
Nu är Håkan Matson igång igen...
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Nu är Håkan Matson igång igen...

Installerat 13,2 kWp solceller
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Hela hans argumentation kring autopiloten luktar beställning från fossilbilstillverkarna som ännu inte nått så långt som Tesla.
Hummersås, hummersås, hummersås
Hummersås, hummersås, hummersås

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Elbilisten
- Inlägg: 466
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Vilket bilmärke är det som påstår att deras bilar är "self-driving"?
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Ja, något lurt är det. Men förhoppningsvis dröjer det inte länge förrän barnen i skolan börjar leka - Sist in är en Håkan Matson!Nicke Nyfiken skrev:Hela hans argumentation kring autopiloten luktar beställning från fossilbilstillverkarna som ännu inte nått så långt som Tesla.
Hummersås, hummersås, hummersås
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Allt är inte en konspiration. Ibland skriver man bara för att man tror att det säljer och klickas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Du menar alltså att, bara för att jag är paranoid, så behöver det inte betyda att de inte är ute efter migbylund skrev:Allt är inte en konspiration. Ibland skriver man bara för att man tror att det säljer och klickas.

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Det är väl längre tid än 15 sekunder i Merceds eller?
Men även 15 räcker väl till för att en sådan här olycka skulle kunna hända?
Men även 15 räcker väl till för att en sådan här olycka skulle kunna hända?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Och vart går gränsen om nu inte Volvo och Mercedes har samma tidsintervall. Dessutom kommer ju folk att prova med ölburkar mm. Hur många olyckor har hänt med farthållaren inkopplad och förare som gjort "fel"?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Nu är Håkan Matson igång igen...
Håller med Håkan Mattson...
I en mening i hela artikeln. Den sista...att vi väntar med spänning på masterplan part 2...
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
I en mening i hela artikeln. Den sista...att vi väntar med spänning på masterplan part 2...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Haha good point!Hammar skrev:Du menar alltså att, bara för att jag är paranoid, så behöver det inte betyda att de inte är ute efter migbylund skrev:Allt är inte en konspiration. Ibland skriver man bara för att man tror att det säljer och klickas.
Hade det inte varts så att vi redan misstänk herr Mattson för hummersåsberoende hade man kanske tänkt att det bara är lite klickbete. Men orden som oozas ut genom hans spindellika käftar är ju så uppenbarligen vinklade i rak sydlig riktning att det är löjligt. Varje prissänkning är ett bevis på att det går dåligt, prishöjningar likaså och inga prisförändringar tyder på passivt ledarskap. Inte så svårt att få hummern serverad varm då..
Nu är Håkan Matson igång igen...
I artikeln hyllar han system där automatisk styrning slår av sig själv när föraren svimmar eller får en hjärtinfarkt. I just de lägen då du mer än någonsin behöver automatisk styrning, då tycker alltså Håkan Matson att bilen ska sluta styra själv och låta slumpen avgöra vad som händer med bil och förare.
Den mannen är inte klok.
Vad ska han föreslå härnäst? En hjärtstartar-apparat som automatiskt slutar fungera när den upptäcker att den är i närheten av ett hjärta som stannat? Eller ett sånt där rep som livräddarhelikoptrar har för att fira upp folk i nöd, men Matsons variant snäpper av precis när det känner vikten av en människa.
Det skulle vara roligt att bläddra i Håkan Matsons skissblock över halvfärdiga affärsidéer: en hjälm utan remmar som flyger av vid en olycka, en näsduk med inbyggd bomb som exploderar när man snyter sig... Tippar att Matson också har en egen variant av den berömda spinnrocken "Spinning Jenny", men med slumpmässigt framhoppande knivar som hugger alla som kommer för nära.
Den mannen är inte klok.
Vad ska han föreslå härnäst? En hjärtstartar-apparat som automatiskt slutar fungera när den upptäcker att den är i närheten av ett hjärta som stannat? Eller ett sånt där rep som livräddarhelikoptrar har för att fira upp folk i nöd, men Matsons variant snäpper av precis när det känner vikten av en människa.
Det skulle vara roligt att bläddra i Håkan Matsons skissblock över halvfärdiga affärsidéer: en hjälm utan remmar som flyger av vid en olycka, en näsduk med inbyggd bomb som exploderar när man snyter sig... Tippar att Matson också har en egen variant av den berömda spinnrocken "Spinning Jenny", men med slumpmässigt framhoppande knivar som hugger alla som kommer för nära.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
*ASG*Herr X skrev:I artikeln hyllar han system där automatisk styrning slår av sig själv när föraren svimmar eller får en hjärtinfarkt. I just de lägen då du mer än någonsin behöver automatisk styrning, då tycker alltså Håkan Matson att bilen ska sluta styra själv och låta slumpen avgöra vad som händer med bil och förare.
Den mannen är inte klok.
Vad ska han föreslå härnäst? En hjärtstartar-apparat som automatiskt slutar fungera när den upptäcker att den är i närheten av ett hjärta som stannat? Eller ett sånt där rep som livräddarhelikoptrar har för att fira upp folk i nöd, men Matsons variant snäpper av precis när det känner vikten av en människa.
Det skulle vara roligt att bläddra i Håkan Matsons skissblock över halvfärdiga affärsidéer: en hjälm utan remmar som flyger av vid en olycka, en näsduk med inbyggd bomb som exploderar när man snyter sig... Tippar att Matson också har en egen variant av den berömda spinnrocken "Spinning Jenny", men med slumpmässigt framhoppande knivar som hugger alla som kommer för nära.
Vad han inte tycks veta är att Tesla redan har ett system för att kontrollerat stanna bilen om föraren svimmar. Skulle vara intressant att höra hans åsikt om den lösningen!
...eller inte...
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Han gillar väl det Volvo system som jag provkörde. Där stängde avståndshållaren av sig när bilkön saktade ner under 40km/h, när den behövs som mest.
Eller när laneassist ska räta upp bilen och styr bilen tvärt in mot mötande trafik.

- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Låt honom leva lycklig i ovisshet. Man vet ju aldrig vad som händer om han skulle få veta... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Jag har förberett Håkan Matsons dödsruna:
Till minne av vår käre Håkan som hastigt rycktes i från oss när han provade sin egenuppfunna hummersåsfyllda flytväst.
Till minne av vår käre Håkan som hastigt rycktes i från oss när han provade sin egenuppfunna hummersåsfyllda flytväst.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Nu vill jag inte bidra med personangrepp och elakt förtal, men det där var fruktansvärt roligtHerr X skrev:...när han provade sin egenuppfunna hummersåsfyllda flytväst.

Skoda Enyaq 85x 2025
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
(Nu vill jag inte bidra med personangrepp och elakt förtal)
Nä, det är bra om man inte sysslar för mycket med de, för då beter sig detta forum ju likadant som alla andra forum eller hur.
Problemet är ju som alltid, att folk svär och förtalar sådana här påhopp på Tesla men de skiter Håkan Matson i, han hör ju inte er.
Istället hade det ju varit bra om någon som kan tesla ordentligt, hade bemött hans påstående och vinklade uttal på ett sakligt sätt.
Problemet med att aldrig bemöta sådana människor är ju att de tenderar att öka på sin häxjakt ännu mer.
Det är ju bara att inse att Håkan och många andra tidningar skadar teslas rykte med rena lögner.
Ta exempelvis denna adress :
http://www.di.se/artiklar/2016/7/13/tes ... e-model-x/
Nä, det är bra om man inte sysslar för mycket med de, för då beter sig detta forum ju likadant som alla andra forum eller hur.
Problemet är ju som alltid, att folk svär och förtalar sådana här påhopp på Tesla men de skiter Håkan Matson i, han hör ju inte er.
Istället hade det ju varit bra om någon som kan tesla ordentligt, hade bemött hans påstående och vinklade uttal på ett sakligt sätt.
Problemet med att aldrig bemöta sådana människor är ju att de tenderar att öka på sin häxjakt ännu mer.
Det är ju bara att inse att Håkan och många andra tidningar skadar teslas rykte med rena lögner.
Ta exempelvis denna adress :
http://www.di.se/artiklar/2016/7/13/tes ... e-model-x/
- Elbilisten
- Inlägg: 466
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Det finns väl en anledning till att Dagens Industri tog bort möjligheten att kommentera artiklar.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Så gör man när man vill härska, låt inte andra komma till tals, hemskt tråkigt.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Kom med sakargument mot artikeln, istället för tarvliga personangrepp. Helt ointressanta. Tycker han har intressanta poänger i sak.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Som vad? Jag har läst artikeln minst två gånger utan att hitta någon intressant poäng i sak.Swede1 skrev:Kom med sakargument mot artikeln, istället för tarvliga personangrepp. Helt ointressanta. Tycker han har intressanta poänger i sak.
Jag tycker att Håkan Matson med flera ska läsa Teslas instruktionsbok innan de uttalar sig om bilens körhjälpmedel och säkerhetsföreskrifter.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Kommentarsfälten på dagstidningarnas webbsajter och motsvarande, där det inte finns en "community" som håller deltagandet på rätt köl och moderatorer som tar hand om rötägg fungerar väldigt, väldigt dåligt är min erfarenhet.Elbilisten skrev:Det finns väl en anledning till att Dagens Industri tog bort möjligheten att kommentera artiklar.
De blir bara smutskastning, lögner, påhopp, för att de som uppför sig som rötägg inte upplever någon som helst konsekvens för sitt uppförande. De skulle i princip aldrig säga det som de kläcker ur sig i en samling människor där man satt runt samma bord. Eller i ett välskött forum (inte länge i alla fall).
Det illustrerades väl (i ett annat sammanhang) så här.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Du får då lyfta fram dessa "intressanta poänger". Han sprider desinformation och kommer med osakligheter. Han klipper och klistrar för att skapa en bild av som inte är sann. Den mannen har inget intresse av att rapportera faktiska omständigheter utan tycks ha en egen agenda att smutskasta bolaget (detta är inte första gången han gör på samma sätt).Swede1 skrev:Kom med sakargument mot artikeln, istället för tarvliga personangrepp. Helt ointressanta. Tycker han har intressanta poänger i sak.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Jag har slutat att bli upprörd över artiklar liknande denna. Tidningar håller på att gräva sin egna grav. De har länge tappa prenumeranter för döda träd-versionen av nyheter som de ger ut. Internet har gett dem en ny plattform att publicera nyheter m.m. på och det gick bra ett tag. De märker dock att de även tappar mark där och lösningen de tar till är att sälja ut sig till lobbyister och apa efter varandra i artiklar som oftast saknar någon som helst journalistisk forskning eller kritiskt tänkande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Nu är Håkan Matson igång igen...
Om Tesla var Toyota, GM eller någon annan av de stora fossildrakarna så skulle de flesta uppskatta att en motorjournalist väljer att hårdbevaka dem åt en bred och stor massa bilägare. Det ligger lite i det journalistiska uppdraget, så att säga, även fast vissa journalister numera hellre tycks vilja vara PR chefer för utvalda bilmärken...
Att skjuta in sig på Tesla tror jag bara skapar förakt inte bara bland Teslaägare och elbilsanhängare utan även bland vanliga bilägare. För många är en Tesla lika ouppnåelig som en lyxig jorden-runt-resa med hela familjen.
Vad de flesta vill läsa och få hjälp med är sällan detsamma som etablerade motorjournalister vill skriva om. Speciellt om det kräver grävande journalistik som kan skada goda relationer och resultera i uteblivna inbjudningar till alperna och rivieran...
Att skjuta in sig på Tesla tror jag bara skapar förakt inte bara bland Teslaägare och elbilsanhängare utan även bland vanliga bilägare. För många är en Tesla lika ouppnåelig som en lyxig jorden-runt-resa med hela familjen.
Vad de flesta vill läsa och få hjälp med är sällan detsamma som etablerade motorjournalister vill skriva om. Speciellt om det kräver grävande journalistik som kan skada goda relationer och resultera i uteblivna inbjudningar till alperna och rivieran...
Installerat 13,2 kWp solceller