Andrahandsvärde P och L
Moderator: Redaktion
Andrahandsvärde P och L
Börjar nu landa i valen kring nästan allt på min beställda X utom P och möjligtvis även L. Är det någon som har någon uppfattning från model S kring hur P och L har påverkat andrahandsvärdet? Får man tillbaka något av merkostnaden eller är hela investeringen "kastad i sjön".
Re: Andrahandsvärde P och L
Det här har jag absolut ingen data för, men jag tror att det kommer hålla värdet ganska bra så länge det är det värsta (fräckaste) man kan ha.
Kolla på P85 innan P85D kom. Sen blir den jämförelsen kanske lite orättvis då autopiloten gick att beställa i samma veva.
Men säg att du är intresserad av hur bra värdet på en X P90DL håller sig på 3 år. Jag tror inte det kommer komma något vassare på 3 år, inte mer än större batteri. Fokus kommer vara på Model 3 för stora massan och en ny Roadster för prestandan. Det betyder att det finns chans att du fortfarande kommer ha en av världens snabbaste "SUV" om 3 år och det borde hålla priset bra.
Kolla på P85 innan P85D kom. Sen blir den jämförelsen kanske lite orättvis då autopiloten gick att beställa i samma veva.
Men säg att du är intresserad av hur bra värdet på en X P90DL håller sig på 3 år. Jag tror inte det kommer komma något vassare på 3 år, inte mer än större batteri. Fokus kommer vara på Model 3 för stora massan och en ny Roadster för prestandan. Det betyder att det finns chans att du fortfarande kommer ha en av världens snabbaste "SUV" om 3 år och det borde hålla priset bra.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Det man kan se idag är begagnade P85:or går till betydligt högre pris än S85.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag gissar att man dock ska gå hela vägen. Antingen vill man ha det allra värsta med Ludicrous, och är beredd att betala för det, eller så spelar det inte så stor roll, och då kan man lika gärna strunta i Performance också. Jag gissar alltså att man får tillbaka en större andel av priset Ludicrous än av Performance utan Ludicrous.
Sedan att spekulera att det inte kommer något värre om några månader är alltid vanskligt med Tesla. Man kan inte räkna med att ha det mest extrema särskilt länge, då bilarna är i ständig utveckling.
Sedan att spekulera att det inte kommer något värre om några månader är alltid vanskligt med Tesla. Man kan inte räkna med att ha det mest extrema särskilt länge, då bilarna är i ständig utveckling.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Så är det, och det är ju högst rimligt med tanke på hur nybilspriserna var. Generellt så uppfattar jag att alla versioner tappar lika mycket/lite i förhållande till varandra om man sätter det i relation till inköpspriset. Så en bil i värstingversion håller inte sitt värde bättre än övriga bilar. Men samtidigt så tappar den heller inte sitt värde fortare.mati skrev:Det man kan se idag är begagnade P85:or går till betydligt högre pris än S85.
Det man däremot kan utläsa i begagnatannonser är att ägare till just värstingmodellerna (P+D och P+DL) ofta tror att deras bilar har hållit värdet bättre än övriga modeller. Men eftersom det generellt också är just dessa bilar som ligger längst tid till försäljning på t ex blocket så är det nog mer ett önsketänkande än realitet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det blev till slut en P90DL, så vi får väl se om även jag har ett orealistiskt utgångspris om 3,5 år när det är dags att byta upp sig. 

Stort grattis!Beigler skrev:Det blev till slut en P90DL, så vi får väl se om även jag har ett orealistiskt utgångspris om 3,5 år när det är dags att byta upp sig.
Installerat 13,2 kWp solceller
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Grattis till en fantastisk bil!Beigler skrev:Det blev till slut en P90DL, så vi får väl se om även jag har ett orealistiskt utgångspris om 3,5 år när det är dags att byta upp sig.
Hör av dig om 3,5 år. Då har jag fått min nya Model 3 och då sätter säkert frugan ner foten och kräver en Model X. Efter vi var på visning av Model X har hon flera gånger varit inne i designstudion och suttit och dreglat framför datorn. Tror inte att jag vågar boka en provkörning åt henne. Fast när Model S P85D kom så bokade hon en egen provkörning utan att berätta det för mig, så jag kommer antagligen inte undan bara för att jag låter bli att boka en provkörning.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Hehe, hon får provköra min när jag får den så har hon första tjing när det är dags att byta.Nicke Nyfiken skrev:Grattis till en fantastisk bil!Beigler skrev:Det blev till slut en P90DL, så vi får väl se om även jag har ett orealistiskt utgångspris om 3,5 år när det är dags att byta upp sig.
Hör av dig om 3,5 år. Då har jag fått min nya Model 3 och då sätter säkert frugan ner foten och kräver en Model X. Efter vi var på visning av Model X har hon flera gånger varit inne i designstudion och suttit och dreglat framför datorn. Tror inte att jag vågar boka en provkörning åt henne. Fast när Model S P85D kom så bokade hon en egen provkörning utan att berätta det för mig, så jag kommer antagligen inte undan bara för att jag låter bli att boka en provkörning.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Säg det inte för högt. Då står hon och knackar på din dörr samma dag som du får bilen.Beigler skrev:Hehe, hon får provköra min när jag får den så har hon första tjing när det är dags att byta.Nicke Nyfiken skrev:Grattis till en fantastisk bil!Beigler skrev:Det blev till slut en P90DL, så vi får väl se om även jag har ett orealistiskt utgångspris om 3,5 år när det är dags att byta upp sig.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015