslan som inte ens har något motorljud.hybris skrev:RS6 luktar illa och låter illa... P85D drar RS6 så oroa dig inte...
rör anslutet som släpper ut nån slags magisk rök. Efter att ha kört Tesla ett tag så har jag blivit märkbart
känslig för ljud och avgaser som dom flesta andra bilar släpper ut. Fundera på om alla andra bilfabrikanter
hade tillverkat elbilar och Tesla helt plötsligt introducerade en bil med förbränningsmotor.
Undrar hur många bilar dom sålt?

Supermiljöpremien slut
Enormt dyr bil att äga och köra. Man har ju varit en idiot tanke på vad bilen kostar i bara underhåll. Nu när man köper Teslan så kommer man att vänja sig vid elljudet vid varje fartpådrag. 
P85D i mitten på mars!!

P85D i mitten på mars!!
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
För att återföra diskussionen till sin fåra:
Nu när rödgröna får sitta kvar kommer de väl halvera Supermiljöbilspremien till sommaren, precis som de försökte i sin höstbudget som röstades ner.
Så andpausen som berodde på alliansens godkända budget blir högst tillfällig.
Nu när rödgröna får sitta kvar kommer de väl halvera Supermiljöbilspremien till sommaren, precis som de försökte i sin höstbudget som röstades ner.
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja och ingenstanns att tanka, el finns ju överallt, men de där tankstationerna känns farliga. Tydligen bygger de ut nätverket nu men vad jobbigt att åka till Uddevalla eller Falkenberg för att tanka.Larofo skrev:Människan är ett vanedjur. Vi har vant oss vid att bilar ska låta mycket och dessutom ha ett konstigtpoint1 skrev:Tycker RS6 låter bra mycket bättre än de flesta bilar, och speciellt Teslan som inte ens har något motorljud.hybris skrev:RS6 luktar illa och låter illa... P85D drar RS6 så oroa dig inte...
rör anslutet som släpper ut nån slags magisk rök. Efter att ha kört Tesla ett tag så har jag blivit märkbart
känslig för ljud och avgaser som dom flesta andra bilar släpper ut. Fundera på om alla andra bilfabrikanter
hade tillverkat elbilar och Tesla helt plötsligt introducerade en bil med förbränningsmotor.
Undrar hur många bilar dom sålt?
Någon som vet eller kan göra en bra gissning på när det blir byte av budgeten? Just nu känns ju leverans i April som lite långt bort för att få bonusen.TiborBlomhall skrev:För att återföra diskussionen till sin fåra:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
I år lades vårändringsbudgetpropositionen av regeringen i april och beslutades av riksdagen i juni. Motsvarande månader för 2013.Pontus skrev:Någon som vet eller kan göra en bra gissning på när det blir byte av budgeten? Just nu känns ju leverans i April som lite långt bort för att få bonusen.TiborBlomhall skrev:För att återföra diskussionen till sin fåra:
Jag skulle tro att minskningen av premiestorleken som det har ryktats om (själv har jag inte sett något faktiskt sådant förslag) var för att det lägre budgetförslaget från regeringen skulle räcka längre. Frågan är om det är en post man kommer att bry sig om att ändra i vår. Även om det är viktigt för många av oss här tror jag inte att det är en av de viktigaste frågorna för regeringen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
En annan fråga då det kan bli på målsnöret. Ni som har fått premien, hur lång tid från ansökan till att ni fått pengarna?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Det tog 3-4 veckor
.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.