Frågor om laddning från en Italienare

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Frågor om laddning från en Italienare

Inlägg av Bod »

Vi har hyrt ett hus i Lugano Italien. En av ägarna ville gärna att jag skulle kunna ladda vår Tesla hos i huset. Det gick inte helt hundra, men jag tror det mest berodde på att förlängningskabeln var för klen. Philip som han heter vill gärna veta, så jag har lovat att publicera hans frågor här där kompetensen finns. :)

Delar av hans första e-post.
I read that Tesla is maintaining 655 supercharghing sites nationwide . I think of your experience with our home 13 A power outlet, and ​the overheating of the power cable .
As in the future electric cars are going to become more ubiquitous ​ ​ ​I want to understand how better solve this problem ,to allow ​charging the battery without overheating the cable or the power outlet .
From the experience I see that ​the ​13A outlet is not sufficient , but perhaps even a 25 A ( which is now spare in ​our electric ​board) might not be sufficient ​. Can you ask on your side what is the outlet power suggested by the Tesla distributor in Sweden ​for the home-charging of the battery ?
What is your experience at your home , may I ask ?

Det andra
I follow up on my previous message.
Do you think that a power generator of 4.2kw will solve ​ the problem of charging your car ?
How long would it take to charge it with this max power ?

I know it is to green but .... I would like to find a solution ...

Har ni några bra svar jag kan skicka honom?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Frågor om laddning från en Italienare

Inlägg av e5m1r »

Det optimala är 3 fas 16 A då laddar man 11kW
Sen är verkligheten att det går bra med betydligt mindre
Sitter och laddar själv på en fas 7A i kroatien och det räcker väl då jag ska vara här i en vecka
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Allt beror ju på förutsättningar och vilja. Typ 2 32A 1-fas har vi sagt förut. Men nu har i3 kommit med trefas också så det är nog framtiden. 32A trefas skulle vara bäst. På ett hotel och liknande behövs nog absolut minst 230v 16a, och då är det typ 2 som gäller för att det ska hålla i längden. Men om man drar fram nya fräscha schuko med 2,5mm2 säkrade till 16A är ju bättre än inget.

power generator? Alltså ett bensinaggregat? Låter mycket dumt.

Men även 230v 10A räcker egentligen långt. Jag skulle klara mig på det. Ger ju ändå 12 mil per natt, jag åker sällan mer flera dagar i streck. Tom 230v 6a skulle kunna funka. Om man laddar från kl 18 till kl 7 så ger det ändå 8mil. För hemmaladdning alltså.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Detta gäller väl ett semesterhus, så man kan tänka sig att man använder det som bas för resor i trakten. Då kanske 10 A enfas är lite klent, samtidigt som 32 A enfas kanske är lite hårt mot huvudsäkringen. För Tesla är såklart 3-fas bäst, och då kan man ju ställa ner strömmen för att vara snäll mot ledningar och säkringar.

En generator känns bara fel...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Är det skulle vara en klen förlängningskabel låter konstigt. En vanlig 1,5mm2 klarar 10A hur länge som helst, tom 25m.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

apkungen skrev:
Är det skulle vara en klen förlängningskabel låter konstigt. En vanlig 1,5mm2 klarar 10A hur länge som helst, tom 25m.
Det som händer med långa kablar med liten area är att man får spänningsfall.

Så om huset är långt från transformatorn och huset har lite klena ledningar så kanske UMC'n tycker att spänningen är för låg?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

gellerstam skrev:
apkungen skrev:
Det som händer med långa kablar med liten area är att man får spänningsfall.

Så om huset är långt från transformatorn och huset har lite klena ledningar så kanske UMC'n tycker att spänningen är för låg?
Precis! Har hänt mig tidigare. Försökte använda en 25 meters kabel vid ett tilfälle. Fungerade inte alls. Bytte då till en kortare, grövre kabel, fungerade klockrent.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar