Google maps I telefonen vs i Teslan?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Google maps I telefonen vs i Teslan?

Inlägg av Jocce »

Någon som är insatt i hur Google Maps i Teslan jobbar jämfört mot i telefonen?

När jag ska någonstans där det är risk för kö eller trafik så brukar jag alltid slå in destinationen i Maps, oavsett bil jag kör.

Självklart vill jag kunna använda Teslan härliga skärm för att göra denna navigation.

Nu på sommaren när jag bor på Värmdö (Norra Lagnö) och åker till / från jobbet i Märsta så kan det ibland vara katastrofkö vissa vägar.

Slår jag in detta i Teslan föreslår den (nästan) alltid GENOM stan, slår jag det i telefonen så anpassar den sig mycket mer och oftast runt via Essingeleden om det inte är panikstopp.

Grejen är att när jag åker via Södra Länken / Essingeleden så försöker Teslan navigera upp mig via Globen/Gullmarsplan ända tills jag är en bra bit genom tunneln.
När den väl räknar om till den vägen så visar den ju också en tidigare ankomsttid.

Detta är bara ett exempel, finns utan tvekan fler.
Så varför räknar den inte snabbaste vägen direkt och varför skiljer det sig mellan Telefonen och Teslan? Dom borde ha samma kart och trafikdata...

Sen att den också räknar katastrofalt fel på sista biten ut till Norra Lagnö är en annan sak jag inte förstår. Den räknar 20-25 minuter på en sträcka som aldrig tar mer än 10 minuter i laglig fart...

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare

Re: Google maps I telefonen vs i Teslan?

Inlägg av JorgenM »

Om jag har förstått det rätt så är det Google-maps som visas på stora skärmen men navigering levereras av Navigon(som även leverar kartan man ser på instrumentpanelen).

Jag har alltid kört med waze(som har köpts upp av Google och numera verkar inkorporera sin kö-beräkning även i maps)...
Skriv svar