Göteborg - Stockholm i en 60 kWh Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Göteborg - Stockholm i en 60 kWh Model S

Inlägg av djFabbe »

Eftersom jag olikt vissa andra på forumet ;) inte är gjord av pengar har jag beställt snikvarianten av model S. Prestanda i termer om acceleration är inte är så viktigt för mig, och jag kör mest i och precis utanför Göteborg. Dessutom ska jag ju ha ngt att byta upp mig till när leasingavtalet går ut om 36 mån. Så valet föll på en Model S 60 kWh (ej dubbla motorer). Har fortfarande emellertid möjligheten att uppgradera.

Det slår det mig nu följande: Några gånger per år vore det kanske trevligt att ta Tessan upp till Stockholm! Finns ju en laddare mer eller mindre i mitten (Ödesjö) men frågan om det verkligen duger med en laddning? Denna supercharger ligger ju också vid en Diner som inte verkar så kul, och det kommer ju ta rätt lång tid för mig att ladda antar jag? Vilka andra vettiga laddningsaöternativ finns på den vägen? Tror vi att det är någorlunda praktiskt och möjligt att ta sig till den kungliga hufudstaden med en Model S?
Senast redigerad av djFabbe, redigerad totalt 1 gånger.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Re: Göteborg - Stockholm i en 60 kWh Model S

Inlägg av bat »

Testa lite olika alternativ på www.evtripplanner.com så får du en känsla för vad som är möjligt. Kanske komplettera med en Chademo-adapter så att du får ytterligare möjligheter till lite snabbare laddningsalternativ (e.g. Clever) utöver SuperChargers.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Antingen rv45+E4 med laddning i Ödeshög och Sillekrog eller E20 med laddning i Ljung (Kvänum) och Arboga. Jag fördrar det senare men jag laddar inte
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Varken väg 40 + E4 över Ödeshög + Sillekrog eller E20 (+E18) över Ljung och Arboga torde vara något problem med en 60. Inget av ställena är de mest spännande att stanna på, men stoppen blir mycket kortare där än att hitta alternativa ställen att stanna på.

Eftersom 60-batteriet är ett 75-batteri man inte kan ladda fullt kommer det gå hyfsat snabbt att ladda. Långsammast går laddningen när batteriet närmar sig fullt, men med en 60 så närmar sig batteriet aldrig fullt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

bat skrev:
Testa lite olika alternativ på http://www.evtripplanner.com så får du en känsla för vad som är möjligt. Kanske komplettera med en Chademo-adapter så att du får ytterligare möjligheter till lite snabbare laddningsalternativ (e.g. Clever) utöver SuperChargers.
Tusen tack - kände inte till denna sajt - riktigt bra ju! Lite märkligt ändå att inte Tesla bjuder på en liknande sajt? Hur bra fungerar den inbyggda navigatorn för att planera med laddning på vägen tycker ni? Listar den även laddare som inte är superchargers?
bylund skrev:
Varken väg 40 + E4 över Ödeshög + Sillekrog eller E20 (+E18) över Ljung och Arboga torde vara något problem med en 60. Inget av ställena är de mest spännande att stanna på, men stoppen blir mycket kortare där än att hitta alternativa ställen att stanna på.

Eftersom 60-batteriet är ett 75-batteri man inte kan ladda fullt kommer det gå hyfsat snabbt att ladda. Långsammast går laddningen när batteriet närmar sig fullt, men med en 60 så närmar sig batteriet aldrig fullt.
Precis, inte jättekul ställen - men man får väl roa sig med att kolla en film på en iPad eller nått. Jag skulle också misstänka att iom att 60:an är en 75:a egentligen kan den ladda rätt fort ändå.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Ödeshög tycker jag är rätt ok faktiskt. Bra och fräsch Diners där som jag brukar luncha på. Sillekrog är inte den roligaste superchargern men där brukar jag bara ta kaffe och köra vidare efter ett kort stopp. Man behöver inte stå där länge för att nå Stockholm.

Inga problem alls tippar jag att det skulle vara för dig att att köra den rutten med en 60. Behöver inte ladda min P85D överdrivet hårt för att nå nästa destination. Jag skulle ta ett längre stopp i Ödeshög med mat eller fika och sen ladda lite i Sillekrog och slutligen destinationsladda i Stockholm.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Jag har gjort den resan flera ggr i en 60.
Vi bor 5mil söder om Göteborg, så det är lite tight att köra mellan hemmet och Ödeshög. Speciellt på vintern.

Men fram kommer man alltid!! frågan är bara hur fort. Jag har hittills inte behövt köra långsammare än angiven hastighet på vägen.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Det har sagts förut men passar bra in även på denna tråden, vi behöver en SuC i höjd med Ulricehamn!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Ulricehamn skulle funka bra även för oss som kommer från sydostkusten och ska till Götet. Som det är nu är man nästan tvingad att ta via Halmstad/Falkenberg.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Macken som liger vid SuC i Jung har faktiskt ganska okej mat, mest husmanskost men även pizzor och sånt om man nu gillar det. Det ser inte riktigt ut så från utsidan, men jag har käkat där några gånger och då var jag positivt överraskad.
Däremot så är E20 kanske inte den roligaste vägen att köra på. När det gäller räckvidd så tror jag att E20 är ett bättre alternativ eftersom det är mycket 80 väg med massa kameror mellan Gbg och Laxå. Man kommer bra mycket längre när man kör lagligt. Men tråkigt är det såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Zoidberg skrev:
Jag har gjort den resan flera ggr i en 60.
Vi bor 5mil söder om Göteborg, så det är lite tight att köra mellan hemmet och Ödeshög. Speciellt på vintern.

Men fram kommer man alltid!! frågan är bara hur fort. Jag har hittills inte behövt köra långsammare än angiven hastighet på vägen.
men den nya 60an kommer väl ha betydligt mer tillgänglig energi? Hade inte du mätt upp ca 53kWh tillgängligt i din? och den nya får 60?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Kommer den nya verkligen ha 60 tillgängligt? Det blir svårt att motivera att sälja en upplåsning till 75 om 75 inte har 75 tillgängligt i så fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Kommer den nya verkligen ha 60 tillgängligt? Det blir svårt att motivera att sälja en upplåsning till 75 om 75 inte har 75 tillgängligt i så fall.
ja, det är ju det jag har funderat på hela tiden. Men hur ska man begränsa 60an? ska man ta en procentandel som liknar brickingen på de andra modellerna? Det är här jag tycker det blir konstigt när man marknadsför en bil som att den har ett specifikt batteri, men sen enbart får använda en mindre del trots att det inte finns någon logisk förklaring annat än att man inte vill kannibalisera på de andra modellerna. Jag får liksom inte helt ihop logiken utan att tycka att det blir väldigt märkligt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Jepp enligt Tesla e de så, o eftersom man laddar 60an till 100% så är den ett bättre köp än 75an.

Så här ska det vara, i framtiden, alla Teslor kommer att ha ca 15 kWh gömt, för degrad/laddn/.
De skulle tillkänna ge detta på.... torsdag... [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

drakbane skrev:
Jepp enligt Tesla e de så, o eftersom man laddar 60an till 100% så är den ett bättre köp än 75an.

Så här ska det vara, i framtiden, alla Teslor kommer att ha ca 15 kWh gömt, för degrad/laddn/.
De skulle tillkänna ge detta på.... torsdag... [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

/Sony Z3 Dual
Fantastiska nyheter i så fall! Det betyder ju i realiteten en prissänkning för oss som inte behöver maxa bilen.

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

om 75an har, säg 8% bricking, så skulle man kunna använda 69kWh. Det är alltså bara 9 kWh mer än en 60. 90 000kr för 9kWh??? det var ena dyra elektroner :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Hur mycket användbar energi det kommer finnas i nya S60 får vi se när den kommer ut på vägarna..

Men den lär ju i varje fall inte ha mindre än mina 53Kwh! I så fall hade jag blivit riktigt skeptisk.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare

Inlägg av Blixten »

Vi väntar leverans av en MS 60 i augusti och just detta har jag funderat rätt mycket på. Min säljare sa att det i princip är som en max-laddningsnivå (likt den man sätter vid normal laddning) men att den bara möjliggör laddning med 60kWh.

Om det stämmer så borde rimligtvis bufferts för bricking vara desamma som för MS 75.

Man får ju bara hoppas att dessa inte räknas in i 60-delen...

Jag är gärna försökskanin när vi fått leverans, om någon kan hjälpa till med verktyg/bästa metod för att ta reda på det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag tror att de menar att den har kapacitet som om den vore en 60, inte att det är 60 kWh användbart. Det är det enda rimliga om inte siffrorna ska ha olika betydelser på olika modeller. Vad som faktiskt gäller får vi väl se...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Jag tror att de menar att den har kapacitet som om den vore en 60, inte att det är 60 kWh användbart. Det är det enda rimliga om inte siffrorna ska ha olika betydelser på olika modeller. Vad som faktiskt gäller får vi väl se...
Tesla har ju blandat och gett tidigare, med siffror som har olika betydelse beroende på modell. Tänker närmast på 0-100 km/h tiderna. Hoppas de inte gör samma misstag en gång till.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Blixten skrev:
Vi väntar leverans av en MS 60 i augusti och just detta har jag funderat rätt mycket på. Min säljare sa att det i princip är som en max-laddningsnivå (likt den man sätter vid normal laddning) men att den bara möjliggör laddning med 60kWh.

Om det stämmer så borde rimligtvis bufferts för bricking vara desamma som för MS 75.

Man får ju bara hoppas att dessa inte räknas in i 60-delen...

Jag är gärna försökskanin när vi fått leverans, om någon kan hjälpa till med verktyg/bästa metod för att ta reda på det.

Om du laddar fullt och sen kör tills du nästan har tomt batteri(håll dig nära laddning) så kan du se hur mycket du har använt sen förra laddningen och därmed se hur mycket du har tillgängligt.
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare

Inlägg av Blixten »

Ja, det lät ju inte jättekomplicerat... :)

Måste man göra någon form av inkörning (dvs några cykler ladd/urladd) innan man får representiva värden, eller är det stabilt från början..?

(Måste man förresten kanske ändå "köra in bilen" av andra orsaker..? Låg belastning, lugn acceleration mm... -Någon som vet..?)

Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Blixten skrev:
Ja, det lät ju inte jättekomplicerat... :)

Måste man göra någon form av inkörning (dvs några cykler ladd/urladd) innan man får representiva värden, eller är det stabilt från början..?

(Måste man förresten kanske ändå "köra in bilen" av andra orsaker..? Låg belastning, lugn acceleration mm... -Någon som vet..?)

Det har jag aldrig haft tålamod till. Köpa en ny bil och fisköra i flera hundra mil, nej det håller inte, i början som det är mest kul ju :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Dinners Ödeshög är dödstråkigt men själva laddaren ligger perfekt till om man vill klämma Göteborg-Stockholm eller tillbaks med ett enda stopp.

Jag har för övrigt heller aldrig bemödat mig att köra in nya bilar. Verkar mest vara trams. Däremot kör jag in nya dubbdäck.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar