Inte längre möjligt att uppgradera 60kWh -->75
Moderator: Redaktion
Re: Inte längre möjligt att uppgradera 60kWh -->75
Tiderna kanske inkluderar 1-foot rollout, dvs är egentligen 0,3 s långsammare från stillastående? Tesla har ju uppgivit att tiderna som deklareras är med rollout för PxxD men kanske även för de andra också? (jag misstänker det, varför skulle bara vissa bilar deklareras snabbare och de andra långsammare?)
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Inte längre möjligt att uppgradera 60kWh -->75
Tesla säger faktiskt specifikt att det är PxxD-tiderna som är med roll-out. Vad jag hört har folk lyckats klocka sina 85D t.o.m. lite snabbare än vad Tesla uppger.Niclas skrev:(jag misstänker det, varför skulle bara vissa bilar deklareras snabbare och de andra långsammare?)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Inte längre möjligt att uppgradera 60kWh -->75
Jag med, såg ett klipp där en körde typ 25 gånger med sin 85D och nästan samtliga var under 4 sekunder så skillnaden mellan 85D och P85D verkar inte vara så stor som Tesla skriver på sin hemsida.Surfaren skrev:Tesla säger faktiskt specifikt att det är PxxD-tiderna som är med roll-out. Vad jag hört har folk lyckats klocka sina 85D t.o.m. lite snabbare än vad Tesla uppger.Niclas skrev:(jag misstänker det, varför skulle bara vissa bilar deklareras snabbare och de andra långsammare?)
Re: Inte längre möjligt att uppgradera 60kWh -->75
Ja men de tiderna på youtube var klockade inklusive rollout för 85D. Dessutom brukar det vara 0-60 mph som är 0,2 snabbare än 0-100 kmh. Så det kan alltså skilja 0,5 s mellan tiderna beroende på hur man mäter.vigge50 skrev:Jag med, såg ett klipp där en körde typ 25 gånger med sin 85D och nästan samtliga var under 4 sekunder så skillnaden mellan 85D och P85D verkar inte vara så stor som Tesla skriver på sin hemsida.Surfaren skrev:Tesla säger faktiskt specifikt att det är PxxD-tiderna som är med roll-out. Vad jag hört har folk lyckats klocka sina 85D t.o.m. lite snabbare än vad Tesla uppger.Niclas skrev:(jag misstänker det, varför skulle bara vissa bilar deklareras snabbare och de andra långsammare?)
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Inte längre möjligt att uppgradera 60kWh -->75
Det intressanta är då hur fort det går när du har 100% SoC?Zoidberg skrev:Säg inte det. Jag gör det på 6sek idag med min S60.
50%batteri å varmkört.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Inte längre möjligt att uppgradera 60kWh -->75
Det kanske inte är batteriet på 75an som är begränsande i accelerationen. Den kan vara mjukvarubegränsad eller controllern eller något annat som inte klarar mer effekt.
Re: Inte längre möjligt att uppgradera 60kWh -->75
Ingen annan har väl testat sin Tesla på strippen så många gånger som Caseyspen i USA. Han gjorde 28 race på en dag med sin 85D utan att ladda batteriet mellan åken. Bästa tid för 0-60 mph var 3,758 sek med 90 % laddat batteri. Lägger man på 0,3 sek för rollout + O,2 sek för 0-100 kmh (totalt O,5 sek) så är tiden ändå bättre än vad Tesla utlovar (4,4 sek - 0-100 kmh). Med 52,96 % laddning blev tiden 4,003 sek (0-60mph med rollout).Niclas skrev:Ja men de tiderna på youtube var klockade inklusive rollout för 85D. Dessutom brukar det vara 0-60 mph som är 0,2 snabbare än 0-100 kmh. Så det kan alltså skilja 0,5 s mellan tiderna beroende på hur man mäter.vigge50 skrev:Jag med, såg ett klipp där en körde typ 25 gånger med sin 85D och nästan samtliga var under 4 sekunder så skillnaden mellan 85D och P85D verkar inte vara så stor som Tesla skriver på sin hemsida.Surfaren skrev:Tesla säger faktiskt specifikt att det är PxxD-tiderna som är med roll-out. Vad jag hört har folk lyckats klocka sina 85D t.o.m. lite snabbare än vad Tesla uppger.Niclas skrev:(jag misstänker det, varför skulle bara vissa bilar deklareras snabbare och de andra långsammare?)
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Inte längre möjligt att uppgradera 60kWh -->75
Hej.
Vad skulle det kosta att uppgradera 60kWh -->75kWh ?
Vad skulle det kosta att uppgradera 60kWh -->75kWh ?
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Re: Inte längre möjligt att uppgradera 60kWh -->75
thomas76 skrev:Hej.
Vad skulle det kosta att uppgradera 60kWh -->75kWh ?
det är faktiskt lite konstigt, har för mig det var lägre pris för att efterbeställa innan dom splittade upp designstudion med egna val för 60 och 75. Tidigare valde man ju alltid 60 och la sedan till extra räckvidd. När designstudion såg ut så har jag for mig det kostade ca 8000 extra om man uppgraderade i efterhand kontra köp direkt, men det är säkert någon som kommer ihåg exakta tall?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Inte längre möjligt att uppgradera 60kWh -->75
Nja, det var väl från 70 -> 75 väl?HelectriC skrev:thomas76 skrev:Hej.
Vad skulle det kosta att uppgradera 60kWh -->75kWh ?
det är faktiskt lite konstigt, har för mig det var lägre pris för att efterbeställa innan dom splittade upp designstudion med egna val för 60 och 75. Tidigare valde man ju alltid 60 och la sedan till extra räckvidd. När designstudion såg ut så har jag for mig det kostade ca 8000 extra om man uppgraderade i efterhand kontra köp direkt, men det är säkert någon som kommer ihåg exakta tall?
Re: Inte längre möjligt att uppgradera 60kWh -->75
nej! precis när 60 kom så blev det enda alternativet (bortsett från 90-batteriet) och 75 gick att få genom att välja till extra räckvidd. efter kort tid ändrades designstudion där grundbilden visade 60, 75 och 90 alternativ av batteri. Extra räckvidd försvann då som alternativ och därmed texten som visade vad det kostar i efterhand att uppgradera från 60-->75.Vidio skrev:Nja, det var väl från 70 -> 75 väl?HelectriC skrev:thomas76 skrev:Hej.
Vad skulle det kosta att uppgradera 60kWh -->75kWh ?
det är faktiskt lite konstigt, har för mig det var lägre pris för att efterbeställa innan dom splittade upp designstudion med egna val för 60 och 75. Tidigare valde man ju alltid 60 och la sedan till extra räckvidd. När designstudion såg ut så har jag for mig det kostade ca 8000 extra om man uppgraderade i efterhand kontra köp direkt, men det är säkert någon som kommer ihåg exakta tall?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Inte längre möjligt att uppgradera 60kWh -->75
Aha, ok! Det lät ju jäkligt prisvärt!HelectriC skrev:nej! precis när 60 kom så blev det enda alternativet (bortsett från 90-batteriet) och 75 gick att få genom att välja till extra räckvidd. efter kort tid ändrades designstudion där grundbilden visade 60, 75 och 90 alternativ av batteri. Extra räckvidd försvann då som alternativ och därmed texten som visade vad det kostar i efterhand att uppgradera från 60-->75.Vidio skrev:Nja, det var väl från 70 -> 75 väl?HelectriC skrev:thomas76 skrev:Hej.
Vad skulle det kosta att uppgradera 60kWh -->75kWh ?
det är faktiskt lite konstigt, har för mig det var lägre pris för att efterbeställa innan dom splittade upp designstudion med egna val för 60 och 75. Tidigare valde man ju alltid 60 och la sedan till extra räckvidd. När designstudion såg ut så har jag for mig det kostade ca 8000 extra om man uppgraderade i efterhand kontra köp direkt, men det är säkert någon som kommer ihåg exakta tall?
Re: Inte längre möjligt att uppgradera 60kWh -->75
förtydligande, det skulle alltså inte kosta enbart 8000 extra att uppgradera, men 8000 mer än att uppgradera vid bilbeställning, dvs 90 000(?) + 8000=uppgradering i efterhand.Vidio skrev:Aha, ok! Det lät ju jäkligt prisvärt!HelectriC skrev:nej! precis när 60 kom så blev det enda alternativet (bortsett från 90-batteriet) och 75 gick att få genom att välja till extra räckvidd. efter kort tid ändrades designstudion där grundbilden visade 60, 75 och 90 alternativ av batteri. Extra räckvidd försvann då som alternativ och därmed texten som visade vad det kostar i efterhand att uppgradera från 60-->75.Vidio skrev:Nja, det var väl från 70 -> 75 väl?HelectriC skrev:thomas76 skrev:Hej.
Vad skulle det kosta att uppgradera 60kWh -->75kWh ?
det är faktiskt lite konstigt, har för mig det var lägre pris för att efterbeställa innan dom splittade upp designstudion med egna val för 60 och 75. Tidigare valde man ju alltid 60 och la sedan till extra räckvidd. När designstudion såg ut så har jag for mig det kostade ca 8000 extra om man uppgraderade i efterhand kontra köp direkt, men det är säkert någon som kommer ihåg exakta tall?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14