Långtidsparkering (15 dagar) med el, Arlanda

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Largu75
Teslaägare

Långtidsparkering (15 dagar) med el, Arlanda

Inlägg av Largu75 »

Hej! I december så skall vi stå på Arlanda i två veckor.
Har funderingar kring ström till Teslan.
Eller skall man tanka i på SC innan Arlanda och sedan låta den stå full och sakta sjunka?
Tips mottages tacksamt.
Tack
/Largu75
"White Lady"
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Långtidsparkering (15 dagar) med el, Arlanda

Inlägg av bylund »

Largu75 skrev:
Hej! I december så skall vi stå på Arlanda i två veckor.
Har funderingar kring ström till Teslan.
Eller skall man tanka i på SC innan Arlanda och sedan låta den stå full och sakta sjunka?
Tips mottages tacksamt.
Tack
/Largu75
Det finns gott om schukoladdning på Arlanda, så bäst är nog att ta en sådan plats, och ställa laddningen på något lämpligt, t ex 70-80 %. Då kommer du till Arboga utan problem (då jag gissar att det bär av till Karlstad sedan), även om det skulle vara problem med nätverk eller så när du ska flyga. Ha inte laddningen ställd alldeles för låg, så att du är beroende av att det fungerar att ställa upp den när du ska flyga tillbaka, men ställ ändå upp den till t ex 90 % innan du bordar för att flyga tillbaka till Arlanda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

nackdelen e om det åskar (tordön) så kan du inte koppla ur den.
på 2 veckor och om du anländer med säg 90% är det inga problem att vara urkopplad..
Användarvisningsbild
Largu75
Teslaägare

Inlägg av Largu75 »

Tackar! då får det bli att hitta en Schukoplats.
"White Lady"
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Reg nr ERK893
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Largu75 skrev:
Tackar! då får det bli att hitta en Schukoplats.
Om du bokar en plats på Beta (tror jag det är) så har dem schuko.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

kontakten2 skrev:
nackdelen e om det åskar (tordön) så kan du inte koppla ur den.
på 2 veckor och om du anländer med säg 90% är det inga problem att vara urkopplad..
Åska i december? Jag tror inte det. Däremot går det åt mer batteri när det är kallt.
Det finns säkert 100 st+ laddplatser på beta så det är bara ställa sig och ladda så slipper man fundera på om batteriet håller.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Largu75
Teslaägare

Inlägg av Largu75 »

Tack för tipsen!
BETA låter utmärkt, sätta 70% ladd, sedan dra på 90% och uppvärmning av bil innan man lyfter mot Sverige :-)
"White Lady"
Reg nr ERK893
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Uppvärmning räcker nog gott att slå på när du landat
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Largu75
Teslaägare

Inlägg av Largu75 »

Ja det är lite väl magstark att låta den stå med värme på 9-10 timmar...
Någon som har erfarenhet av hur länge man behöver värma om det är 10 minus för att få en trevlig bil? 40-50 min?
"White Lady"
Reg nr ERK893
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Largu75 skrev:
Ja det är lite väl magstark att låta den stå med värme på 9-10 timmar...
Någon som har erfarenhet av hur länge man behöver värma om det är 10 minus för att få en trevlig bil? 40-50 min?
Så länge? Det tror jag inte. Jag tycker att det går våldsamt snabbt att få upp tempen i kupén. Fast jag har den alltid inkopplad i trefasuttaget när jag förvärmer. Tar det längre tid enbart på batteri?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare

Inlägg av ivveh »

Om jag inte är helt ute och cyklar så har du 3kW om rangemode är påslaget och 6kW om det är avslaget och därigenom går det snabbare att värma. Är bilen inkopplad så drar den så mycket den kan från kabeln och resten från batteriet när du värmer. Dock värmer den i max 30min om du remotevärmer sen stänger den av sig automatiskt.
Något att tänka på är också att den förvärmer batteriet (bättre?) om rangemode är avslaget då 6kW batterivärmaren är påslagen.
Sen drar den ju inte max hela tiden utan fram tills den uppnått måltemperaturen, de kanske är självklart.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Sätt laddningen på 100 när du startar. Sätt på värmen när du hämtar ut väskan. Då har du en varm bil som tar dig ändå hem utan att ladda på vägen.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Parkera den inte fulladdad för allt i världen, och räkna samtidigt så att den inte går helt tom om det går 1-2%-enheter per dag (1% i vårt sommarklimat, 2-3% om väldigt varmt pga batterikylning)

Eller ha sladd i förstås då...
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Jag hade min bil parkerad i vintras med ca 80% i tanken. När jag kom hem hade jag mindre än 10% kvar då jag glömde att sätta den i energisparläge.
Som tur ligger SuC i Väsby bara några få mil därifrån. Jag tappade ca 15 km per dygn under dessa vinterveckor som stundtals var riktigt kalla.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Skriv svar