Du vet att det inte är tillåtet att köra för långsamt på en motorväg?
'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'
Fast 80 är inte för långsamt eftersom det är maxhastigheten för långtradare och bil med släp t.ex. Och jag räknar naturligtvis med att jag inte hindrar en långtradares färd på motorväg när jag ligger i 80 eftersom de då inte får köra om mig...
Dock är 80 km/h på din mätare antagligen en bit under 80 km/h. Lastbilar ser till att inte ligga och köra i 76 km/h om man säger så. Fast det kanske du tog höjd för?
Jodå, min mätare visar 1,5-3 km för lite så jag kör efter den inbyggda GPS:ens hastighet.
Men det är slående hur fort många långtradare kör ändå. De ligger ofta i 90-100.
Ska åka sthlm malmö i vecka ,tor. Leaf
Skulle gärna släppa hastightet för lastbilen i liknande fall där våra hastigheter är så lika. Sen lägga mig i draget bakom. Hypermiling.
'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
80km/h är inte överdrivet låg hastighet. Ett fordon måste om jag minns rätt kunna hålla en hastighet på minst 40km/h för att få framföras på motorväg (förutom mopeder). Det kan alltså rimligen inte anses vara för lågt om man kör 80 med sin bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skulle gärna släppa hastightet för lastbilen i liknande fall där våra hastigheter är så lika. Sen lägga mig i draget bakom. Hypermiling.
Jag testade det ett tag och det funkade bra! Men det var obehagligt att ligga så nära!
Jag testade det ett tag och det funkade bra! Men det var obehagligt att ligga så nära!
Model S70D bakom en lastbil i ca 85 km/h gav en förbrukning av 125 Wh/km och då låg jag inte såå nära...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Vilken tur att det gick bra, skrev jag först felaktigt. Vad skönt att det gick bra!! Läser och ryser med väldigt fuktiga ögon... Kör ju själv en hel del med mina barn i bilen. Oberäkneliga, trötta eller kanske irriterade lastbilschaufförer passerar jag säkert varje gång...
Har läst sååå mycket på detta forum, läst tester, sett videos, räknat, provkört och funderat i en hel massa timmar om huruvida det ska bli en Tesla eller ej. Exakt NU, efter att ha läst ditt inlägg, tog jag beslutet . Tack boreno för att du delar och tack för att du fick mig att äntligen ta beslutet!!
Har läst sååå mycket på detta forum, läst tester, sett videos, räknat, provkört och funderat i en hel massa timmar om huruvida det ska bli en Tesla eller ej. Exakt NU, efter att ha läst ditt inlägg, tog jag beslutet . Tack boreno för att du delar och tack för att du fick mig att äntligen ta beslutet!!
Tack boreno för att du delar och tack för att du fick mig att äntligen ta beslutet!!
Tack för de fina orden! Bara skönt att veta att ytterligare en säker och miljövänlig bil kommer ut på vägarna.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
För den intresserade kan man här se hur vårdslöst vissa flyger fram på A2 inte så långt från där olyckan inträffade:
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Efter lång tid börjar nu försäkringsärendet med det Holländska försäkringsbolaget nå någonstans. De har erbjudit totalt EUR 5.000, varav 2.500 är materiella skador inkl. förlorad semester och att jag betalat för leasingbil som inte går att köra, EUR 1.000 för mina skador och EUR 1.500 för min sons skador.
Låter detta rimligt?
Efter lång tid börjar nu försäkringsärendet med det Holländska försäkringsbolaget nå någonstans. De har erbjudit totalt EUR 5.000, varav 2.500 är materiella skador inkl. förlorad semester och att jag betalat för leasingbil som inte går att köra, EUR 1.000 för mina skador och EUR 1.500 för min sons skador.
Låter detta rimligt?
För icke bestående men så kan det vara det, men har ni något ärr eller så efter olyckan går det kanske att begära mer.
Sedan är det ju nederländska och inte svenska regler som gäller i första hand, så svårt att säga härifrån vad som är normalt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Wow! Att ni klarade er så bra! Vilka bilder och vilken berättelse!
Instämmer i hyllningen. Har inte läst detta förrän nu. Verkligen skönt att läsa om den fantastiska säkerheten i Model S! Mycket igenkänning också när man själv har en bil och Teslatokig 8-åring
Du vet att det inte är tillåtet att köra för långsamt på en motorväg?
'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'
Fast 80 är inte för långsamt eftersom det är maxhastigheten för långtradare och bil med släp t.ex. Och jag räknar naturligtvis med att jag inte hindrar en långtradares färd på motorväg när jag ligger i 80 eftersom de då inte får köra om mig...
Gammal tråd men hittade den nu när den kom upp till ytan. Vilken otrolig berättelse!
Fantastiskt att ni tog er ur bilen!
Dock vill jag bara påpeka angående tunga lastbilar att maxhastigheten är 80km/h förutom på motorväg och motortrafikled där maxhastigheten är 90km/h. bilar med släp gäller 80 oavsett typ av väg.