Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: Nu har Jacques Wallner på DN spårat ut totalt!

Inlägg av Herr X »

Larofo skrev:
Här ser vi knivmördaren i aktion. Känsliga tittare varnas!
Jacques Wallner OCH vätgasbil i samma klipp, kan det bli bättre? :D

Detta var riktigt vidrigt. Enligt knivmördaren i klippet så kan en batteridriven bil bara köra 15 mil och en vätgasbil kan köra 50 mil. Han jämför alltså dagens sämsta små elbilar med framtidens bränslecellsbilar..? Varför gör en journalist en så ohederlig jämförelse?
Dessutom nämner han inte att bilen är precis lika miljöovänlig som vilken som helst annan fossilbil eftersom vätgas idag inte alls produceras genom elektrolys av sol- och vindenergi som han fantiserar om, utan ångreformering av fossil naturgas.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Larofo skrev:

Detta var riktigt vidrigt. Enligt knivmördaren i klippet så kan en batteridriven bil bara köra 15 mil och en vätgasbil kan köra 50 mil. Han jämför alltså dagens sämsta små elbilar med framtidens bränslecellsbilar..? Varför gör en journalist en så ohederlig jämförelse?
Dessutom nämner han inte att bilen är precis lika miljöovänlig som vilken som helst annan fossilbil eftersom vätgas idag inte alls produceras genom elektrolys av sol- och vindenergi som han fantiserar om, utan ångreformering av fossil naturgas.
En av två av elbilars nackdelar var visst att de inte går att ladda överallt. Att bränslecellsbilar bara kunde ladda på en plats i Sverige och att varje ny tankställe kostar 15 miljoner att bygga var visst ingen nackdel...

Hur tusan någon kan tro att bränslecellsbilar kommer slå när räckvidden idag är samma som batteribilar och tank/laddställen för bränslecellsbilar kan räknas på en halv hand övergår mitt förstånd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Svenssons skrev:
Herr X skrev:
Larofo skrev:

En av två av elbilars nackdelar var visst att de inte går att ladda överallt. Att bränslecellsbilar bara kunde ladda på en plats i Sverige och att varje ny tankställe kostar 15 miljoner att bygga var visst ingen nackdel...

Hur tusan någon kan tro att bränslecellsbilar kommer slå när räckvidden idag är samma som batteribilar och tank/laddställen för bränslecellsbilar kan räknas på en halv hand övergår mitt förstånd.
Jag trodde han skulle snitta Tilde precis när som helst.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Daoops skrev:
Hittills har han bara huggit ihjäl folk i ryggen när de varit vända från honom och Tilde gjorde inte misstaget att vända sig bort. Tilde - Wolverine 1-0.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Herr X skrev:
Daoops skrev:
Hittills har han bara huggit ihjäl folk i ryggen när de varit vända från honom och Tilde gjorde inte misstaget att vända sig bort. Tilde - Wolverine 1-0.
Nää, han tar ju bara ihjäl folk som ser ut som rasister. Tilde ser väl ganska trevlig ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Jag förstår verkligen inte hur han kan argumentera för vätgas bilar. Hade han inte varit i branschen och haft domänkunskap så kanske men nu känns det ju bara som ett köpt Vätgas-lobby inslag. Jag hoppas allmänheten är smartare än "journalisten" i detta fall.

Det han själv nämner i inslaget att varje vätgasställe kommer kosta 15 miljoner att bygga gör det ju helt orimligt att tro att detta kommer hända någonstans i världen. Framförallt när en el-infrastruktur redan finns på plats och det är småbelopp i jämförelse som krävs för att få snabbladdning på plats i de fall det är nödvändigt. Dvs betydligt färre än man tror när man väl fattat att man oftast laddar hemma.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Allmänheten och konsumenter kommer inte bry sig om vätgasbilar. Det vet Toyota et al. Det som är tråkigt är att resurser och skattemedel kommer skickas till utveckling av vätgasbilar. Förutom att det är slöseri med skattepengar så kommer det försena utvecklingen av batterielbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Forestman
Teslaägare

Inlägg av Forestman »

Då jag var en av dom första som köpte en Volvo v60 laddhybrid, var jag mycket intresserad att följa Wallners test av den samma.
Förtroendet för honom som "motor journalist" raserades fullständigt då han dömde ut bilen då han inte hade någon laddplats hemma.... :o :shock:
Volvo V 60 laddhybrid, Toyota prius
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Forestman skrev:
Då jag var en av dom första som köpte en Volvo v60 laddhybrid, var jag mycket intresserad att följa Wallners test av den samma.
Förtroendet för honom som "motor journalist" raserades fullständigt då han dömde ut bilen då han inte hade någon laddplats hemma.... :o :shock:
Precis, jag har ingen vätgasmack hemma och kommer förmodligen aldrig få heller, eftersom den kostar 15 miljoner. Så det där med vätgasbilar är nog inget för mig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tyvärr går vanligt alltför ofta på de där påståendena som pro-vätgas-lobbyn vräker ur sig. Att kunna tanka som med en bensinbil verkar väga tungt. Sen får man sitta och slita som en häst och förklara för folk att detta inte riktigt stämmer. Det verkar finnas en massa argument som talar för vätgasbilen och emot elbilen. Alla dessa argument är i princip felaktiga, men det får man ta reda på själv. Den som är intresserad alltså. Det talas nästan aldrig om i media. Och vanligt folk går ju efter det de ser på tv.
Ett annat argument jag ofta hör är att Toyota kan ju inte ha fel. För de kan ju det där med bilar....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Lite hans försvar, är inte detta ett gammalt inslag?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Ett annat argument jag ofta hör är att Toyota kan ju inte ha fel. För de kan ju det där med bilar....
...som Nokia då menar de? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Herr X skrev:
Daoops skrev:
Haha sant, hon fick nog tydliga instruktioner från djurskötaren
Skriv svar