Som jag var inne lite på min presentation kollar jag på möjligheterna att ha en Tesla som tjänstebil. I mitt fall erbjuder arbetsgivaren en personalbil på upp till 8 basbelopp (inklusive tilläggsutrustning) som ska vara kostnadsneutral för företaget.
Enligt Skatteverket beräknas förmånsvärdet på en Tesla S 60 på 341 000 kr. Trycker jag in det nybilspriset i deras bilförmånsberäkning får man fram 3941 kr/mån utan utrustning och 4408 kr/mån med Autopilot, som jag anser är det enda tillägget jag verkligen inte kan acceptera att vara utan.

Hur räknar jag ut resten nu, med leasingavgift och eventuella andra kostnader/avdrag? (Utelämna elkostnad och trängselavgift.)
Att bilen är kostnadsneutral innebär ju även att företaget inte tjänar något på den, vilket betyder att den sänkning av arbetsgivaravgiften som min nedsatta bruttolön innebär är pengar som gör bilen billigare för mig. Denna uträkning sparar vi dock till dess att vi kommit fram till vad bruttolöneavdraget är. För framtida referens är arbetsgivaravgiften för mig 31,42% av lönen.
Tacksam för hjälp