DNB......är de verkligen seriösa?
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: DNB......är de verkligen seriösa?
Jag har dnb via företaget. Betalade 20% förhöjd första hyra. Då hade jag inget bokslut eller nåt att visa dem...
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
- Datordoktorn
- Teslaägare
[/quote]Antingen har de ändrat sig eller så har de sett något... Har du gjort många kreditansökningar? Att ha många eftersfrågningar drar ju ner betyget.
Tror knappast de har koll på din hårväxt
[/quote]
Jag har gjort kanske en förfrågning var tredje år, har bara ett huslån och ett billån och 2 olika kreditkort som jag använder (månad för månad, utan ränta (Coop). Aldrig haft en anmärkning eller påminnelse ens.
Men allt det där är helt utanför deras sfär, de har inte gjort nån kreditupplysning på mig. De bara hade en regel om att man inte fick låna mer än sin årsinkomst till ett billån.
Jag blev rätt paff, kan jag ju säga.

Jag har gjort kanske en förfrågning var tredje år, har bara ett huslån och ett billån och 2 olika kreditkort som jag använder (månad för månad, utan ränta (Coop). Aldrig haft en anmärkning eller påminnelse ens.
Men allt det där är helt utanför deras sfär, de har inte gjort nån kreditupplysning på mig. De bara hade en regel om att man inte fick låna mer än sin årsinkomst till ett billån.
Jag blev rätt paff, kan jag ju säga.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Antingen har de ändrat sig eller så har de sett något... Har du gjort många kreditansökningar? Att ha många eftersfrågningar drar ju ner betyget.Datordoktorn skrev:

Jag blev rätt paff, kan jag ju säga.[/quote]
Beror nog på vilken mupp du får som handläggare
De ville ha föregående års bokslut och prel bokslut för innevarande år och ville ha 30% i första förhöjd så ca 300k där
restvärde ca 500k och de riskade ca200k
När jag ringde för att förhandla ner till åtminstone 20% så var det blankt nej med hänvisning "tesla är en fin och dyr bil och det är vad det kostar"
Jag gick då till sixt och fick leasing med ca 12% i första förhöjd
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag har gjort kanske en förfrågning var tredje år, har bara ett huslån och ett billån och 2 olika kreditkort som jag använder (månad för månad, utan ränta (Coop). Aldrig haft en anmärkning eller påminnelse ens.e5m1r skrev:Antingen har de ändrat sig eller så har de sett något... Har du gjort många kreditansökningar? Att ha många eftersfrågningar drar ju ner betyget.Datordoktorn skrev:
Jag blev rätt paff, kan jag ju säga.[/quote]
Beror nog på vilken mupp du får som handläggare
De ville ha föregående års bokslut och prel bokslut för innevarande år och ville ha 30% i första förhöjd så ca 300k där
restvärde ca 500k och de riskade ca200k
När jag ringde för att förhandla ner till åtminstone 20% så var det blankt nej med hänvisning "tesla är en fin och dyr bil och det är vad det kostar"
Jag gick då till sixt och fick leasing med ca 12% i första förhöjd[/quote]
Körde också på företagsleasing från SIXT, 85k i första hyra. Bilen kostade ca 957k. Har bara haft goda erfarenheter av kontakten med Peter S från SIXT, någon som har längre erfarenhet av hur leasingen med de funkat över tid?
Var osäker om hur de såg på utlandsresor (aldrig leasat förut) och efterbehandlingar och det var inga problem med båda. Det senare kan man ju förstå

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägare Model S70D - MC Red - Köpa ny Tesla? Använd http://--- för 8000kr i rabatt!
Jag har också SIXT. Ingen första förhöjd månadsavgift och dom har lämnat restvärdesgaranti.
Den totala månadskostnaden sjönk med några hundringar mot när jag körde pickis, men det har primärt med den tidigare dyra bränslekostnaden och beskattningen att göra.
Peter på SIXT är lätt att ha och göra med! Och jag är såklart nöjd.
Den totala månadskostnaden sjönk med några hundringar mot när jag körde pickis, men det har primärt med den tidigare dyra bränslekostnaden och beskattningen att göra.
Peter på SIXT är lätt att ha och göra med! Och jag är såklart nöjd.
85D Referrallänk: http://---
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Jag har också Sixt numera. DnB ville ha 30% i första förhöjda medan sixt nöjde sig med 13% typ. Men jag hade kontakt med Pierre som är vd på sixt nere i Malmö. Kanske skulle snackat med Peter istället och sluppit knuffa in så mkt.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
DnB ville inte ha mig som kund. Sixt fick det bli och det känns bra så här långt. Pyntade in 20% ca då jag har ett rätt så stort överskott i bolaget i år. Peter är lätt att ha att göra med.
- grenhall
- Teslaägare
Hur menar du att de inte ville ha dig som kund?Elfort skrev:DnB ville inte ha mig som kund. Sixt fick det bli och det känns bra så här långt. Pyntade in 20% ca då jag har ett rätt så stort överskott i bolaget i år. Peter är lätt att ha att göra med.
Du vet säkert detta men Danni informerade mig om avdragsreglerna för ffh därför ville jag slippa den helt och hållet. Gör inte jättestor skillnad på resultatet med ffh/36 månader.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Nystartat bolag som driver vidare huvuddelen av ett bolag sedan 12 år. Men det faktum att det saknades bokslut skulle tvingat mig att låta revisorn göra ett extra bokslut. Inte så sugen när man jobbar på gamla avtal. Sixt tyckte det räckte gott med min beskrivning av detta.grenhall skrev:Hur menar du att de inte ville ha dig som kund?Elfort skrev:DnB ville inte ha mig som kund. Sixt fick det bli och det känns bra så här långt. Pyntade in 20% ca då jag har ett rätt så stort överskott i bolaget i år. Peter är lätt att ha att göra med.
Du vet säkert detta men Danni informerade mig om avdragsreglerna för ffh därför ville jag slippa den helt och hållet. Gör inte jättestor skillnad på resultatet med ffh/36 månader.
När det gällde den första ffh så var det inte med tankarna på förmånsvärdet utan egentligen för att det helt enkelt fanns pengar i bolaget.
Hur det tog mig 2 år att köpa en Tesla
Jag hade samma dåliga erfarenhet med DNB. Tjänar 500 tkr/år som läkare på frivillig deltid och ytterligare drar in 200 000 innan skatt som DJ i eget bolag. Inga lån. Hade just startat upp ett aktiebolag för att flytta in DJ-verksamheten i, och fick då tvärnej från DNB eftersom bolaget var nystartat. Försökte förklara att jag skulle flytta verksamheten från mitt enskilda bolag och att jag kunde gå i personlig borgen men icke!Elfort skrev:DnB ville inte ha mig som kund. Sixt fick det bli och det känns bra så här långt. Pyntade in 20% ca då jag har ett rätt så stort överskott i bolaget i år. Peter är lätt att ha att göra med.
Kollade med några andra leasingbolag men de verkade inte helt seriösa.
Kände mig så bränd över allt ihop, surnade till och blev ärligt talat lite osugen att alls köpa.

Senast redigerad av djFabbe, redigerad totalt 1 gånger.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Vad är det för regler gällande ffh som Danni nämnde? Nu blev jag nyfiken...grenhall skrev:Hur menar du att de inte ville ha dig som kund?Elfort skrev:DnB ville inte ha mig som kund. Sixt fick det bli och det känns bra så här långt. Pyntade in 20% ca då jag har ett rätt så stort överskott i bolaget i år. Peter är lätt att ha att göra med.

Ägare Model S70D - MC Red - Köpa ny Tesla? Använd http://--- för 8000kr i rabatt!
- grenhall
- Teslaägare
Att man måste slå ut ffh över hela leasingperioden.TeslaFool skrev:Vad är det för regler gällande ffh som Danni nämnde? Nu blev jag nyfiken...grenhall skrev:Hur menar du att de inte ville ha dig som kund?Elfort skrev:DnB ville inte ha mig som kund. Sixt fick det bli och det känns bra så här långt. Pyntade in 20% ca då jag har ett rätt så stort överskott i bolaget i år. Peter är lätt att ha att göra med.
I mitt fall 150 000:-/36 = 4167:-/mån nedsättning av resultatet. Alltså 50k/år typ.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Re: Hur det tog mig 2 år att köpa en Tesla
Ja, det är ganska konstigt hur banker och andra skojare gör sina bedömningar vem som kan få låna och till vilka villkor. När min sambo köpte sin nya bil i vintras fick hon utan diskussion ta ett lån med en ränta på 2% (hos Santander). Det var ju väldigt bra. När jag skulle låna samma belopp till Teslan en månad senare så skulle jag betala allt mellan 6 och 10% ränta! Vissa banker ville inte ge mig lån alls. Äh.. vänta nu... what?djFabbe skrev:Jag hade samma dåliga erfarenhet med DNB. Tjänar 500 tkr/år som läkare på frivillig deltid och ytterligare drar in 200 000 innan skatt som DJ i eget bolag. Inga lån. Hade just startat upp ett aktiebolag för att flytta in DJ-verksamheten i, och fick då tvärnej från DNB eftersom bolaget var nystartat...
Jag tjänar nästan dubbelt så mycket som min sambo (>>500tkr), har fast anställning, inga lån, jag äger en fastighet som inte är belånad och jag har naturligtvis inga betalningsanmärkningar heller. Visst får man en känsla av att de inte vill ha mig som kund. Det är inte alltid helt lätt att förstå hur bankerna resonerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag blir heller inte klok på hur banker och finansbolag tänker och resonerar. Jag har en hög fast inkomst och har inga stora lån. När det var dags att lägga om ett huslån så blev jag nekad att höja amorteringstakten. Min bank sa att jag redan amorterade för mycket. Samma bank nekade mig, någon månad senare, att ta över ett lån på ett fritidsställe som jag ärvt. Lånet var på drygt 800' och fastigheten har ett taxeringsvärde på mer än 5 miljoner. Den avlidnes bank fattade inte hur min bank var funtad och välkomnade mig att bli förmånskund hos dem...mati skrev:Ja, det är ganska konstigt hur banker och andra skojare gör sina bedömningar vem som kan få låna och till vilka villkor. När min sambo köpte sin nya bil i vintras fick hon utan diskussion ta ett lån med en ränta på 2% (hos Santander). Det var ju väldigt bra. När jag skulle låna samma belopp till Teslan en månad senare så skulle jag betala allt mellan 6 och 10% ränta! Vissa banker ville inte ge mig lån alls. Äh.. vänta nu... what?djFabbe skrev:Jag hade samma dåliga erfarenhet med DNB. Tjänar 500 tkr/år som läkare på frivillig deltid och ytterligare drar in 200 000 innan skatt som DJ i eget bolag. Inga lån. Hade just startat upp ett aktiebolag för att flytta in DJ-verksamheten i, och fick då tvärnej från DNB eftersom bolaget var nystartat...
Jag tjänar nästan dubbelt så mycket som min sambo (>>500tkr), har fast anställning, inga lån, jag äger en fastighet som inte är belånad och jag har naturligtvis inga betalningsanmärkningar heller. Visst får man en känsla av att de inte vill ha mig som kund. Det är inte alltid helt lätt att förstå hur bankerna resonerar.
Installerat 13,2 kWp solceller
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Mycket underligt.
Jag har en p85d som jag la 10% i första förhöjda, 40% i rest
Sen 1 år senare köpte jag en 70d utan kontantinsats.
Tjänar under 500.000.
Har bolag som omsätter ca 15 milj. Kanske har med det att göra.
Har borgen på båda.
Och båda är på DNB.
Tjänar under 500.000.
Har borgen på båda.
Och båda är på DNB.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Det har helt klart med bolagets ålder, omsättning och vinst att göra. Sen är det tråkigt med en sådan kantig behandling av kunder med dokumenterat bra ekonomi. Jag själv har under de senaste 10 åren tagit ut mellan 500' och 900' i lön utöver det har bolagen mått bra om än med olika stor avkastning genom åren då vi investerat långsiktigt. Samtidigt har det varit bra för då träffar man på trevligare banker och finansinstitut! Idag har jag Danske bank både privat och i mitt företag tack vare ett segt SEB. 

- grenhall
- Teslaägare
70D har nog med företaget att göra eftersom den står på företaget.Tars skrev:Mycket underligt.
Tjänar under 500.000.
Har borgen på båda.
Och båda är på DNB.

Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Jag har hört mycket gott om Danske Bank. Instämmer till 100 procent beträffande SEBElfort skrev:Det har helt klart med bolagets ålder, omsättning och vinst att göra. Sen är de tråkigt med en sådan kantig behandling av kunder med dokumenterat bra ekonomi. Jag själv har under de senaste 10 åren tagit ut mellan 500' och 900' i lön utöver det har bolagen mått bra om än med olika stor avkastning genom åren då vi investerat långsiktigt. Samtidigt har det varit bra för då träffar man på trevligare banker och finansinstitut! Idag har jag Danske bank både privat och i mitt företag tack vare ett segt SEB.

Installerat 13,2 kWp solceller
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Jappgrenhall skrev:70D har nog med företaget att göra eftersom den står på företaget.Tars skrev:Mycket underligt.
Tjänar under 500.000.
Har borgen på båda.
Och båda är på DNB.Hade du båda på företaget?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Danske Bank alltså, jag som hörde gott om SEB...
De var väldigt tillmötesgående och snabba jämfört med Nordea (som jag har privat ff pga bolån) och Swedbank som var sjukt sega med att ens återkomma till mig ang öppnande av konto (så de försvann med en gång). Har också hört gott om DB på annat håll, kanske får koppla in dem när det blir dags att omförhandla bolån om tre år samt flytt av företagskonto...
De var väldigt tillmötesgående och snabba jämfört med Nordea (som jag har privat ff pga bolån) och Swedbank som var sjukt sega med att ens återkomma till mig ang öppnande av konto (så de försvann med en gång). Har också hört gott om DB på annat håll, kanske får koppla in dem när det blir dags att omförhandla bolån om tre år samt flytt av företagskonto...
- grenhall
- Teslaägare
Jag har SEB privat och för bolaget men å andra sidan har jag 0 kontakt med banken. SEB och Länsförsäkringar är nog de bankerna i Sverige som lägger till flest features hela tiden. De känns mest uppdaterade iaf.TeslaFool skrev:Danske Bank alltså, jag som hörde gott om SEB...
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Måste också säga att jag är ytterst tveksam till DnB, eller åtminstone den kontakt som sköter Tesla leasing.
Skall köpa min model X på företaget och vill då leasa den för att få bort en del momskostnad. Bad om ett upplägg med maximal första förhöjd avgift, dvs 40%. Trots detta krånglar de ändå. Eftersom Tesla garanterar 50% efter tre år är risken då ganska liten eller i princip obefintlig för DnB. Om det inte var för att restvärdesgarrantin bara gäller genom Teslas leasing hade jag valt annan bank utan att blinka.
Skall köpa min model X på företaget och vill då leasa den för att få bort en del momskostnad. Bad om ett upplägg med maximal första förhöjd avgift, dvs 40%. Trots detta krånglar de ändå. Eftersom Tesla garanterar 50% efter tre år är risken då ganska liten eller i princip obefintlig för DnB. Om det inte var för att restvärdesgarrantin bara gäller genom Teslas leasing hade jag valt annan bank utan att blinka.
Men är det verkligen så att restvärdesgarantin bara gäller me DNB? Tesla själva erbjöd sig att skicka en offertdörfrågan till Sixt och jag har nu fått offert från dem också. Står inget om restvärdesgarantin där dock...Beigler skrev:Måste också säga att jag är ytterst tveksam till DnB, eller åtminstone den kontakt som sköter Tesla leasing.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Jag frågade eftersom jag hellre använder min befintliga bankkontakt och de svarade att det bara var med DnB.djFabbe skrev:Men är det verkligen så att restvärdesgarantin bara gäller me DNB? Tesla själva erbjöd sig att skicka en offertdörfrågan till Sixt och jag har nu fått offert från dem också. Står inget om restvärdesgarantin där dock...Beigler skrev:Måste också säga att jag är ytterst tveksam till DnB, eller åtminstone den kontakt som sköter Tesla leasing.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Tesla ger bara restvärdesgaranti till dig som slutkund om du tar finansiering via deras partner, vilket i dagsläget enbart är DNB. Men Tesla ger också restvärdesgaranti till ett antal andra finansiella institutioner, däribland Svea, Sixt och ett par till. Men då är det de som får restvärdesgaranti, inte du. De kan dock självklart överföra den eller ge dig en likadan restvärdesgaranti mot sig själva. Det vet jag att bl. a. Sixt gör.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com