Mercedes S klass har lägre milkostnad än model S
Moderator: Redaktion
Mercedes S klass har lägre milkostnad än model S
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- lator
- Teslaägare
Re: Mercedes S klass har lägre milkostnad än model S
Några funderingar blir det ju...
Hur kan de ange att försäkring kostar 22000 kr/år när Tesla erbjuder kompletterande halvförsäkring för 6500 kr?
Löpande underhållskostnad 10000 kr/år. Vad innebär detta för en Tesla?
Hur kan de få en så hög milkostnad för Teslan?
Hur kan de ange att försäkring kostar 22000 kr/år när Tesla erbjuder kompletterande halvförsäkring för 6500 kr?
Löpande underhållskostnad 10000 kr/år. Vad innebär detta för en Tesla?
Hur kan de få en så hög milkostnad för Teslan?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Främst på grund av att man sätter värdeminskingen till 53% till skillnad mot 48% för Mercedes. Hade Teslan haft samma värdeminskning som Mercedes hade Teslan kostat 95,74 per mil och varit billigast. Värdeminskningen av Teslan är rätt mycket gissningar också. De som köpte Model S för några år sedan har knappast haft 53% värdeminskning på ett eller ens två år...lator skrev:Hur kan de få en så hög milkostnad för Teslan?
Model S har hittills behållit sitt värde bra mycket bättre än någon annan bil i samma prisklass så att hitta på 53% är ju mer en bluffsiffra. Visserligen har höjt dollarpris räddat Teslan en del men Tesla garanterar ju själva värdet om man kör leasing.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Inte så många som betalar mkt mer än typ 12000 för helförsäkring heller va? Eller? Inte jag iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Priserna för att försäkra Teslan varierar dock rätt kraftigt eftersom försäkringsbolagen har svårt att definiera bilen och inte vet hur säker/stöldbegärligt/dyr den är att reparera osv. De kan nog ha fått det priset om de frågat runt lite även ifall det utan större bekymmer går att få billigare. Försäkringen påverkar inte heller så mycket även ifall den skulle vara 10 000:- billigare. Nästan 70 000:- mer i värdeminskning gör desto mer.Bjelke skrev:Inte så många som betalar mkt mer än typ 12000 för helförsäkring heller va? Eller? Inte jag iaf.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag betalar 14300kr hos protector. Nästintill stöld i mina ögon. Vilken försäkring har du?Bjelke skrev:Inte så många som betalar mkt mer än typ 12000 för helförsäkring heller va? Eller? Inte jag iaf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vore det inte rimligt att sätta upp en egen TCO kalkylator med referenser som vi kan ge journalister eller andra intresserade? Jag tror Danni hade en men är inte säker på var den finns (Google sheets eller liknande).
14300 kr för att försäkra en bil som kostar 1 mkr får nog anses som högst rimligt, tom ganska lågt.mati skrev:Jag betalar 14300kr hos protector. Nästintill stöld i mina ögon. Vilken försäkring har du?Bjelke skrev:Inte så många som betalar mkt mer än typ 12000 för helförsäkring heller va? Eller? Inte jag iaf.
Fast de tar ju inte på sig något av den där miljonen, den täcks av vagnskadegarantin.josve skrev:14300 kr för att försäkra en bil som kostar 1 mkr får nog anses som högst rimligt, tom ganska lågt.mati skrev:Jag betalar 14300kr hos protector. Nästintill stöld i mina ögon. Vilken försäkring har du?Bjelke skrev:Inte så många som betalar mkt mer än typ 12000 för helförsäkring heller va? Eller? Inte jag iaf.
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
I jämförelse med leasingvarianten på 6500:-/år så är 14 300kr ganska mkt. Men för en bil med det priset och den prestandan så är det inte mkt nej.josve skrev:14300 kr för att försäkra en bil som kostar 1 mkr får nog anses som högst rimligt, tom ganska lågt.mati skrev:Jag betalar 14300kr hos protector. Nästintill stöld i mina ögon. Vilken försäkring har du?Bjelke skrev:Inte så många som betalar mkt mer än typ 12000 för helförsäkring heller va? Eller? Inte jag iaf.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Av mig vill Länsförsäkringar ha 6800:- per år. Max 2000 mil och 5000:- i självrisk på vagnskada.mati skrev:Jag betalar 14300kr hos protector. Nästintill stöld i mina ögon. Vilken försäkring har du?Bjelke skrev:Inte så många som betalar mkt mer än typ 12000 för helförsäkring heller va? Eller? Inte jag iaf.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag utgick att det är för helförsäkring (?).LarsL skrev:Fast de tar ju inte på sig något av den där miljonen, den täcks av vagnskadegarantin.josve skrev:14300 kr för att försäkra en bil som kostar 1 mkr får nog anses som högst rimligt, tom ganska lågt.mati skrev:Jag betalar 14300kr hos protector. Nästintill stöld i mina ögon. Vilken försäkring har du?Bjelke skrev:Inte så många som betalar mkt mer än typ 12000 för helförsäkring heller va? Eller? Inte jag iaf.
Tidigt levererade teslor saknar vagnskadegaranti.
Ja, det är ju viktigt att vi pratar äpplen och äpplen. Jag förutsatte att de i artikeln provkörde nya bilar.josve skrev:Jag utgick att det är för helförsäkring (?).LarsL skrev:Fast de tar ju inte på sig något av den där miljonen, den täcks av vagnskadegarantin.josve skrev:14300 kr för att försäkra en bil som kostar 1 mkr får nog anses som högst rimligt, tom ganska lågt.mati skrev:Jag betalar 14300kr hos protector. Nästintill stöld i mina ögon. Vilken försäkring har du?Bjelke skrev:Inte så många som betalar mkt mer än typ 12000 för helförsäkring heller va? Eller? Inte jag iaf.
Nog bör det ha varit så pass nya bilar att de har vagnskadegaranti, och även om de inte skulle vara det finns det rimligen inga P90D på marknaden där vagnskadegarantin löpt ut. Men nya bör det vara med tanke på att man utgår från nypriset.
Tyckte själv det var intressant att notera att den största kostnaden utgörs av värdeminskning vilket gör att bränslekostnadens genomslag på milpriset blir ganska litet. Man utgår för övrigt från att man betalar elen själv och räknar med 4500:- per år i elkostnad jämfört med 20' för diesel till Mercan och 25' för bensin till BMWn.
Tyvärr går man inte i detalj in på kostnaden för att köra bilarna som tjänstebilar, man nämner bara att Teslas låga förmånsvärde gör den "attraktiv". Samtidigt är ju förutsättningen för testet "vad gör du om du vinner ett par mille och vill bränna en på en häftig bil". Vad som är rätt svar gällande värdeminskningen vet vi om inte annat om några år...
Tyckte själv det var intressant att notera att den största kostnaden utgörs av värdeminskning vilket gör att bränslekostnadens genomslag på milpriset blir ganska litet. Man utgår för övrigt från att man betalar elen själv och räknar med 4500:- per år i elkostnad jämfört med 20' för diesel till Mercan och 25' för bensin till BMWn.
Tyvärr går man inte i detalj in på kostnaden för att köra bilarna som tjänstebilar, man nämner bara att Teslas låga förmånsvärde gör den "attraktiv". Samtidigt är ju förutsättningen för testet "vad gör du om du vinner ett par mille och vill bränna en på en häftig bil". Vad som är rätt svar gällande värdeminskningen vet vi om inte annat om några år...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Ja, det är helförsäkring. Dock så var protector enda försäkringsbolaget som överhuvudtaget kunde erbjuda mig en helförsäkring. Alla andra kunde eller ville bara erbjuda halvförsäkring, till samma pris eller rentav mer. Och jo, det är mycket. Andra försäkringar tar hänsyn till var man bor (jag bor på landet där det brukar vara mycket billigt att försäkra en bil) och antal skadefria år osv. Det gör inte protector.josve skrev:Jag utgick att det är för helförsäkring (?).LarsL skrev:Fast de tar ju inte på sig något av den där miljonen, den täcks av vagnskadegarantin.josve skrev:14300 kr för att försäkra en bil som kostar 1 mkr får nog anses som högst rimligt, tom ganska lågt.mati skrev:Jag betalar 14300kr hos protector. Nästintill stöld i mina ögon. Vilken försäkring har du?Bjelke skrev:Inte så många som betalar mkt mer än typ 12000 för helförsäkring heller va? Eller? Inte jag iaf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Och jo jag har oxo helförsäkring. Jag hade 12 tusen lite drygt, men sedan lade jag till obegränsad körsträcka och då blev det ju såklart lite högre, typ
14 tusen drygt. Det är hos Länsförsäkringar som gav bästa priset när jag letade runt i Mars 2015 (inte många som ville teckna en försäkring då iaf)...
Vet inte om jag fått rabatt för att jag bor ute i obygden (Bollnäs), villaägare och en herrans massa skadefria år osv.
14 tusen drygt. Det är hos Länsförsäkringar som gav bästa priset när jag letade runt i Mars 2015 (inte många som ville teckna en försäkring då iaf)...
Vet inte om jag fått rabatt för att jag bor ute i obygden (Bollnäs), villaägare och en herrans massa skadefria år osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Nåja, man får ju förutsätta att journalisterna har jämfört samma typ av försäkring. Alltså samma personnr på samma adress i ett specifikt bolag. Svårt att argumentera emot det. Sedan kommer det alltid att skilja mellan olika personer. Kolla på reservdelspriserna istället
Som någon annan var inne på, detta gäller privatköp och en P90D kostar sina kulor att casha upp kontant. Tacka vet jag förmånsvärdet. Då får man ju en S-klassutmanare till E-klasspengar.

Som någon annan var inne på, detta gäller privatköp och en P90D kostar sina kulor att casha upp kontant. Tacka vet jag förmånsvärdet. Då får man ju en S-klassutmanare till E-klasspengar.

Svårt det här med andrahandsvärdet. Å ena sidan kanske model S sjunker i pris när model 3 kommer ut. Å andra sidan är frågan om inte samtliga fossilbilar sjunker i pris då, och kanske än värre. Vem vill köra omkring i en dinosaurie när framtiden går att köpa hos bilhandlaren?
På mycket kort sikt har teslorna hållit värdet bra. Jag lär knappast kunna köpa en 2014 med 6000 mil på mätaren för runt 400 000 om ett år, det borde jag ju ha kunnat om de tappade 50% på tre år.
På mycket kort sikt har teslorna hållit värdet bra. Jag lär knappast kunna köpa en 2014 med 6000 mil på mätaren för runt 400 000 om ett år, det borde jag ju ha kunnat om de tappade 50% på tre år.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det är mycket möjligt att den stora värdeminskningen, hos bilar i allmänhet, har minskat incitamenten att välja bränslesnåla alternativ (eller alternativ som inte drar något fossilt bränsle alls). Säg att man köper en ny bil för 360 000 och har den i 3 år/8000 mil. Antag att den verkliga förbrukningen ligger på 0,8 l/mil och genomsnittligt bränslepris är 13 kr/liter. Det betyder att man betalar 83 200 för bränslet, men man kanske bara får 200 000 för bilen när man säljer den. Med andra ord har man i så fall en värdeminskning på 160 000, eller ungefär dubbelt så mycket som bränslekostnaden.
Säg att det fanns en annan bilmodell som hade en förbrukning som var 25 % lägre, dvs 0,6 l/mil. Då skulle bränslekostnaden under de tre åren sjunka med 20 800. Visst, det är pengar, men väldigt lite jämfört med de totala kostnaderna för att äga bilen under de tre åren.
Rent allmänt tyder det på att bensin och diesel är alldeles för billigt för att skapa de ekonomiska incitament som skulle gynna mer miljömässigt lämpliga alternativ. Ekonomiska styrmedel av norsk modell framstår som välmotiverade.
På bilar i prisklassen en miljon utgör naturligtvis bränslekostnaden en ännu lägre del av de totala kostnaderna.
Säg att det fanns en annan bilmodell som hade en förbrukning som var 25 % lägre, dvs 0,6 l/mil. Då skulle bränslekostnaden under de tre åren sjunka med 20 800. Visst, det är pengar, men väldigt lite jämfört med de totala kostnaderna för att äga bilen under de tre åren.
Rent allmänt tyder det på att bensin och diesel är alldeles för billigt för att skapa de ekonomiska incitament som skulle gynna mer miljömässigt lämpliga alternativ. Ekonomiska styrmedel av norsk modell framstår som välmotiverade.
På bilar i prisklassen en miljon utgör naturligtvis bränslekostnaden en ännu lägre del av de totala kostnaderna.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Visst är värdeminskningen den största kostnaden på några år men om man tar och räknar med totalkostnaden på mer än ett år så blir dess andel mycket mindre och bränslekostnadens andel allt större för varje år. Detta test hade sett helt annorlunda ut om man beräknat på mer än ett år även ifall man hittar på att Tesla har högre procentuell värdeminskning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Nu räknade jag inte på ett år utan de tre första åren. Det är väl också så att tidningens beräkning är för tre år misstänker jag (har inte tidningen själv)? Men visst är det sant att värdeminskningens betydelse kommer att minska ju äldre bilen blir (delvis beroende på att den då inte har så mycket värde kvar att förlora), men det tenderar också att vara så att bilar drar mindre bränsle per år när de blir gamla, helt enkelt för att de då körs betydligt kortare sträckor per år. Den här punkten när bränslekostnaden blir ungefär lika stor som värdeminskningen ligger ganska långt fram i tiden efter nybilsköpet. Problemet är att den tidpunkten ligger gott och väl bortom de tre år som är vanligt att nybilsköparen äger sin bil. Det är olyckligt, eftersom det är nybilsköparna som kan se till att vi får ut miljövänliga alternativ på vägarna och då är de ekonomiska incitamenten svaga. De som köper begagnat är av naturliga skäl hänvisade till att köpa befintliga bilar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Testet är räknat på tre år och i det här fallet 2000 mil/år (mot det normala för Vi Bilägare som brukar vara 1500 mil/år). Tabellen är också något förvirrande då man anger den totala värdeminskningen för hela perioden men bränslekostnaden per år. Har läst tidningen i ett par decennier så jag har lärt mig avkoda deras sätt att skriva och räkna 

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.